Kapitoly článku:
- Odvážný Citroën, originální design, charakteristiké prvky, crash test
- Palubní deska, plasty, ergonomie, slícování, ovládací prvky, rádio
- Odkládací plochy a jejich využitelnost, moderní přístrojová deska
- Pokračování - přístrojová deska, sedadla, vnitřní prostor a variabilita
- Zavazadlový prostor, motor, výkon, odhlučnění, parametry, pružnost, zvuky
- Spotřeba, malé srovnání 1.3 JTD a 1.4 HDI, jízdní vlastnosti, brzdy, posilovač....
- Plusy, minusy, výbava a cena testovaného vozu, ostatní obrázky
- Aktuální ceník, kompletní seznam výbavy, ceny příplatkových položek
Nafta mu chutná (spotřeba)
Doposud všechny motory HDI, které jsem měl možnost testovat, spotřebovaly více paliva, než udával výrobce. Bohužel také C2 měla vyšší apetit, než Citroën slibuje. Spotřeba 4,1 nafty na 100 km se ukázala být mírně optimistická. Ve městě si C2 řekla průměrně o 5,5 – 5,7 litru nafty na 100 km – záleží na stylu jízdy, mimo město jsem jezdil za necelé 4 litry (3,9 l) a kombinovaně za 4,8 l nafty 100 km.
Srovnání motorů 1.3 JTD a 1.4 HDI
Jelikož jsem krátce před Citroënem C2 testoval Fiat Punto osazený Multijetem 1.3 s výkonem 51 kW, nabízí se krátké srovnání těchto motorů. Pokud jste četli megatest, víte, že nový agregát z produkce Fiatu vyniká pružností, nabídne slušný výkon i točivý moment při nízké spotřebě. Pro oba motory je společné ožití v relaci 1800 - 2000 ot./min, 1.3 Multijet se proti 1.4 HDI ohlásí mohutnějším zátahem.
Turbo na sebe upozorní o něco dříve v Citroënu. Vytočit lze oba motory, tam kde HDI končí, JTD pokračuje. Rozdíly v efektních otáčkách nejsou velké (dalo by se říci, že zanedbatelné), neboť HDI 1.4 zabírá níže, pod 2000 ot./min. si příliš nezajezdíte ani s HDI ani JTD. Dynamicky 1.3 Multijet – 1.4 HDI jednoznačně poráží, HDI vyniká proti JTD kultivovanějším zvukem. Tam kde JTD hodně křičí, HDI pouze zvyšuje hlas.
Veliké rozdíly panují ve spotřebě. U Citroënu C2 a 1.4 HDI udává Citroën hodnoty, kterých se mi nepodařilo při vší snaze dosáhnout, u 1.3 Multijet a Fiatu Punto jsem udávaných hodnot dosáhl bez problémů. V řeči čísel vypadá srovnání následovně. Fiat Punto a 1.3 Multijet jezdil s kombinovanou spotřebou 4,5 l nafty na 100 km, Citroën C2 a 1.4 HDI spotřeboval 4,8 l na 100 km (o 0,7 l více než udává výrobce).
Pěkně ostré káčátko (jízdní vlastnosti)
Bez dlouhých řečí smekám před podvozkem C2. Svou povahou je spíše tvrdý, přejíždění nerovností posádce přesto neubližuje (na tom mají zásluhu také měkká sedadla). I S tvrdším podvozkem můžete pohodlně cestovat po dálnici, panelový úsek D1 vás nepřipraví o nervy ani zadnici. Kvality podvozku a koncepci kolo v každém roku oceníte při průjezdech zatáčkami, kde C2 drží jako přibitá.
Prohlédnout a krátce otestovat jsme mohli také nabroušenou verzi VTR
Automobil se chová předvídatelně, rychlé průjezdy zatáčkami i ostrý slalom zvládá bez zbytečných náklonů. Podvozek přímo žadoní o silnější motor, verze VTR s benzínovým agregátem 1.6 16 V bude v tomto ohledu to pravé ořechové. Podařenému podvozku sekundují ostré brzdy s brzkým nástupem brzdného účinku. Na brzdy není potřeba příliš šlapat, ostré sešlápnutí brzdové pedálu aktivuje přední kotoučové a zadní bubnové brzdy s nečekanou razancí.
Víko zavazadlového prostoru je dělené. Otevřít je možné pouze horní část - tedy sklo,
popřípadě části obě. Spodní část má nosnost až 100 kg
V některých testech C2, které jsem měl možnost číst, jsem narazil na zmínku o příliš „měkkém“ posilovači ve vyšších rychlostech. Jakmile jsem vyrazil se zapůjčenou C2 do ulic a překročil hranici 55 km/h, nevěřil jsem vlastním smyslům. V nízkých rychlostech byl účinek posilovače dostatečný (možná až příliš velký), volantem otočíte jedním prstem. To jistě potěší ženy, které se nerady s automobilem přetahují.
Po otevření horní části můžete do vozu naložit drobnosti, nevadí ani vozidlo přilepené
na zádi. --- Ve spodní části víka je ukryta přihrádka --- Světla mají hranatý tvar
Poznámka: od nového roku zdražil Citroën model C2. Místo původních 264 900 Kč začíná cena na 284 900 Kč
Sporný prvek - linie zadního bočního okna zasahuje pod linii okna předního. Někomu
se zdá toto řešení zajímavé, někomu ne. --- Detail: zadní světlomety
Jakmile číslice na rychloměru ukázala 55 km/hod volant „ztuhl“ takovým způsobem, že bylo nutné použít sílu. Tuto vlastnost jsem ocenil na dálnici, nepříjemnosti naopak způsobila při pokusu o dynamickou jízdu na silnici plné zatáček. Přednosti C2 vyplavaly na povrch rovněž v hustém městském provozu. Pohyb na přeplněných vozovkách a zvláště parkování je doslova hračkou. Pozitivní roli hraje také příznivý poloměr otáčení.
Svezení bylo vskutku zajímavé. Verze VTR je dostupná se dvěma motory - 1.4 i a
1.6 16V.
K doplnění mozaiky jízdních vlastností chybí zmínka o řazení…Krátká řadicí páka nepadne nejlépe do ruky, dráhy mezi jednotlivými stupni jsou poměrně krátké a přesné. Věnec volantu by mohl být o něco širší, vzhledem k účinku posilovače bych ocenil čtyři ramena, která by usnadnila řízení při opřené ruce.