Citroen přišel i na náš trh s vozy, které jsou schopny spalovat zemní plyn. Toto palivo je opředeno mnoha mýty, jsou to ale jen mýty?
Kapitoly článku:
Model C3 automobilky Citroen patří k těm, které jsme měli možnost otestovat téměř ve všech verzích. Po těch benzínových a naftových o různém výkonu, s různým typem motoru a převodovky přichází na řadu i poslední novinka, C3 CNG. Neboli malý kompakt, který spaluje nejen benzín, ale také zemní plyn.
Ten u nás není příliš rozšířený, propan butan (LPG) je na tom o mnoho lépe, ale budoucnost CNG je daleko větší. V posledních létech výrazně v Evropě roste podíl takto upravených vozů a tento trend se postupně dostává i k nám. Zde však bude mít pozici poněkud ztíženou, tradice LPG je v lidech zakořeněná velmi hluboko.
V našem dnešním testu jsme se zaměřili hlavně na rozdíly v jízdě na benzín a plyn, na to, zda se CNG vyplatí a na to, jak se bude cítit řidič, když si takový vůz v této chvíli u nás pořídí.
Tip: test Citroenu C3 s motorem 1,6 HDI naleznete zde, test C3 s motorem 1,4 HDI zde a test C3 s motorem 1,4 16V a převodovkou Senso Drivezde
Žádná změna
Protože jsme si v minulosti Citroen C3 představili již několikrát, nebudeme se dnes zabývat jeho boubelatými křivkami. Zkusíme si pouze ukázat, v čem se CNG verze liší od aut poháněných benzínovým resp. naftovým motorem.
Jedinou zásadní změnou proti klasickým modelům je druhý tankovací otvor. Plnící otvor pro plyn je umístěn hned vedle víčka standardní palivové nádrže. Pokud by nebyl Citroen v zelené, ale černé barvě, byl by zcela nenápadný, takto je však viditelný zdaleka. Nebylo by od věci, kdyby Citroen nabízel víčko v barvě karosérie. Druhým detailem je malý štítek na víku zavazadelníku, který jasně (tedy skoro jasně, uváděné označení je francouzskou šifrou) říká, že vůz jezdí na CNG.
Tím končí veškeré rozdíly ve vnějším designu. Ostatně není se ani čemu divit, protože implementace systému CNG či LPG nevyžaduje změny na karoserii. Vše potřebné je uschováno uvnitř - pod přední kapotou a v zavazdelníku.
Interiér
Ani v interiéru se velké změny neodehrály a vše tak zůstává při starém. Verze s pohonem na CNG vychází z výbavy SX.
Digitální rychloměr, nezvykle zpracovaný otáčkoměr a displej rádia uprostřed palubní desky. Čekáte-li zde nějaký ukazatel množství plynu v nádrži, hledáte na špatném místě.
Ten je umístěn na středovém panelu. Kde je nejen budík s ukazatelem množství plynu v nádrži, ale také tlačítko přepínání režimu jízdy na plyn a na benzín. Pokud jedete na plyn, svítí kontrolka vpravo od budíku. Tovární úprava tak přináší nespornou výhodu a to právě v podobě ukazatele stavu plynu, což u dodatečně pořízených systému není vždy samozřejmostí.
Kde je kufr?
Myslíte si, že za pátými dveřmi najdete zavazadelník? Tak raději neotevírejte jeho víko. Protoře vozy s plynovým pohonem potřebuji někam umístit nádrž, většinou přijdete o část zavazadelníku. U malého vozu, jako je C3 pak většinou přijdete o vše.
Velká plynová nádrž je umístěna právě zde a Citroen pouze přidal plechové bednění. To má ochránit plynovou nádrž a zároveň umožnit odvézt alespoň kabelku a draka pro děti.
Jedinou výhodou tak zůstává fakt, že lze sklopit opěradla zadních sedaček. Nezískáte sice zcela rovnou ložnou plochu, ale odvezete alespoň něco. Nosnost bednění plynové nádrže je ovšem omezena na 100 kg, což opravdu není mnoho.
Levný provoz si tak u malého vozu vybral daň v podobě absence zavazadelníku. Pokud ovšem budeme brát Citroen C3 jako městské auto, pak to není až takový problém.