Citroën C3 brzy dorazí i k nám

Přestože si mnozí myslí, že dnešní auta jsou si víceméně všechna stejná, o přicházející novince C3 francouzského Citroënu to nebude v žádném případě platit. Jeho zakulacenou siluetu nebude možno přehlédnout.
Citroën C3 brzy dorazí i k nám

Novinka je typickým představitelem kategorie malých vozů a Citroënu v posledních letech takový vůz v nabídce citelně chyběl. Ten neměl zákazníkům této třídy příliš co nabídnout, protože Saxo na to bylo příliš malé a Xsara naopak velká a drahá. Cé trojka je přesně akorát, o čemž jsme se minulý týden sami přesvědčili na mezinárodní prezentaci modelu ve Francii v okolí Paříže.

Inspirace z minulosti

Uspět se zcela novým modelem na rozděleném trhu ale není nic jednoduchého, a tak bylo třeba vymyslet něco, co se do značné míry bude prodávat samo. Po vzoru VW Beetla či PT Cruisera se i Citroën ohlédl do své minulosti a celkem logicky se nechal inspirovat svým nejúspěšnějším modelem 2CV, tedy legendární kachnou. Novinka je samozřejmě zcela současným moderním automobilem a legendu připomíná pouze vzdáleně podobně střiženým tvarem.

Klepněte pro větší obrázek

„Trojka“ byla zkonstruována jako víceúčelové auto. Je až s podivem, co se tvůrcům podařilo vtěsnat do prostoru, který byl ohraničen vnějšími rozměry 3850x1667x1519 mm. Citroën C3 je jako jeho nejbližší konkurenti, jimiž jsou přirozeně hlavně francouzské modely Renault Clio a Peugeot 206, podobně dlouhý a široký, ale o hodně vyšší. To má své výhody, ale i nevýhody.

Více do výšky, méně do délky

Výhodou je, že cestující se směrem nahoru necítí nijak stísněně, ti vpředu pak ani do stran. Sedačky jsou pohodlné, přístrojová deska přehledná a dostatečně čitelná, aby jízda probíhala v maximální komfortu a pohodlí. Toho si už tolik neužívají cestující vzadu. Menší děti ještě nemusí omezený prostor na nohy tolik vnímat, dospělý se ale bude určitě po chvíli dožadovat „střídání“. Zcela spokojen se svou polohou nemusí být nakonec ani řidič, kterému nemusí stačit rozmezí výškového nastavení volantu, popřípadě sedačky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Výhled dozadu není špatný, vnější zpětná zrcátka by však mohla být větší. Volant se dobře drží, pouze pravá páčka pod ním je trochu dál než bývá zvykem. Zvukový klakson už je naštěstí na volantu, vhod pak určitě přijde i světelná „houkačka“ samočinně se spouštějící při mocnějším zašlápnutí brzdového pedálu. Poloměr otáčení není velký, řazení rychlostí je přesné a lehké, posilovač řízení by ovšem mohl mít regresi. Hodně se nám líbilo uspořádání přístrojové desky – počínaje jejím dvoubarevným tónem a konče přehledností všech sdělovaných údajů. Rychlost ukazuje digitální číslicový displej, otáčkoměr je zase ručičkový a hodně připomíná klasickou váhu v obchodech. Radiopřijímač je na středovém panelu a dobře se ovládá i za jízdy, o regulaci teploty ale raději, když řídíte, pořádejte spolujezdce, protože je až u řadicí páky a displej není až tak přehledný. Podobně nám méně vyhovovalo umístění elektrického ovládání oken před řadicí pákou, naopak vhod přijdou dva uzavíratelné úložné prostory před spolujezdcem a ve dveřích.

Cestující vzadu mají před sebou na opěradle sklopný stolek, ten je ale spíše symbolický, protože není příliš velký. Zato zavazadlový prostor je hodně hluboký (305 litrů) a vhod tady přijde i nastavitelná podlážka vytvářející další podlahu. Hrana pro nakládání je vyšší, vstupní rozměr ovšem plně dostačující a pro zvětšení přepravního prostoru lze sklopit i zadní sedačky (1155 l).

Rozměry: 3850x1667x1519 mm
Rozvor: 2460 mm
Zavazadlový prostor: 305/1155 litrů
Objem palivové nádrže: 50 litrů
Motory: (zážehové) 1,1i, 1,4i, 1,6i 16V, (dieselový) 1,4 HDi
Výkony: 44-80 kW

První kilometry

První testovací kilometry probíhaly na stopadesátkilometrové trase střídající rovnoměrně všechny typy silnic, jejich náročnost a hustotu provozu. Motor – vybrali jsme si z nabídky nový turbodiesel 1,4 HDI, který využívá i sesterský Peugeot 206 a vlastně i Ford Fiesta – naskočil velmi ochotně a Citroen se dychtivě rozjel, aby ukázal, co umí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ovládání nového Citroënu probíhalo bez vážnějších připomínek, i když někomu nemusí zcela vyhovovat měkké pérování, které je pro Citroën typické. I v takových situacích se ale posádka ve voze cítí dostatečně jistě a bezpečně. Ven dobrý výhled, začátek a konec vozu při parkování je ale třeba odhadovat. I s turbodieselem dokáže jet Citroën C3 hodně rychle, nicméně chvilku to trvá, než se přes dlouhé převody dostane k nejvyšším rychlostem (165 km/h). Na druhou stranu ke svému životu nepotřebuje mnoho paliva a ani po absolvování zmíněných sto padesáti kilometrů se ručička palivoměru v našem voze nepohnula směrem k nule. Údaje výrobce hovoří o průměrné spotřebě C3 v této motorizaci 4,2 l/100 km.

Kdy na český trh

První vozy Citroën C3 se k zájemcům dostanou v následujících týdnech, čeští zákazníci budou uspokojováni od prvních květnových dnů. Tedy prvních tisíc. To je totiž kvóta, kterou jsme na letošek od Citroënu dostali, protože továrna nebude zatím poptávku stíhat uspokojovat nikde v Evropě. A cena? Nebyla prozrazena, nicméně neměla by být příliš daleko od ceny sesterského Peugeotu 206.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků