Citroën C3 Pluriel předznamenala studie C3 Air. Skvělý nápad skončil průšvihem

Na papíře to zní skvěle: kabriolet, spider i vůz s pevnou střechou v jednom? Ideální letní vozítko. Ale realita, které přecházel funky francouzský koncept, měla k ideálu daleko.

Byl konec devadesátých let, doba optimismu a prosperity, ve které se automobilky nebály experimentovat a přicházely s často výstředními nápady. Citroën v tomto období připravoval nástupce kompaktního modelu Saxo a blížila se éra nástupu označení C-číslo. První vlaštovkou těchto změn byla mimochodem C5. Vnést trochu svěžího větru – a to doslova – mezi subkompakty měla speciální verze C3 s názvem Pluriel.

Opel Manta GSe Elektromod oficiálně: Je to elektromobil s manuálem a švihadly!

Opel Manta GSe Elektromod oficiálně: Je to elektromobil s manuálem a švihadly!

Ta vycházela z konceptu C3 Air z roku 1998, u nějž se poprvé objevil nápad se skládací střechou s odnímatelnými oblouky. Viděno současnou optikou, zakulacený showcar měl prapodivné proporce s prostorem pro posádku vměstnaným v přední části a velmi vysokým a strmým čelním sklem. Obliny vyznával i uvnitř, kam designéři umístili jen minimum ovládacích prvků. Na dnešní dobu je také úsměvné, že zatím co pedály plynu a brzdy byly jak se patří futuristické, spojku zřejmě Citroën našel někde na vrakovišti. Překvapí také ohavné zapalování hned vedle volantu – schválně se na tyto detaily podívejte v galerii.

Budiž světlo! Brembo chystá brzdiče s diodami. A nejsou jenom na parádu

Budiž světlo! Brembo chystá brzdiče s diodami. A nejsou jenom na parádu

Zatímco vnitřek u sériové verze C3 Pluriel pocházel z konvenčního modelu, design vnějšku a hlavně variabilní střecha byly na svou dobu skutečně výjimečné. Na výběr jste měli z pěti možných konfigurací, plátěný segment v horní části byl ovládán elektricky v deseti krocích skrze otočný ovladač. Plátěnou střechu jste mohli ve složeném stavu překlopit do podlahy kufru. Ale při odstranění oblouků pro ně uvnitř nebylo moc místa, a pokud jste jezdili ve zcela otevřeném stavu a zastihla vás přeháňka, měli jste prostě smůlu.

Citroën láká na nástupce tradiční C5. Půjde o velice odlišné auto, říká vedení značky

Citroën láká na nástupce tradiční C5. Půjde o velice odlišné auto, říká vedení značky

V dobovém návodu k obsluze je manipulaci se střechou věnováno čtrnáct stránek, uživatelé si často stěžovali na hmotnost jejích dílů a problémy při montáži a demontáži. A to nebylo všechno. Auto bylo dodáváno s poměrně slabými motory a v některých případech s nevyzpytatelnou robotizovanou převodovkou SensoDrive.

Majitel se tedy musel připravit na určité kompromisy už při pořízení nového vozu. V případech ojetin jde pak o solidní průšvih, který si například v hodnocení magazínu What Car vysloužil jednu hvězdičku z pěti. K typickým problémům patří kromě nefunkční a protékající střechy například rozpadající se interiér z tvrdých plastů, selhávající přední pružiny nebo třeba zkraty v elektrickém systému kvůli prosakující vodě z ostřikovačů.

Lidový exot Citroën AMI byl neskutečně pomalý, přesto se stal ikonou. Má 60 let

Lidový exot Citroën AMI byl neskutečně pomalý, přesto se stal ikonou. Má 60 let

Svou chvíli slávy si C3 Pluriel odbyl v nepříliš lichotivém testu v magazínu Top Gear, který názorně ukázal všechny krásy manipulace se střechou i svéhlavé řazení. Britové mu také v roce 2014 zajistili čestné místo na seznamu nejhorších aut všech dob. Jistě se najdou majitelé, kteří na svůj zajímavý Citroën nedají dopustit, ale v historii zůstane navždy zapsán jako jeden z těch horších výsledků.

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

TEST Fiat 500e HB La Prima: Chytne za srdce a ve městě je k neutahání

Fiat 500e La Prima (87 kW)

Fiat 500e je dalším elektromobilem do města, který vysokou cenu techniky balí do luxusního kabátku a přichází s řadou krásných detailů. Má ale na to rovnat se s Hondou e?

27.  7.  2021 | Vladimír Kadera | 4 příspěvky
TEST Ford Focus 3d 2.0 ZETEC: Vůz roku 1999 už jen kvete. Jak si vedl 20 let zpět?

Ford Focus 3d 2.0 ZETEC

Ford Focus první generace, evropské Auto roku 1999, vypadá i v dnešní době dobře. Rozhodně zajímavěji než jeho zatím poslední následovník z roku 2018. Připomeňte si test třídveřové verze, který v roce 2001 přinesli kolegové z Auto.cz

24.  7.  2021 | Tomáš Zajíček | 15 příspěvků
První jízda s Hyundaiem Ioniq 5: Tajemný krasavec může převálcovat konkurenci

Hyundai Ioniq 5

Hyundai podobně jako další značky přijíždí s vlastní rodinou elektrických aut. Jmenuje se Ioniq a jejím prvním zástupcem je kompaktní crossover s krásným retro designem. Už jsme ho vyzkoušeli.

22.  7.  2021 | David Bureš | 54 příspěvků