Citroën C4 VTS HDi: druhý nejhbitější (test)

Test benzinového C4 VTS jste si u nás mohli přečíst už loni. Nyní se projedeme druhou nejsvižnější variantou VTS s dvoulitrovým HDI.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér, Interiér
  2. Zamyšlení nad cílovou skupinou, Ovládání a komfort, Motor
  3. Jízdní dojmy, Dynamika a pružnost, Spotřeba
  4. Závěr, Plusy a minusy, Cenové a technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Citroën C4 není žádnou novinkou a na AutoRevue se již stihl řádně zabydlet. Můžete si přečíst megatest základního modelu s motorem 1,4 16V z března 2005, test bezninové šestnáctistovky 16V z června téhož roku nebo jízdní test nejostřejšího modelu VTS 2,0 16V z října. Zatím naposledy jste se s C4 mohli setkat v článku o Coupé VTR s motorem 1,6 HDi.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Od posledního testu uplynul už rok a abychom vám existenci Citroënu C4 opět připoměli, přínášíme test jedné z jeho vrcholných variant. VTS znamená u dvoušípého Francouze to samé, co RS pro Škodovku či ST pro Ford - označení vrcholné verze modelové řady se sportovními ambicemi. V případě C4 si takto označené auto můžete koupit jen ve třídveřové variantě označované jako C4 Coupé. Dříve by bylo samozřejmostí dostat takový vůz s vyladěným benzínovým motorem, ovšem doba pokročila a dnes nás čeká něco jiného - „hot-hatch” s deselem pod kapotou. 

Nakolik se jízdně bude lišit od svého zážehového sourozence a jak se vůbec bude chovat nafta ve voze, který si dělá ambice být sportovním? Realitu se vám pokusíme odhalit v následujících kapitolách. Jelikož o C4 i verzi VTS jste si toho u nás mohli přečíst už dost, pokusím se neopakovat již zmíněné a na rozsáhlejší dojmy z designu exteriéru i interiéru vás tedy odkáži na výše uvedené články. 

Vznětová sportovní verze, vnější vzhled

To, co bylo ještě před pár lety nemyslitelné, je dnes zcela běžnou praxí. Sportovní verze vozů jsou vybavovány naftovými motory. Hlad zákazníků po vznětových motorech žene výrobce k jejich zdokonalování a ačkoli se „dieselové sporťáky” nemohou v některých ohledech benzinovým verzím vyrovnat, je třeba konstatovat, že v mnoha jiných ohledech benzinovým verzím zdatně konkurují.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Konkrétním příkladem budiž Citroën C4 Coupé VTS HDI. Sportovně laděný dvoulitr 16V o výkonu 100 kW (138 koní) se jako sporťák nejen tváří, ale ve většině případů se tak i chová. V konkurenci Focusu ST, Fiatu Stilo Racing nebo Octavie RS je nejodvážnější, co se designu týká. Příjemně inovativní vzezření C4 láká už z dálky. Coupé je na pohled sportovnější, VTS verze navíc disponuje několika detaily, které ho ještě více zvýrazňují – mezi ně patří zadní křídlo, větší kola, koncovka výfuku, emblém VTS na prahu dveří a podobně. Zlatá metalíza mu sluší – stejně jako výrazným designem poutá pozornost i výraznou barvou. Vzhledem působí VTS rozruch a nejeden kolemjdoucí si bude vůz prohlížet. C4 Coupé se líbí – za týden testování jsem se setkal prakticky jen s pozitivními reakcemi.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Co do detailnějšího popisu vzhledu vozu nebudu opakovat již vyřčené. Vedle toho, že vás odkáži na článek s prvními dojmy z benzinové VTS, si svůj názor na design stejně nejlépe uděláte podle přiložených fotek.

Interiér a dojmy z něj, výbava a bezpečnost

V interiéru se prostorem nešetřilo (Coupé je dokonce ještě o 14 mm delší než běžná pětidveřová verze) a ani cestující běžného vzrůstu si na zadních sedačkách nemají na co stěžovat.  To ovšem platí jen za předpokladu, že nejsou vyšší než 190 cm či se vzadu nebou tísnit tři. Za zmínku stojí rozměrné dveře, které výrazně usnadňují nastupování na zadní sedadla.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Přístrojová deska i všechny prvky z ní vycházející dohromady ladí a tvoří pospolu celek, který se doplňuje s vnějším vzhledem auta. Dílenské zpracování bohužel sem tam pokulhává a tak se občas dočkáte zaskřípání, není to ale nijak výrazný jev. Dalším negativem je dělené zadní sklo, jehož malé rozměry a k výhledu nepříznivý sklon jeho horní poloviny velmi znesnadňují výhled zpětným zrcátkem. To je bohužel daň za netradiční design. Při parkování ji sice eliminuje parkovací asistent, v běžném provozu si ale často povzdechnete, zda to není daň příliš vysoká.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Rozměrné střešní okno je oblíbeným zpestřením vozů nejen francouzských automobilek. Protože pokrývá významnou část střechy, je díky němu kabina lépe prosvětlená. Dá se přes něj koukat na semafory, když zastavíte příliš blízko křižovatky a museli byste se jinak nepohodlně vyklánět. Muži ocení oslňování žen a dívek pohledem do hvězd po pouhém sklopení sedačky. Nemělo by skrze něj oslňovat slunce, protože je zatmavené, a pokud by přecijen vadil přílišný přísun světla z prostoru nad hlavou, lze zatáhnout zakrývací roletky. Zde jsem narazil na další nedostatek. U téměř nového vozu jejich táhlo už nefungovalo na sto procent a bylo mu potřeba pomoci lehkým postrčením. To samo o sobě není problém, obával bych se ale o jeho funkčnost po několika letech provozu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Citroën dbá na bezpečnost, což je patrné už ze z letmého pohledu na základní výbavu VTS HDI: je tu šestice airbagů, ABS, jehož účinnost jsem si několikrát vyzkoušel a představoval bych si ji výraznější, ASR, EBD, EBA a ESP, které naopak účinkovalo dle mého soudu skvěle. Signalizace vybočení z pruhu vibracemi v oblasti hýždí se sice nechytala vždy, ale rozhodně se nedá říct, že by nefungovala. Xenonové osvětlení s naklápěním světel umožňuje bezpečnější projíždění zatáček v noci. Automatické zapnutí výstražných světel při prudkém brzdění varuje ostatní řidiče. Zatmavovací zpětné zrcátko chrání před oslněním dálkovými světly zezadu, signalizace nezapnutých pásů zesiluje hlasitost tak dlouho, dokud vás skutečně nedonutí připoutat se. Mezi drobnosti usnadňující běžný provoz pak patří parkovací asistent nebo tempomat a omezovač.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér, Interiér
  2. Zamyšlení nad cílovou skupinou, Ovládání a komfort, Motor
  3. Jízdní dojmy, Dynamika a pružnost, Spotřeba
  4. Závěr, Plusy a minusy, Cenové a technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 35 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků