Citroën C3 Hybrid Air Concept: vzduchovka míří na Ženevu

Koncern PSA již za několik týdnů vystaví očím nejširší veřejnosti poprvé svůj nový hybrid využívající stlačeného vzduchu. Stane se tak pochopitelně na nadcházejícím ženevském autosalonu.

Francouzský koncern PSA patří v oblasti hybridních pohonných soustav k průkopníkům. Model Peugeot 3008 Hybrid4 se před dvěma lety stal prvním sériovým hybridním automobilem kombinujícím vznětový spalovací motor s elektromotorem, ale koncern PSA nyní chystá další novinku v této oblasti. Připravil ji ve spolupráci se společností Bosch a my jsme vám ji v hrubých rysech představili již v lednu.

Studie Citroën C3 Hybrid Air Concept kombinuje konvenční zážehový tříválec s vnitřním spalováním se zvláštní planetovou převodovkou a hydraulickým motorem poháněným stlačeným vzduchem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Studie Citroën C3 Hybrid Air Concept se představí již za nedlouho v Ženevě

Celá koncepce se do značné míry podobá konvenčním hybridním soustavám s elektromotory, spalovací motor pracuje hlavně na dálnici a hydraulický motor především ve městě, přičemž sám je schopen vyvinout rychlost 70 km/h. Na rozdíl od známého hybridního systému PSA Hybrid4 s konvenčním dieselem a elektromotorem však ústrojí studie Hybrid Air nenabízí přednosti pohonu všech kol, neboť oba použité motory přenášejí svůj točivý moment na kola přední nápravy. Konstruktéři předběžně slibují průměrnou spotřebu tohoto vozu okolo 2 l/100 km, při brzdění se zásoba stlačeného vzduchu doplňuje. Vše je vestavěno v upraveném sériovém voze Citroën C3.

Peugeot 3008 Hybrid4: první diesel hybrid je tu

Peugeot 3008 Hybrid4: první diesel hybrid je tu

Oproti běžným hybridům i propracovanějším plug-in hybridům má být konstrukce PSA Hybrid Air nejen hospodárnější v provozu, ale také lehčí a výrazně levnější. Není bez zajímavosti, že Citroën představil již v roce 1958 prototyp upravené „kachny“ 2CV opatřený podobně koncipovaným systémem kombinujícím benzínový a hydraulický motor, přičemž stále náročnější požadavky na emise a spotřebu jej přiměly se k tomuto řešení vrátit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Systém je vestavěn v upraveném sériovém voze Citroën C3

Ve voze Citroën C3 Hybrid Air Concept je samozřejmě vše řízeno vyspělou elektronikou a řidič může vybírat z režimů Air, Gasoline a Combined. Koncern PSA uvádí, že tento hybridní princip je zatím využitelný hlavně v malých vozech, a pokud půjde vše dobře, s prvními sériovými modely se setkáme již na počátku roku 2016.

Celé to působí jako docela dobrý nápad. Hlavně odpadá nutnost instalovat drahé, těžké akumulátory, jež mimochodem při své výrobě enormně zatěžují životní prostředí, čímž prakticky eliminují jakékoli ekologické přínosy v provozu hybridu nebo elektromobilu.
 

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků