61
Fotogalerie

Citroën C4 1.6 HDi: šest stupňů v automatu

Kapitoly článku:


Spotřeba paliva? Nižší než s manuálem

Automat má tendenci držet otáčky velmi nízko. To je dobře z důvodu nízké spotřeby, ale ne už tak dynamiky a svižnosti jízdy. Pokud nebudete nějak výrazně dupat na plynový pedál, bude se počítač snažit stlačit otázky pod dva tisíce, často je dokonce bude držet kolem patnácti set za minutu; výjimkou nejsou ani chvíle, kdy se dostanou až lehce nad hranici jednoho tisíce. Jinak je tomu u režimu „Sport“. Ten se naopak snaží o jízdu svižnou, nechává motor déle vytočit a nedělá mu problém řadit až mírně pod hodnotou, v níž displej výhružně červená, a samotné přeřazení rychlostního stupně na vyšší umí realizovat o okamžik rychleji. Rozdíl mezi běžnou a „sportovní“ jízdou je pak až překvapivě výrazný, jak se můžete přesvědčit v tabulce naměřených zrychlení níže. Bohužel podobně propastný je i rozdíl mezi spotřebou v běžném a sportovním režimu.

Jak už jsem řekl – teoreticky by ve srovnání s manuálními ústrojími měla převodovka BMP6 snižovat spotřebu paliva v rozmezí 3 – 5 procent. To potvrzují i oficiální údaje o spotřebě, které udává výrobce – tedy ve městě 5,8 (manuál 6,1), mimo město 3,8 (manuál 4) a kombinovaná spotřeba 4,5 (oproti 4,8 litrům u pětistupňového manuálu). Možná je to jen můj subjektivní dojem, ale to, co snižuje spotřebu, je spíš šest převodových stupňů, než úsporný automat. Faktem je, že 1.6 HDI 80kW je velmi úsporný motor, s nímž lze jezdit i s pětistupňovou převodovkou výrazně pod pěti litry. Tím spíš s šestistupňovou, pokud si řidič řadí sám. Mnou naměřená spotřeba nicméně dosahovala 6,2 litru po zhruba sedmi stech kilometrech – a to často rychlejší, ne zrovna úspornou jízdou, a v kolonách města. A k závěru odstavce opět přidám odkaz: spotřeba tohoto motoru je rovněž obsáhleji rozepsána v článku o 1.6 HDI Coupé s manuálním řazením.

Ještě poznámka k nepřesnosti palubního počítače: ten při plné nádrži ukazoval dojezd 900 km. Po ujetí necelých třiceti kilometrů při neagresivní, dokonce bych řekl úsporné jízdě už ukazoval 720 km – ta později začala opět narůstat. Narozdíl od řady palubních počítačů jiných vozů odpočítává nejdříve po dvaceti, pod dojezdem pěti set kilometrů po deseti a pod dvěma sty kilometry dojezdu po pěti kilometrech. Odečítání po pouhém jednom kilometru se však nedočkáme. Je to sice jen orientační údaj, ale je to škoda.

c4_bmp6_0030.JPGc4_bmp6_0039.JPG

Dynamika opět na straně automatu

Ač by se mohlo zdát, že s automatickou převodovkou bude hbitost nižší a vůz s ní bude línější, naměřené hodnoty překvapí. Pokud srovnáme naměřené hodnoty s údaji naměřenými vozu Citroen C4 Coupé se stejným 1.6 HDI motorem s manuální, byť pětistupňovou, převodovkou, překvapí nás rozdíly, sice drobné, ve prospěch automatické převodovky – a nutno dodat, že, jak opět tvrdím, ne primárně její zásluhou, ale zásluhou šesti převodových stupňů. Ztrácet dech oproti pětistupňovému zpřevodování začíná až od čtvrtého až pátého rychlostního stupně.

c4_bmp6_0002.JPGc4_bmp6_0003.JPGc4_bmp6_0001.JPG

Posuďte sami:
60-100 km/h na 3. stupeň 6,1 oproti 6,9 sekund, na 4. už 10 sekund oproti 9.
80-120 km/h na 3. stupeň 8,2 oproti 8,7, na 5. stupeň už 13,5 oproti 13, 3 sekundám.
80-140 km/h na 4. stupeň 9,2 oproti 11,1 (!), na pátý potom 12,6 oproti 14,8 sekundám (kde vždy první je dnes testovaný šestistupňový automat). Hodnoty otáček na různých převodových stupních mezi těmito dvěma motory neodpovídají, jelikož se v jednom případě jedná o pětistupňové a ve druhém o šestistupňové převodové ústrojí, jsou tedy jinak zpřevodovány.

Zrychlení:
• 0-100 km/h papírově: 11,20 s
• 0-100 km/h: 11,12 s (režim Sport: 10,83 s)
• 0-160 km/h: 33,25 s (režim Sport: 28,39 s)


Pružnost:
• 60-100 km/h: 3. st. 6,14 s; 4. st. 10,03 s; 5. st. 15,10 s
• 80-120 km/h: 3. st. 8,18 s; 4. st. 8,64 s; 5. st. 13,49 s
• 100-140 km/h:                   4. st. 9,19 s; 5. st. 12,59 s; 6. st. 17,93 s
• 60-100 km/h s postupným automatickým řazením: 7,65 s
• 60-100 km/h s postupným automatickým řazením (režim Sport): 6,36 s
• 60-120 km/h s postupným automatickým řazením: 11,92 s
• 60-120 km/h s postupným automatickým řazením (režim Sport): 7,61 s
• 60-140 km/h s postupným automatickým řazením: 25,00 s
• 60-140 km/h s postupným automatickým řazením (režim Sport): 19,30 s


Převody:
• 40: 2 – 2300; 3 – 1600; 4 – 1200
• 60: 2 – 3500; 3 – 2500; 4 – 1800; 5 – 1200
• 80:                3 – 3300; 4 – 2500; 5 – 2000; 6 – 1500
• 100:              3 – 4000; 4 – 3000; 5 – 2500; 6 – 2000
• 120:                             4 – 3600; 5 – 2800; 6 – 2300
• 140:                             4 – 4300; 5 – 3500; 6 – 2600
• 160:                                            5 – 4000; 6 – 3000

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud