Citroen C3 CNG: ještě levněji (test)

Citroen přišel i na náš trh s vozy, které jsou schopny spalovat zemní plyn. Toto palivo je opředeno mnoha mýty, jsou to ale jen mýty?
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Exteriér, Interiér, Zavazadelník
  2. Motor a pohon, Jízda na benzín a plyn, Rozdíl dynamiky, Spotřeba a náklady
  3. Čerpací stanice, Zhodnocení, Plusy a mínusy, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Model C3 automobilky Citroen patří k těm, které jsme měli možnost otestovat téměř ve všech verzích. Po těch benzínových a naftových o různém výkonu, s různým typem motoru a převodovky přichází na řadu i poslední novinka, C3 CNG. Neboli malý kompakt, který spaluje nejen benzín, ale také zemní plyn.

Ten u nás není příliš rozšířený, propan butan (LPG) je na tom o mnoho lépe, ale budoucnost CNG je daleko větší. V posledních létech výrazně v Evropě roste podíl takto upravených vozů a tento trend se postupně dostává i k nám. Zde však bude mít pozici poněkud ztíženou, tradice LPG je v lidech zakořeněná velmi hluboko.

V našem dnešním testu jsme se zaměřili hlavně na rozdíly v jízdě na benzín a plyn, na to, zda se CNG vyplatí a na to, jak se bude cítit řidič, když si takový vůz v této chvíli u nás pořídí.

Tip: test Citroenu C3 s motorem 1,6 HDI naleznete zde, test C3 s motorem 1,4 HDI zde a test C3 s motorem 1,4 16V a převodovkou Senso Drivezde

Žádná změna

Protože jsme si v minulosti Citroen C3 představili již několikrát, nebudeme se dnes zabývat jeho boubelatými křivkami. Zkusíme si pouze ukázat, v čem se CNG verze liší od aut poháněných benzínovým resp. naftovým motorem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jedinou zásadní změnou proti klasickým modelům je druhý tankovací otvor. Plnící otvor pro plyn je umístěn hned vedle víčka standardní palivové nádrže. Pokud by nebyl Citroen v zelené, ale černé barvě, byl by zcela nenápadný, takto je však viditelný zdaleka. Nebylo by od věci, kdyby Citroen nabízel víčko v barvě karosérie. Druhým detailem je malý štítek na víku zavazadelníku, který jasně (tedy skoro jasně, uváděné označení je francouzskou šifrou) říká, že vůz jezdí na CNG.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tím končí veškeré rozdíly ve vnějším designu. Ostatně není se ani čemu divit, protože implementace systému CNG či LPG nevyžaduje změny na karoserii. Vše potřebné je uschováno uvnitř - pod přední kapotou a v zavazdelníku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Interiér

Ani v interiéru se velké změny neodehrály a vše tak zůstává při starém. Verze s pohonem na CNG vychází z výbavy SX.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Digitální rychloměr, nezvykle zpracovaný otáčkoměr a displej rádia uprostřed palubní desky. Čekáte-li zde nějaký ukazatel množství plynu v nádrži, hledáte na špatném místě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ten je umístěn na středovém panelu. Kde je nejen budík s ukazatelem množství plynu v nádrži, ale také tlačítko přepínání režimu jízdy na plyn a na benzín. Pokud jedete na plyn, svítí kontrolka vpravo od budíku. Tovární úprava tak přináší nespornou výhodu a to právě v podobě ukazatele stavu plynu, což u dodatečně pořízených systému není vždy samozřejmostí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Kde je kufr?

Myslíte si, že za pátými dveřmi najdete zavazadelník? Tak raději neotevírejte jeho víko. Protoře vozy s plynovým pohonem potřebuji někam umístit nádrž, většinou přijdete o část zavazadelníku. U malého vozu, jako je C3 pak většinou přijdete o vše.

Velká plynová nádrž je umístěna právě zde a Citroen pouze přidal plechové bednění. To má ochránit plynovou nádrž a zároveň umožnit odvézt alespoň kabelku a draka pro děti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jedinou výhodou tak zůstává fakt, že lze sklopit opěradla zadních sedaček. Nezískáte sice zcela rovnou ložnou plochu, ale odvezete alespoň něco. Nosnost bednění plynové nádrže je ovšem omezena na 100 kg, což opravdu není mnoho.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  

Levný provoz si tak u malého vozu vybral daň v podobě absence zavazadelníku. Pokud ovšem budeme brát Citroen C3 jako městské auto, pak to není až takový problém.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Exteriér, Interiér, Zavazadelník
  2. Motor a pohon, Jízda na benzín a plyn, Rozdíl dynamiky, Spotřeba a náklady
  3. Čerpací stanice, Zhodnocení, Plusy a mínusy, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

bazar

Citroen C4 Picasso 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 153 252 km
Cena: 133 000 Kč
Citroen C4 Picasso 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 107 293 km
Cena: 174 000 Kč
Citroen C1 1
Rok výroby: 2013
Stav: 24 319 km
Cena: 130 000 Kč
Citroen Berlingo 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 71 417 km
Cena: 192 000 Kč
Citroen C5 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 142 123 km
Cena: 210 000 Kč
Citroen C3 1,4
Rok výroby: 2005
Stav: 131 280 km
Cena: 58 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků