Citroën C4: pořádná porce dynamiky

Nový Citroën C4 posunul hranice automobilového designu zase o kousek dál. Výrazný vnější vzhled a moderní interiér nejsou ovšem jedinými lákadly. Novinka se pochlubí i vysokou mírou bezpečnosti a zajímavými prvky výbavy. (doplněna tisková mapa)
Citroën C4: pořádná porce dynamiky
Seznam kapitol
  1. Základní informace, fotografie
  2. Tisková zpráva: design, vnitřní prostor
  3. Moderní výbava pro pohodlí na palubě
  4. Pohodlí na palubě, praktičnost, zavazadlový prostor
  5. High tech výbava pro komunikaci, požitek z jízdy a jistota
  6. Paleta osmi motorů
  7. Jízdní vlastnosti, pasivní bezpečnost

Avangardní kupé

Uprostřed poklidné letní atmosféry uvolnil Citroën první informace a fotografie nového modelu C4, který se jako studie poprvé představil na autosalonu v Ženevě. Nyní zveřejnil další podrobnosti a fotografie. Provokativní tvary a zejména ostrá záď budou pro následujících několik let charakterizovat třídveřové kupé. Pětidveřové provedení, jež si vyšlápne na Golf, Astru a další vozy této třídy, si ponechá výraznou přední část, ale přidá trochu uhlazenější část zadní. Ale popořádku.

Nová C4 převezme technický základ z Peugoetu 307, stejné bude odpružení, motory a převodovky (to všechno pochází z koncernu PSA). Rozměry se změní proti současné Xsaře jen nepatrně, naopak výrazně se změnil již zmíněný design. Obě karosářské varianty, jak třídveřová, tak pětidveřová, jsou jednoznačnými citroëny a šokují ostrými linkami, nekompromisně tvarovanými světlomety i náhlými přechody. U třídveřového kupé nelze přehlédnou ostrou záď, nad kterou jsme vášnivě diskutovali již v Ženevě, u pětidveřového modelu zase vidíme typické zakončení hatchbacku.

Přesto si i pětidveřová varianta zachovává výjimečnost originálně tvarovanými světlomety a na pohled menším víkem zavazadlového prostoru (nakládací hrana se jeví skutečně hodně vysoká). Trochu nám připomíná mix mezi C3 a současným Fordem Focus. Obě karosářské verze mají nízký aerodynamický  koefecient Cx=0,28, který snižuje spotřebu paliva a emise. Aby dovnitř pronikal aerodynamický hluk v menší míře, má C4 boční okna z vrstveného skla. Tisková zpráva zatím nijak nehýří parametry, takže známe jen rozvor (2,61 m) a velikost palivové nádrže (60 l). Víme rovněž, že rozdíl v délkách mezi jednotlivými variantami je 1,3 cm.

Budíky uprostřed

Stejně jako exteriér nemá ani interiér nic společného se současnou Xsarou, palubní deska v čele s volantem vypadá trochu futuristicky. Podobně jako v Picassu nalezneme kapličku s digitálními přístroji uprostřed, ovládání prvky rádia, klimatizace atd. se nastěhovaly na poměrně širokou středovou konzolu. Podsvícení centrálního informačního displeje je regulováno na základě intenzity slunečního záření, takže by měl být dobře čitelný za všech okolností. V palubní desce je pak integrován osvěžovač vzduchu, který přispěje k většímu pohodlí jízdy. Futuristický dojem z interiéru vyvolává i multifunkční volant s pevným středem (tempomat, omezovač rychlosti, rádio, telefon).

Stránku bezpečnosti posílí kromě airbagů a ABS i standardně dodávaný elektronický stabilizační systém ESP. C4 také jako první automobil ve své třídě nabídne příplatkový systém AFIL, který sleduje plné a přerušované čáry na silnici; pokud není při jejich přejezdu současně aktivován blinkr, je řidič varován vibracemi na té straně sedáku, kde došlo k přejetí čáry. Z prvků výbavy stojí za zmínku i adaptivní bi-xenonové světlomety, tempomat s možnosti nastavení limitu či systém kontroly tlaku v pneumatikách. 

Osm motorů

U motorů nás nečeká žádné překvapení, pět benzínových jednotek od 1.4 16V po 2.0 16V (65-130 kW) známe z jiných citroënů a peugeotů. Za naftu nastoupí tři turbodiesely s výkony od 66 kW do 100 kW. Většina z nabízených motorů splňuje Euro 4, všechny nafťáky budou navíc vybaveny filtrem pevných částic FAP.

Tip: Další informace najdete v tiskové mapě v dalších kapitolách.

Benzínové motory 1.4i 16V 1.6i 16V 2.0i 16V 2.0i 16V (A) 2.0i 16V VVT
Výkon kW (k) 65 (90) 80 (110) 100 (138) 103 (143) 130 (180)
při otáčkách 5250 5800 6000 6000 7000
Točivý moment (kw) 133 147 190 200 202
při otáčkách 3250 4000 4100 4100 4750
Spotřeba (l/100 km) 6,4 7,1 n/a n/a n/a

Naftové motory 1.6 HDI 16V 1.6 HDI 16V 2.0 HDI 16V
Výkon kW (k) 66 (92) 80 (110) 100 (138)
při otáčkách 4000 4000 4000
Točivý moment (kw) 215 240-260 320-340
při otáčkách 1750 1750 2000
Spotřeba (l/100 km) 4,7 4,7 n/a

Parametry

  • Rozměry 3dv: 1,46 m
  • Rozměry 5dv: 1,46 m
  • Rozvor: 2,61 m
  • Palivová nádrž: 60 l
  • Kola: 195/65 R15; 205/55 R16; 205/50 R17

Fotogalerie

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Základní informace, fotografie
  2. Tisková zpráva: design, vnitřní prostor
  3. Moderní výbava pro pohodlí na palubě
  4. Pohodlí na palubě, praktičnost, zavazadlový prostor
  5. High tech výbava pro komunikaci, požitek z jízdy a jistota
  6. Paleta osmi motorů
  7. Jízdní vlastnosti, pasivní bezpečnost
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků