Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech: Kdo jsi?

Má být jednoduchý, úsporný, nenáročný, stylový a cenově dostupný. Cactus první tři věci plní, tu poslední ale tak docela ne. A to je problém.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Design za všechny peníze
  2. Až příliš jednoduchý, Základ stačí
  3. Jízda: nedělejte předčasné závěry, Cena trochu vedle
  4. Verdikt, Technické údaje
  5. Fotogalerie

Brzy tomu bude rok od doby, kdy se světu ve velkém stylu představil nový Citroën C4 Cactus. První auto, které prezentuje výsledek nově pojatého přístupu francouzské značky k automobilům. Ty by měly být jednoduché, cenově dostupné, ale zároveň stylové. Byl jsem velmi zvědav, jaká bude praxe, protože na fotkách Cactus nevypadá vůbec špatně.

Citroen C4 Cactus chce být stylovější variantou k Dacii

Citroen C4 Cactus chce být stylovější variantou k Dacii

Citroën zbavil svou C4 Cactus všeho nepodstatného. Auto dostalo jednoduché tvary, velké panely karoserie, jednoduchá sedadla, minimum tlačítek, vzadu celou lavici a všechno to podtrhují zadní okénka, která nelze stáhnout. Šetřilo se, kde se dalo a šetřilo se i tam, kde to na první pohled neuvidíte.

Jednou z hlavních předností Cactusu je fakt, že nabízí velmi nízkou hmotnost. Karbonová vlákna se tak úplně s pojetím levného auta neslučují, takže zde musela být použita jiná finta. Inženýři jednoduše navrhli auto, které je schopné jet maximálně 190 km/h a tomu přizpůsobili úplně všechno od podvozku, přes karoserii až po motory. Výsledek začíná na hmotnosti 1070 kg, což je vzhledem k velikosti auta číslo poměrně zajímavé.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jednoduché tvary, velké plochy, ale zároveň neokoukaný design. Na první pohled Cactus zaujme, o tom není pochyb. 

Design za všechny peníze

U Cactusu narazíte na řadu problémů, ale také na jednu obrovskou přednost - na design. Ten se povedl na tisíc procent. Ačkoliv je auto jednoduché, ačkoliv se zde šetřilo, na první pohled výsledek působí jako regulérní stylovka, vedle které bude i třeba takové Mini Countryman vypadat jako úplně obyčejný crossover.

Citroën Cactus ještě jednou a oficiálně (+ 43x foto)

Citroën Cactus ještě jednou a oficiálně (+ 43x foto)

Vzhled vypadá jako z konceptu, automobilka navíc připravila i zajímavé kombinace barev a k tomu všemu nasadila na karoserii systém Airbump, tedy jakési plasty, které budou chránit karoserii před běžnými městskými ťukanci. Ostatně proto se auto také jmenuje Cactus, má přece bodliny.

Reálné setkání s autem mě okamžitě vyvedlo z omylu. Tak především na fotkách vypadá sice jako robustní vůz z kategorie kompaktních crossoverů, v reálu je ale výrazně menší a vlastně to není ani crossover. Když jsem si auto přivezl před dům a vedle něj zaparkovala Felicie, která svými rozměry nijak nezaostávala (tedy alespoň ne na pohled), trochu jsem znejistěl, cože to vlastně testuji.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Cactus se tváří jako podstatně větší auto, než tomu doopravdy je. Délka 4157 mm a výška pouze 1480 mm mluví za vše. Jen pro srovnání, takový VW Golf měří na délku 4255 mm a vysoký je 1452 mm.

Cactus není crossover a už vůbec nemá nic společného s kategorií SUV. Je mi líto, tohle je úplně obyčejný hatchback, který pouze dostal mnoho plastů na karoserii.

K těm samotným se váže zklamání číslo dva. Systém Airbump se prezentoval jako kapsle naplněné plynem, tedy relativně sofistikovaná věc. Neměl jsem odvahu jednu kapsli jen tak na zkoušku propíchnout, ale zaujal mě jeden kraj tohoto panelu, který se už tvářil, že za pár tisíc kilometrů definitivně povolí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Airbump v praxi funguje, škrábance na dveřích opravdu nenajdete. V podstatě jde ale pouze o plast přilepený na karoserii oboustrannou páskou. 

Tak jsem za něj vzal, trochu odtáhl od karoserie a bylo po sofistikovaném řešení. Plastové panely jsou ke karoserii přilepeny obyčejnou oboustrannou páskou. Jak je vidět, image auta se dá postavit opravdu na čemkoliv.

Jak se dozvíte později, testovaný Cactus nakonec nejvíce bojuje s cenou, protože se dají pořídit za stejné peníze objektivně lepší auta, nebo si můžete koupit stejně fungující vůz za nižší peníze. Pokud přesto neodoláte, pak vás mohu ujistit, že všechny ty peníze navíc utratíte v podstatě pouze za design. Ten se povedl a vůbec se v dnešní době nedivím tomu, že se Cactus tak dobře prodává. Jednoduše se líbí.

Radosti
Stylový design
Nízká hmotnost
Solidní jízdní vlastnosti
Nabídka prostoru vzadu
Starosti
Vzhledem k fungování auta příliš vysoká cena
Řada kompromisů v interiéru
Totálně přeposilované řízení
Nepřesné řazení
5  /10
Pokračování testu
Fotogalerie87 fotografií
cactus_25.JPG cactus_24.JPG cactus_19.JPG
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Design za všechny peníze
  2. Až příliš jednoduchý, Základ stačí
  3. Jízda: nedělejte předčasné závěry, Cena trochu vedle
  4. Verdikt, Technické údaje
  5. Fotogalerie
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

včera | Milan Lažanský | 11 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků