| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 | Foto: Petr Homolka

| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka
| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka
| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka
| Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8 Foto: Petr Homolka
37
Fotogalerie

TEST Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8: Originál, kapitola druhá

Nová generace C4 zcela odhodila zátěž minulosti a přichází s vlastním odlišným pojetím kompaktního hatchbacku. Novoty jsou v tomto případě vítané.

Radosti
Jízdní komfort
Převodovka sehraná s motorem
Snadná obsluha
Rozumná spotřeba i dojezd
Starosti
Volič řazení je třeba občas podržet
Vyšší nakládací hrana kufru
9  /10

Pojďme si hned ze začátku udělat malý výlet do minulosti. Koncem předminulé dekády přišel Citroën s kampaní, v níž deklaroval, že se chce vyrovnat Němcům. A skutečně, jeho auta působila robustně a technokraticky, ale zároveň odhodila svou typickou rozpustilost. Střih do roku 2014: přichází funky a jednoduchý C4 Cactus, jehož styl automobilka úspěšně uplatila u celé řady dalších modelů. A nyní? Další změna. Žádné pokračování ve stylu cactusu, máme tu opět něco zcela nového.

Lidem se fakt líbí

A soudě dle zvídavých pohledů kolemjdoucích a kolemjedoucích se Citroënu sázka na odvahu vyplatila. Příď s diodovými světly působí velmi moderně, záď se světly ve tvaru písmene X jakbysmet. Oplastování ve spodní části karoserie dodává vozu dojem robustnosti, zároveň je v harmonii se zbytkem kapotáže. Navzdory vyšší stavbě karoserie nepůsobí jako hromada kovu na chůdách.

Hlavním tématem je zde tedy výška a vertikálně je stavěn také interiér. Palubní deska neukrajuje prostor posádce, elegantně působící obrazovka infotainmentu je pak hezky na očích a po ruce, aniž by překážela ve výhledu. Přední sedadla jsou příjemně široká a vcelku měkká, cestování v nich na dlouhých cestách neunaví. Nemají sice výraznější vedení v oblasti opěradel, ale s C4 zřejmě nikdo maximální géčka v zatáčkách zkoušet nebude.

Prostor zbytečně nezabírá ani štíhlý středový tunel s dvoupatrovou přihrádkou v přední části. A – světe div se – na rozdíl od řady jiných vozů z koncernu Stellantis zde dokonce najdeme otočné ovladače klimatizace. Další zajímavostí je držák tabletu, který najdete v horní části palubní desky u spolujezdce. Ten lze nasadit do integrovaného stojánku tamtéž, nápad je to zajímavý, nicméně, mechanismus uchycení působí celkem fórově.

Řidič má tedy vše hezky po ruce a i výhled je díky rozumně dimenzovaným A sloupkům a vyšší pozici nad silnicí slušný. Infotainment s lesklou dotykovou obrazovkou sice nemá klasická tlačítka pro volbu jednotlivých funkcí, ale snadno se v něm zorientujete – funkci vyberete na obrazovce, a když potřebujete jinou, stačí stisknout tlačítko s piktogramem domku hned pod ní. Přehledný je i digitální přístrojový štít bez zbytečných animací.

Zadní sedadla jsou výrazněji naklopena dozadu, přední hrana sedáků je v dostatečné výšce nad podlahou, aby podepřela stehna průměrného dospělého. S místem nad hlavou také není problém, klenutá střecha je v tomto ohledu výhodou. Kufr má dvojitou podlahu a ta je ve své horní poloze v rovině se sklopenými opěradly i nakládací hranou. Ta však leží relativně vysoko, nakládat sem těžké nákupy není úplně snadné.

Pokračování 2 / 3

Dáme naftě šanci?

Výběr spalovacích motorů znalce nabídky Citroënu nepřekvapí – tvoří ji přeplňované benzinové tříválce PureTech s výkonem 75, 96 nebo 115 kW a naftový čtyřválec, dostupný buď s 81 kW, nebo v naší zkoušené verzi s 96 kW, kombinované výhradně s osmistupňovým automatem.

Diesel s osmikvaltem jsou sehrané duo, převodovka dobře využívá zátah v nižších a středních otáčkách a při podřazování nepanikaří. Stupně mění v 99 procentech případů téměř neznatelně, na dálnici na osmičku pak motor točí lehce přes dva tisíce otáček, takže vzhledem k slušně odhlučněnému motoru ohluchnutí nehrozí.

Drobnou výhradu lze mít k novému voliči řazení, který je řešen páčkou, posouvanou vpřed a vzad. V některých případech je nutné ji chvilku podržet, což při potřebě rychle popojíždět vpřed a vzad může být trošku nebezpečné. Parkovací pozici volíte malým tlačítkem vedle voliče převodovky a je dimenzované spíše na drobnou ženskou ručku, než na zedníka s rukama jako lopaty. Se spotřebou se lze dostat i pod šest litrů na sto, dojezd se pohybuje okolo osmi set kilometrů. Motor má síly dost na to, aby utáhl auto i s posádkou, dech mu lehce dochází až ve vyšších dálničních rychlostech.

Jak už Citroën ukázal třeba u C5 Aircross, navrací se k tradiční hodnotě konejšivého jízdního komfortu. Odpružení je osazeno progresivními hydraulickými dorazy, které jízdě dodávají plavnost, ale ne na úkor stability.

Zadní kola jsou laděna výrazně měkčeji než ta přední a na táhlých nerovnostech plynule propruží. Dobře zvládnou i horší asfalt, jemně poskočí jen na skutečně ostrých nerovnostech typu zpomalovacích prahů. Co je zajímavé – tato špičkově vybavená verze je osazena 18“ koly, obutými do pneu o šířce 195 s rozumným profilem 60. Takže na ono známé „prokletí velkých kol“ nijak netrpí, nemusíte se jich tedy bát.

Z hlediska asistenčních systémů špičkovému provedení C4 nic nechybí. Adaptivní tempomat s (vypínatelným) udržováním jízdního pruhu vede auto spolehlivě a rozhodit se nechá jen velmi členitým prostředím, přednárazový systém nepanikaří a pochvalu si zaslouží i účinné světlomety. Parkovací kamera by ale mohla mít lepší rozlišení, ve srovnání s některými konkurenty působí poněkud zastarale.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Přechod k novým tvarům se povedl, z C4 nevznikl guláš protichůdných přístupů. Jde o homogenní a dobře fungující auto na prověřené technice, které potěší rozumnou spotřebou a jízdním komfortem i na největších dostupných kolech.

Pochvalu zaslouží nekomplikované ovládání v klasickém střihu, až na občasné zmatky s voličem řazení. Díky vyšší stavbě karoserie je z auta dobrý výhled a snadno se do něj nastupuje, tento nový přístup ale znamená i vyšší nakládací hranu. Kompromisy zde tedy jsou, ale drobné – dá se s nimi žít. Smést staré pořádky ze stolu a začít zcela nanovo se tedy Citroënu už podruhé vyplatilo.

Citroën C4: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   369.900 Kč (1.2 PureTech Live/75 kW)
Cena s testovaným motorem a výbavou 534.900 Kč (1.5 BlueHDi EAT8 Live/96 kW)
Cena testovaného vozidla           684.400 Kč (1.5 BlueHDi EAT8 Shine/96 kW)

Technické údaje: Citroën C4

Rok • stupeň výbavy
2021 • Shine
Počet válců/ventilů na válec
4/4
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 499 cm3
Nejvyšší výkon
96 kW (130 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 750 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
300 Nm při 1 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,5 s
Nejvyšší rychlost
206 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
380 l • 1 250 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 399 kg • 1 795 kg
Prům. spotřeba: komb.
4,6 l/100 km
Rozvor náprav
2 670 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 545 mm • 1 560 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 360 × 1 800 × 1 525 mm

Základní výbava: Litá 18“ kola, denní LED světlomety ve tvaru písmene V, infotainment s 10“ obrazovkou a vestavěnou navigací, držák tabletu Smart Pad, hands free přístup a startování vozu, sledování slepého úhlu, digitální přístrojový štít, audiosystém s osmi reproduktory, indukční nabíjení telefonu, vyhřívaná přední sedadla a další.

Volitelná výbava: Paket Zima: vyhřívané přední sklo a trysky ostřikovačů, vyhřívaný kožený volant a přední sedadla (7600 Kč), šedá barva Artense (15.000 Kč), paket Styl šedý (1900 Kč).

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud