Citroën C4 1,6 16V: není C4 jako C4 (velký test)

Citroën C4 si z většiny testů odnáší velmi kladná hodnocení. Náš test základního modelu cé-čtyřky ale nedopadl na výbornou, a proto jsme vůz chtěli vyzkoušet ještě jednou. Tentokrát jsme sáhli po benzínové šestnáctistovce v nejvyšší výbavě - dopadla lépe?
Citroën C4 1,6 16V: není C4 jako C4 (velký test)
Seznam kapitol
  1. Model z horní nabídky, vzhled, interiér
  2. Rozdíly oproti modelu 1.4 16V, motor, dynamika
  3. Spotřeba, jízdní vlastnosti, plusy a minusy, cena a výbava, parametry
  4. Fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

A přitom stále nízká spotřeba

Zvědavý jsem byl i na spotřebu paliva, která byla, při klidné jízdě, u čtrnáctistovky extrémně nízká. Jedna-šestka již při testu maximální spotřeby naznačila, že je ze stejné líhně, hodnota 16,7 litru paliva na 100 km ostré jízdy s průměrem 126 km/h je na stodesetikoňový motor hodně vysoká. Dále ale bylo vše růžové, mimální spotřeba 5,2 litru při klidné mimoměstské jízdě a průměru 82 km/h je opravdu velmi dobrá, obzvláště uvážím-li, že motor v 90 km/h točí již kolem 3 000 ot. V kombinaci s 20 procenty dálnice a 20 procenty města jsem se se spotřebou vešel těsně pod 7 litrů, palubní počítač zastavil ukazatel průměrné spotřeby na čísle 6,9 litru na 100 km. Hodnoty jsou to vzhledem k okolnostem výtečné a jen potvrzují, že Citroën se orientuje spíše na pohodu a nízkou spotřebu než cokoli jiného. Po delší době raději podotknu, že naměřené hodnoty vyžadují jistou „spotřebovou kázeň“ (v případě maximální spotřeby spíše nezkázeň...) a striktní dodržování daných rychlostních omezení. Pokud se trochu „odvážete“ a z 90 km/h uděláte 100-110 a ze 130 km/h 140-150, počítejte s cca osmi litry naturalu 95 na 100 km.

O sto procent lepší jízda

Kvalitu jízdy ale nezlepšoval jen výkonnější a lépe odhlučněný motor, rozdílů bylo mnohem více. Zásadní vliv na její subjektivní vnímání mělo již zmíněné provedení interiéru. Sedačky, volant, palubní deska, to všechno je sice na první pohled stejné, ale je zkrátka rozdíl třímat v ruce kůží potažený volant, dívat se na matné černé plasty a sedět na příjemném potahovém materiálu než mít všechno v tom nejjednodušším možném provedení. Dalším plus byl podvozek. Nevím, jestli je u verze SX Pack naladěný více do měkka, nebo je vše hříčkou lehčích kol a lepšího odhlučnění, ale zatímco u jedna-čtyřky na mě působil zbytečně tvrdým dojmem a navíc do interiéru přenášel hodně „informací“ o neduzích silnice, po které se pohybujete, u tohoto vozu mi připomněl spíše Peugeot 307 – skvěle odhlučněný (ani kočičí hlavy jej na jediný moment nerozhodily) a kompromisně naladěný. Přesně toto nastavení mi pro jeho víceméně klasickou koncepci s torzní tyčí přijde být optimální – zajišťuje výtečný komfort, při ostřejší jízdě neodmlouvá a poradí si alespoň s menšími příčnými nerovnostmi.

Vše při starém zůstává u řízení a brzd – řízení je zcela nečitelné, je sice dobře naposilované, ale vrátí vám jen minimum informací. Brzdy jsou pak hodně přeposilované, což dosti ztěžuje jejich dávkování. Díky tomu sice působí dojmem extrémního účinku a jakési nezdolnosti, pár ostrých brzdění v řadě ale odhalí jejich limit, který odpovídá běžnému průměru třídy. Řazení bylo určitě z těch lepších, jaké jsem mohl u vozů koncernu PSA poznat a označil bych ho slovy stejnými jako v nedávném testu Peugeotu 407 – bezproblémové. Není to to řazení, ve kterém cítíte, jak kolečka v převodovce zapadají do sebe a přitom byste převody bez jakýchkoli přechodů zasouvali jako nůž do másla, slovo gumové by ale vůči němu nebylo fér. Dráhy převodů jsou poměrné krátké a řazení lehké a přesné, opravdu žádný problém.

To vše dělá z jízdy v C4 SX Pack 1,6 příjemnou záležitost. Nemá cenu opakovat, že C4 není vhodný pro nějaké sportovní řádění, pro to nemá dělaný podvozek, řízení ani brzdy. Oproti 1,4 je především všestranně výborně odhlučněný – k nízkému aerodynamickému hluku se přidalo i výborné odhlučnění motoru a podvozku. K tomu není tak tvrdý a prostě si nehraje na něco, co není. S kvalitně provedeným interiérem s bohatě dimenzovanými a příjemnými sedadly a dostatečným prostorem je konečně tím správným franouzským rodinným vozem.

To je ono

Jestli jsem si někdy nějak představoval dobře vyvedený Citroën C4, byl to tento testovaný vůz. Pro mě osobně byl přesně tím, co jsem od cé-čtyřky kdy očekával – především komfortně laděným rodinným vozem, který je schopen přepravit přepravit čtveřici cestujících třeba přes celou ČR. Má proto dostatečně komfortní ladění podvozku, výbornou akustiku a kvalitní interér. Hlavně tyto tři věci jej odlišovaly od dříve testované čtrnáctistovky v nižší výbavě a směle jej posouvaly do horní poloviny toho, co dnes lze v nižší střední třídě koupit. Ze záporů zůstává pouze malý zavazadelník a nekomunikativní ovládácí prvky - hlavně řazení a brzdy. Z kladů se pak v tomto provedení dostává ještě výše vnější vzhled, který je po mém soudu zkrátka dokonalý, a na příjemné úrovni zůstává spotřeba paliva.

Toto vše můžete mít za 636 000 Kč nebo, pokud si pospíšíte, v akci za 566 000 Kč. Uvážím-li, dříve testovaná C4 stála 507 000 Kč a měl jsem k ní několik poměrně zásadních výhrad, je to příplatek, který se vám určitě vrátí. Je ovšem otázka, pro kolik lidí je přijatelné dát za běžný kompakt okolo 600 tisíc Kč. Toto určitě nechám na vás, za sebe ale mohu říci, že C4 je z pohledu běžného řidiče schopný vůz s minimem chyb a jako takový si zmíněnou cenu zaslouží.

Plusy:

  • desing, design, design
  • pružný a tichý motor
  • jistý a komfortní podvozek
  • kvalitní interiér
  • výbava

Minusy:

  • řízení a brzdy
  • nepříliš kultivovaný motor
  • menší zavazadelník
  • cena

Standardní výbava testovaného vozu (SX Pack): šest airbagů (čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, průběžné hlavové airbagy pro cestující na předních a zadních sedadlech), ABS + EBD + EBA, automatické zapnutí výstražných světel při prudkém brzdění, 5 x bezpečnostní tříbodové pásy, vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, akustická a vizuální signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů vpředu i vzadu, výškově nastavitelné hlavové opěrky na všech sedadlech, bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na zadních sedadlech, programovatelné automatické zamykání dveří a víka zavazadlového prostoru za jízdy, výškově a podélně nastavitelný volant s pevným středem, variabilní posilovač řízení, tempomat + omezovač rychlosti, automatické stěrače s dešťovým senzorem, samočinná aktivace světlometů, palubní počítač, středový multifunkční displej: rychloměr, palivoměr, palubní počítač, servisní ukazatele, indikátor nastavení tempomatu a omezovače rychlosti, Přední mlhové světlomety, automatická klimatizace, termoreflexivní čelní sklo, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání předních a zadních oken, elektricky ovládaná zpětná zrcátka, rádio RD4 s přehrávačem CD (AM/FM, RDS, přehrávač CD, 6 x repro, dálkové ovládání na volantu), integrovaný aromatický osvěžovač vzduchu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, středové loketní opěrky vpředu i vzadu s úložným prostorem, velurové čalounění „Soundtrack“, hliníkové disky kol „Radicale" 6,5 J x 16, pneumatiky 205/55 R16, kliky dveří a dotykové lišty nárazníků lakované v barvě karoserie

Nadstandardní výbava: ESP + ASR (24 000 Kč), CD měnič na 5 disků integrovaný v přední středové loketní opěrce (10 000 Kč), parkovací asistent zadní (10 000 Kč), metalický lak „Fer“ (12 000 Kč)

Cena v základní výbavě (SX Pack 1,6 16V): 560 000 Kč
Cena v testované výbavě: 636 000 Kč
Aktuální akční cena testované verze: 566 000 Kč

Technické parametry

hodnoty udávané výrobcem

Motor

  • Řadový kapalinou chlazený zážehový čtyřválec 16V uložen vpředu napříč před přední nápravou
  • Objem: 1587 cm3 (vrtání 78,5 mm, zdvih 82 mm)
  • Největší výkon: 80 kW (110 koní) při 5 750 ot./min
  • Největší točivý moment: 147 Nm při 4 000 ot./min
  • Palivo: natural 95

Provozní vlastnosti

  • Max. rychlost: 194 km/h
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,6 s
  • Spotřeba paliva (l/100 km):
  • Město: 9,5
  • Mimo město: 5,7
  • Kombinovaná: 7,1
  • Emise CO2 (g/km): 169
  • Objem palivové nádrže: 60 l

Podvozek

  • Zavěšení předních kol: náprava typu McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny
  • Zavěšení zadních kol: Vlečená ramena, zkrutná torzní příčka
  • Rozměr kol: 6,5Jx16
  • Rozměr pneumatik: 205/55 R16

Hmotnosti

  • Pohotovostní hmotnost: 1 275 kg
  • Užitečná hmotnost: 532 kg

Vnější rozměry

  • Délka: 4260 mm
  • Šířka: 1773 mm
  • Výška: 1458 mm
  • Rozvor náprav: 2608 mm

Vnitřní rozměry

  • Základní objem zavazadlového prostoru: 320 l
  • Objem zavazadlového prostoru při sklopení zadních sedadel: 1 023 l

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást PSA Peugeot Citroën.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA. Od října 2014 patří pod Citroën také samostatná značka DS, která vyrábí luxusněji zaměřené vozy.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Model z horní nabídky, vzhled, interiér
  2. Rozdíly oproti modelu 1.4 16V, motor, dynamika
  3. Spotřeba, jízdní vlastnosti, plusy a minusy, cena a výbava, parametry
  4. Fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)
TEST SsangYong Korando 1.5 Turbo GDI AT: Těžko uvěřit, že může stát tak málo

SsangYong Korando 1.5 T-GDI AT

Levné auto nutně nemusí vypadat levně. Příkladů bychom v Česku našli hned několik a chybět mezi nimi nesmí ani SsangYong Korando.

včera | Jan Mička | 38 příspěvků
TEST Toyota Land Cruiser 150 Executive: Injekce adrenalinu pro poctivého dělníka

Toyota Land Cruiser 150

Toyota Land Cruiser bude brzy sedmdesátníkem. Verze 150, kterou jako jedinou u nás zastoupení značky oficiálně prodává, dostala řádný upgrade techniky a výkonu. Jak to dopadlo?

20.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 32 příspěvků
Dacia Duster na LPG vládne všem. Byl o ni největší zájem, porazila i novou Octavii

Nejčtenější testy roku 2020

Nikde není psáno, že největší zájem musí být o pecky za miliony. Letos to v redakčních testech všem nandala Dacia Duster na LPG!

19.  1.  2021 | Jan Mička | 158 příspěvků