Citroën C-Zero: sériový elektromobil je na světě

Možná se ptáte, kde vzal Citroën z ničeho nic elektromobil? Inu podívejte se pořádně na přiložené fotografie, není vám povědomý?
Citroën C-Zero: sériový elektromobil je na světě

Ano, jde o převlečené Mitsubishi i-MiEV, na kterém si Japonci velmi zakládají. A to již léta, poprvé jsme o tomto vozu psali před více než třemi roky a od té doby vám ukázali celou řadu jeho evolučních podob. Vývoj je nyní u konce, o čemž svědčilo představení produkční verze i-MiEV na autosalonu ve Frankfurtu. Ale zpátky do Francie.

Citroën C-Zero byl představen jako sourozenec Peugeotu iOn, který slavil svoji premiéru rovněž na letošním autosalonu ve Frankfurtu. Podle vyjádření PSA vzniknuly tyto vozy „ve spolupráci“ s automobilkou Mitsubishi, skutečnost je ale syrovější: Citroën C-Zero je v podstatě opravdu pouze strojem Mitsubishi i-MiEV opatřeným výsostnými znaky Citroënu.

Nejen vzhled, ale i pohonná jednotka je tak pochopitelně shodná se soustavou, která se nachází ve voze Mitsubishi i-MiEV. Jedná se tedy o synchronní elektromotor s permanentním magnetem, který dosahuje nejvyššího výkonu 64 koní (47 kW) v pásmu od 3 000 do 6 000 ot./min. a točivého momentu 180 Nm od 0 do 2 000 ot./min. Tento motor pohání skrze jednostupňovou redukční převodovku kola zadní nápravy.

Elektromotor je napájen z li-ionové baterie pracující s napětím 330V. Tato baterie je sestavena z 88 článků, z nichž každý má kapacitu 50 Ah. Umístěna je v podlaze uprostřed vozu a má Citroënu C-Zero zajistit dojezd až 130 km. Díky použité li-ion technologii jsou navíc baterie relativně lehké a netrpí tolik tzv. „paměťovým efektem”, což by jim mělo zajistit delší životnost

Máte-li čas, můžete vůz dobíjet skrze obyčenou zástrčku z běžné domácí sítě 220 V, což potrvá šest hodin. Při použití externí dobíjecí stanice na 400 V / 125 A vám pak postačí půl hodiny k dosažení 80 % maximální kapacity.

Elektromobil bude jen 3 480 mm dlouhý, ale díky rozvoru 2 550 mm nabídne plnohodnotný čtyřmístný interiér a k němu i trochu zavazadlového prostoru o objemu 166 litrů. Nemělo by se přitom jednat o žádnou brzdu městského provozu. Zástupci koncernu PSA tvrdí, že malý elektromobil zrychlí z 0 na 100 km/h za 15 s, z 60 na 90 km/h za 6 s a dosáhne nejvyšší rychlosti 130 km/h. Obvyklá bude i výbava s řadou komfortních a bezpečnostních prvků jako jsou posilovač řízení, ABS, ASR, ESP, elektrické ovládání oken, 6 airbagů nebo klimatizace.

Ačkoli Citroën vůz prezentuje již jako produkční záležitost, jde spíše o jakýsi „ekologický marketing”, nebo zdůraznění ochoty Citroënu podléhat současným trendům, chcete-li. Sériová výroba C-Zero se má totiž rozběhnout až za rok, tedy v posledním čtvrtletí roku 2010, což jistě není obvyklá doba, která uteče mezi oficiálním představením a zahájením výroby. Pokud vás tedy již začala spalovat touha po této novince, musíme vás zchladit, ještě chvíli si na ni počkáte...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Citroën C-Zero
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků