Citroën C-Zero: sériový elektromobil je na světě

41 komentářů

Petrik_CZ
14. listopadu • 16:26

Nepirpada vam, ze jsme v automobilech stale v dobe kamenne, kdyz stale spalujeme fosilni paliva? Mame pomerne vykonne pocitace, telekomunikace a docela schopne zbranove systemy, vcechno vcetne kartacku na zuby je na alektrinu, jen ty auta porad a porad jezdi na ropu a smrdi...proc asi? Jestli to nebude nahodou nejaka ropna lobby ;) pripomenu ze full electric automobil od GM EV-1 ujel v roce 2001 az 200km ja jedno nabiti a lide, co jej meli v pronajmu, si jej nemohli vynachvalit, zrychleni cca 7-8s 0-96kmh. Proc takova auta uz davno nejsou vsude, hm? Napr. proto ze GM prodala klicovy patent na vyrobu vykonnych a velkych Ni-MH akku chevronu - ropne spolecnosti :) to je jako prodat lek na rakovinu pohrebi sluzbe

stoural
21. listopadu • 1:47

Zadna ropna lobby v tom neni.Automobilky proste vyrabeji to, s CIM MAJI ZKUSENOSTI, a co jim prinese NEJVICE ZISKU pri minimalni snaze. A uprimne, to elekktrobil ani omylem - dnes - neni. Ani omylem.

Walkeer
25. listopadu • 12:28

http://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1

Pepan71
26. června • 22:16
Walkeer
25. listopadu • 12:22

doporucuji shlednout dokumentarni film Who killed the electric car, tam je to pomerne jasne vysvetleno. Nevim jak vam, ale me pripada ponekud podezrele, ze firma GM se najednou rozhodne ukoncit pronajem nekolika stovek vozu EV-1, odebere je uzivatelum a TAJNE je sesrotuje? Nejenom, ze byly navrzene tak, ze se dali velmi efektivne recyklovat a ne jen barbarsky sesrotovat, ale nasledne GM bez vysvetleni rozpustilo cely team lidi, ktery stal za timto projektem a ze zbylych 5 aut vymontoval ridici jednotku a dal je muzeum a univerzitam s tou podminkou, ze je nesmi nikdy zprovoznit (!!!). Vpodstate az na tech 5 aut se od te doby GM tvari, ze zadne EV-1 nikdy neexistovalo. Nasledne prodalo GM patent na akumulatory Chevronu, cimz ucinne znemoznil ostatnim vyrobcum (napr. toyota RAV-4E) pokracovat ve vyrobe elektormobilu. Toyota skutecne ukoncila vyrobu az po patentove zalobe od Chevronu....proc asi

Fantomas
14. listopadu • 21:56

Jenže ono i to, co je na elektřinu, je částečně, nebo zcela vyrobeno zase z ropy :-)

Walkeer
26. listopadu • 10:59

Z ropy? jakoze u nas mame elektrarny na ropu? to slysim poprve, myslel jsem, ze mam elektrarny vodni, jaderne, uhelne a plynove. ropu pali tak mozna v zaostalych USA.

Fantomas
13. listopadu • 18:50

Když se řekně elektromobil, tak se mi automaticky vybaví perfektní svět budoucnosti, kde je stále slunečné léto a kde lidé žijí šťastně a zdravě a každý má svůj krásný nový dům s velkou zahradou, bazénem, psem a garáží s vraty na dálkové ovládání... ve které se leskne poslední model elektromobilu připojený k nabíječce... ale teď zpátky do reality. Stačí se rozhlédnout po našich městech. Velká sídliště, paneláky... malá parkoviště i všechny ulice totálně zaplněné zaparkovanými auty... jenže elektromobil potřebuje pravidelný přísun životní energie. Ale kde ji vzít? Najít volné místo k zaparkování alespoň poblíž svého domu je večer docela oříšek a přes den na rozlehlém parkovišti u firmy kde pracujete to také asi nepůjde. Tak kde? A to jsem se ještě nezmínil o zimě, kdy je venku třeba mínus 10 a přes noc napadl čerstvý sníh... nějak se mi představy o elektromobilu najednou ztrácejí.

AgentOrange
13. listopadu • 18:59

Nutností bude vybudování infrastruktury - např. nabíjecí automaty naveřrejných parkovištích - zaplatíte kartou nebo mobilem - napojíte miláška na zdroj životodárné energie a vyrazíte se sběrného parkkoviště metrem (nebo po svých) do práce..ono by to vozítko baztak nebylo schopno vá sdovézt až an vaše pravociště např. ve středu Prahy - neustálým popojížděním v koloně by mu brzy došla štáva - nemohla by se využít rekuperace, nebo%t jízda v mkoloně je nepředvídatelná a neumožňuje plynulou jízdu...
Do té doby to vidím tak na vsničana, který denně jezdí do práce do okresního města, cestou zpět vyzvedne děti ze školy, nakoupí a zaparkuje doma v garáži v intimní blízkosti nabíječky...:-D

Radek.
13. listopadu • 21:53

Přesně tak. Jenže když si v posledním odstavci nahradíš slovo "vesničan" slovem "američan", jsi v realitě.
Zaprděnci z jakéhosi obskurního knedlolandu dnes žádného výrobce aut nezajímají...

AgentOrange
14. listopadu • 9:08

No jo, jenže amící dojíždí většinou dost daleko, takže by to chtělo větší akčí rádius, takhle to spíš vypadá jako vozítko pro malý evropský knedloland

krok
13. listopadu • 11:23

Synchronní motor? S čím je synchronní? Nebo je tam ještě je střídač?

salamoon
12. listopadu • 20:22

no tak to je poriadne vela na to,ze je to elektromobil.....

Vana666
13. listopadu • 10:22

elektromobil má nějak shůry dáno raketové zrychlení ?
já myslel že vždycky záleží jen na výkonu a hmotnosti

Fantomas
12. listopadu • 20:16

Ví někdo jak to má řešení topení?

xman
13. listopadu • 8:29

Podle me i elektromotor vydava dost odpadniho tepla...treba z vysavace taky nefouka zrovna studenej vzduch...

ZocelenyDrapalik
13. listopadu • 12:26

No elektromotor ani ne, ale baterky se pekne zahrivaji. Tesla musi mit vodni chlazeni baterek. Na mrazy -10 to asi nebude stacit, to bude chtit jeste pridavne topeni, ale na bezne pritapeni dostacujici. Na hybrid.cz v diskuzi o Tesle jsou realne zkusenosti cloveka, ktery jel zkusebni jizdu v zime. V aute je normalne teplo.

Fantomas
13. listopadu • 18:36

Zajímavé. Mně šlo ale spíš o situaci, kdy takový elektromobil stojí v zimě přes noc venku a ráno je celý pěkně promrzlý a pokrytý jinovatkou, nebo zmrzlým sněhem. Ale na druhou stranu s takovouhle situací se asi moc nepočítá, když by auto celou noc mělo být na nabíječce... úplně vidím, jak si v městských sídlištích všichni dávají elektroauto na noc do garáže nabít :-D:-D
Takže z ideálního vozítka do města máme rázem protivné tamagoči, které se neustále dožaduje naší pozornosti, o které se musíme pořád starat a které ani náhodou není vhodné někam na sídliště.

CD
19. listopadu • 10:12

V severských zemích už dnes mají na parkovištích elektrické zásuvky kvůli vyhřívání "běžného" benzinového auta přes noc.

Radek.
13. listopadu • 21:49

Už vidím stát ty vyrovnané řady Tesla Roadsterů (a nebo jiných otevřených vozů) na českých sídlištích... opravdu máš úchylné představy :-D
Klientela na tohle auto se rekrutuje především z Kaliforňanů, kteří by si jinak koupili Lambo, Ferrari, Aston - a nebo aspoň "sociální" Porsche. No a ti v jinovatkou pokrytých panelácích (v US "kondominiích") zas tak často nepřespávají...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Fantomas
14. listopadu • 0:20

Nevím proč sem pleteš úplně jinou kategorii aut.

Radek.
12. listopadu • 21:05

Těžko říct jak tohle (beztak se to ještě nevyrábí), ale plně elektrické klimatizace se používají třeba v Priusech a Lexusech už nějakou dobu. A pro zabržděné, klimatizace je tepelné čerpadlo, které kromě chlazení může stejně tak dobře i topit...

risomas
12. listopadu • 20:37

kurenie ani klimu to samozrejme nema. Jedine ze by si sa pritulil k baterke jak sa vybija tak sa trocha zohrieva.

tecka
12. listopadu • 9:49

Dojíždím do práce tam a zpět celkem cca 50km. V cestě mám jeden kopec. V přepočtu na kapacitu baterií a příkon motoru by mi jedno nabití vystačilo tak na jednu jízdu. Do práce jezdím tak cca 200x za rok. Myslím že ty aku vydrží tak max 3roky (600 nabíjecích cyklů) - potom se budou muset vyměnit. Aktuálně se vlezu s cenou za benzín do cca 25.000kč za rok. To by mne zajímalo, o kolik bude ta sada akumulátorů drahší než mých cca 75.000kč za benzín.

ZocelenyDrapalik
13. listopadu • 12:22

Doufam, ze se nepletu, ale nekde jsem zachytil zivotnost 2000 cyklu. To jsme pak nekde jinde.

JardaBar
12. listopadu • 12:44

Kolik tě stojí 1km jízdy na benzín? U tohodle vozítka to vyjde na 0.33-0.66Kč/1km (záleží jaký tarif elektřiny máš doma k dispozici, počítal sem dojezd jen 100km)
Ty aku asi vydrží víc než v mobilech :) ... už u hybridů jsou záruky výrobců vysoké. Např. Honda dává 8 let nebo 160 tis. km (včetně AKU).
Otázka je, kdo si koupí víc jak 6 let starý elektomobil s AKU na konci života. :)
Ale pro elektromobily je mnoho argumentů:
- vysoká spolehlivost
- nízké provozní náklady spojené s vysokou účinností systému pohonu
- minimální provozní náklady (žádné olejové nápně, řemeny, dá se říct nepotřebný servis, snad jen kromě brzdové soustavy)
- nulové emise (myslím produkované provozem vozidla)
proti:
- cena
- malý dojezd
- doba dobíjeníAle řekl bych, že všechna proti vyřeší vývoj, který se urychlí, pokud se elektromobily rozšíří ...

homebaze
12. listopadu • 13:08

Co sa tyka dobijania, tak uz som cital niekde clanok ako to chcu vyriesit. Vyrobcovia by sa mali zhodnut na jednotnej baterii (tj velkost, pripojka, vykon atd) a pumpy (terajsie benzinove/dieslove/LPG) by popri tradicnych produktoch ponukali na vymenu bateriu. To znamena, ze na pumpu by si dosiel miesto "natankovania" vymenit baterku, co je zhruba asi rovnaky cas ako tankovanie samotne.
Samozrejme to je este trochu buducnost, ale teoreticky mozny postup. Pumpy by mali zasoby baterii a samozrejme by ich aj stale dobijali a to znamena ze za "elektr. natankovanie" by si zaplatil len cenu elektriky popr. este ine poplatky.

lukas
12. listopadu • 19:34

Ha ha, ta baterie bude mnohonásobně těžší než současný 12V akumulátor. Není mi jasné jak snadno a rychle bude probíhat ta výměna

Miso
12. listopadu • 23:28

Vcelku jednoducho. Technologia je uz vymyslena a patentovana (aspon z toho, co viem). Kolega z prace sa pozna s jednym Izraelcanom (vynalezca systemu, vlastnik patentu), kde by to uz malo plne fungovat a tento chlapik to aj rozsiruje medzi automobilkami. Presne ako sa pise vyssie, v strede auta v podlahe je ulozena bateria, ta je tam ulozena akoby v nejakej patici. Prides na "elektropumpu", zastavis auto v presne vymedzenej pozicii, roboticka ruka vyjme pouzitu baterku, zasunie ti tam novu a mozes ist dalej. Cely proces trva tusim 20s (mozno si to uz presne nepamatam).
Co som sa dalej dopocul, riesenie prijaly zatial vsade, okrem Europy, kde si automobilky myslia, ze su mudrejsie, takze u nas sa tento system zatial nenasadzuje. USA a Azia sa uz na tomto novom systeme zhodli a budu ho presadzovat.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
homebaze
13. listopadu • 16:40

staci trosku pogooglit
http://www.thefutureisawesome.com/2009/05/13/gas-station-of-the-future-is-a-battery-changing-station/
ma to nissan, pripravuje to renault (jedna automobilka) takze je to vcelku uz realne

AgentOrange
12. listopadu • 12:22

No, těch cyklů může být spíš tak 1000 to je životnost 130000km a kolik počítate, že vydrží takový HTP motůrek? Spoustě lidí ani ne těch 100k ....:-D

JardaBar
12. listopadu • 12:51

Asi nikdo nevíme, jaké přesně aku ve voze budou (nemyslím použité materiály, ale kompletní technologii), ale těch 1000 cyklů je pravda jedině při úplném vybíjení a nabíjení. Pokud se nebudou vybíjet zcela, těch cyklů může být i 4x více. Např. pro satelity jsou akumulátory úmyslně navrženy s vyšší kapacitou, než je třeba, právě proto, aby se nevybíjeli zcela a tím pádem se prodloužila jejich živostnost.

stoural
21. listopadu • 1:43

V satelitech neni LIPOL, ale max. NICD/NIMH.Proste jsi splacal nekolik veci dohromady.

Vana666
12. listopadu • 11:00

připočti k nákladům ještě cenu samotné elektřiny, nepůjde vždycky nabíjet jen nočním proudem a i po těch stokorunách to taky pěkně naskáče...

ttr
12. listopadu • 8:00

a to se na dalnici bude kazdych 45 minut (po 130km) delat 30 minutova prestavka? Nedej boze jet nekam do Nemecka nebo do Spanel

Vana666
12. listopadu • 9:01

ttr: blbě počítáš
pokud auto má maximálku 130, těžko za 45 minut ujede 130 kmale situace je ještě horší, při kapacitě akumulátorů 16,5 kWh se tohle auto definitivně zastaví už po cca čtvrthodině jízdy na plný výkon

ZocelenyDrapalik
13. listopadu • 12:19

Blbost. To jako pocitas kapacita baterie / vykon motoru ??? To je dost nesmyslny vypocet. V elektromobilu nikdy na plny vykon motoru nedojde. Pro beznou jizdu se vyuzije zlomek vykonu motoru. Ten vykonny agregat je tam zejmena proto aby dokazal rekuperovat co nejvetsi mnozstvi energie pri brzdeni zpet, protoze brzdeni vyvolava daleko vetsi vykonove spicky nez zrychlovani - na stovku zrychlujes 15s, ale ze stovky brzdis tak odhadem 5s.

Vana666
23. listopadu • 8:12

Drápalík: na rychlost 130kmh potřebuješ výkon 35-40 kW. Tak si spočítej sám jak dlouho ti vydrží 16kWh baterie. A při vyššším odběru kapacita navíc klesá

pepa
12. listopadu • 8:13

Tyhle auta nejsou urcene na cesty kolem sveta.
Jsou na bezne denni jezdeni, kdyz clovek cestou do prace, na nakupy a za zabavu udela v 90% mene jak 80km. A tohle ma dojezd 130...

stoural
21. listopadu • 1:48

Takze si jako mam koupit dve auta?Jedno na delsi cesty a druhe na dojizdeni do Tesca? :-D:-D:-DDekuji, to si radeji koupim to prvni a zustanu u nej.

Petrik_CZ
12. listopadu • 1:07

parada :) skoda ze to nema silnejsi motor, amatersky prestavene auta s DC motorem maji obvyklelepsi zrychleni nez s puvodnim spalovacim motorem.

Doporučujeme

Články odjinud