32
Fotogalerie

Citroen Berlingo GNV: levně na plyn (test)

Kapitoly článku:


Líná i pružná čtrnáctistovka

Pod kapotou bije zážehový čtyřválec o objemu 1,4 litru. Motor o zdvihovém objemu 1 360 ccm poskytuje výkon 48 kW (65 k) při 5 500 ot./min a vůz s ním zrychluje z 0 na 100 km/h za 21,5 sekundy. Maximální točivý moment činí 100 Nm při 3 400 ot./min. Sluší se připomenout, že při pohonu na Natural 95 stoupá výkon motoru na 55 kW.

Motor je dodáván s pětistupňovou převodovkou a vyžaduje od svého řidiče vyšší otáčky a předvídavost při předjíždění. Po nastartování se ozve tiché ševelení, motor sice přede docela tiše v celém spektru otáček, ale je líný až běda. Sekunduje mu relativně přesná převodovka, lehce jdoucí řízení, které odpovídá dodávkovému charakteru Berlinga, stejně jako dlouhá spojka, která vzhledem k výkonu motoru netrhá ani necuká.

Mezi jednotlivými rejdy potřebujete 3,3 otáčky, k otočení je třeba prostor o šířce 5,65 m.

citroen_berlingo2gnv/P1270589.JPG citroen_berlingo2gnv/P1270602.JPG 

Přední náprava Mac Pherson se spodními trojúhelníkovými rameny, vinutými pružinami a hydraulickými tlumiči je doplněna zkrutnými stabilizátory, vzadu stačila náprava s vlečenými rameny, příčnými torzními tyčemi a hydraulickými tlumiči v kombinaci se zkrutným stabilizátorem. Výsledkem jsou jisté jízdní vlastnosti.

Přední kotoučové brzdy jsou s vnitřním chlazením, vzadu stačily bubnové. Tomu odpovídá brzdný účinek – brzdy v kombinaci s ABS jsou jisté, nejsou to žádné jedovky, ale v běžném provozu stačí.

Berlingo váží 1 258 kg a uveze dalších 552 kg. Přívěs je u slabého motoru bezpředmětný, s takovým výkonem by si Berlingo mohlo troufat pouze na přívěsný vozík, ten může být až do hmotnosti 500 kg.

Citroën ve snaze přivést na svět pohon na zemní plyn použitelný v běžných podmínkách zvolil nejlevnější agregát ve své nabídce. Letitá čtrnáctistovka je při provozu na zemní plyn neobvykle pružná na pětku (zvládá 1 100 ot./min.), ale to je asi tak vše, čím překvapí. Dále už přesvědčuje jen schopností spalovat zemní plyn.

citroen_berlingo2gnv/P1270701.JPG citroen_berlingo2gnv/P1270653.JPG

Ve městě a rovnou na plyn

Ve městě se Berlingu líbí. Francouzský podvozek zvládne pražské výtluky bez zaváhání, nerozhodí ho dlažba na Letenské pláni a zaparkujete s ním díky prosklené karosérii i v přeplněném centru.

Řídit plynové Berlingo chce trpělivost! Stojíte na křižovatce, padne oranžová, šlapete na plyn a ostatní vám beznadějně ujíždějí. Pamatujete ještě na Škodu 1203 TAZ? Tak to je přesně ona! Ujedete 150 km a ručička palivoměru pro plynovou nádrž ukazuje beznadějné dno. Fajn, ale proč tak brzy? Může za to neskladnost stlačeného zemního plynu, když do nádrže o stejném objemu byste pojali dvojnásobek zkapalněného LPG. Když natankujete, kritika vás zase přejde, protože u čerpací stanice necháte za celou nádrž maximálně 140 korun. Není to těžké počítání – koruna na kilometr. Dokáže toto váš levný prací prášek? Nechme parafrází, Berlingo na plyn se prostě vyplatí, ale jak již bylo řečeno, chce to božskou trpělivost při akceleraci.

Spotřebu ve městě lze při rozumné a šetrné jízdě udržet na zajímavých hodnotách 7,2 l Naturalu 95 na 100 km nebo 5,5 kg zemního plynu na 100 km. Při ceně 21,70 Kč za 1 kg zemního plynu u běžné čerpací stanice se dostáváme na zajímavou cenu 1,20 Kč/km oproti cca. 2 Kč/km u Naturalu 95.

citroen_berlingo2gnv/P1270778.JPG citroen_berlingo2gnv/P1270802.JPG citroen_berlingo2gnv/P1270745.JPG

Mimo město jistě a pomalu, po dálnici o život

Podvozek Berlinga nabízí díky širokým pneumatikám pohodlné a bezpečné svezení as zvládne i zatáčkovitý terén mimo město. Vysoká stavba karosérie kupodivu nezvyšuje citlivost na boční vítr, vždyt plynové Berlingo váží 1 258 kg.

Kdo má odvahu, vyjede na dálnici. Rázem jedete třetí ligu s kamiony a soutěživými Favority. Když se rozjedete na 120 km/h, motoru už se dál moc nechce. Zatímco u dodávkového provedení si motor poradil i s vyššími rychlostmi, zde protestuje. Obsadíme-li do vozu ještě tchýni s nákladem, čeká nás nehynoucí nenávist řidičů kamionů, kteří vás musí ve stovce předjíždět a opouštějí proto pravý pruh.

Spotřeba mimo město je kvůli vysoké stavbě automobilu o něco vyšší, což se projevuje zejména při provozu na zemní plyn, kdy se výrazně snižuje vzdálenost, kterou ujedete na  plnou nádrž zemního plynu. Zatímco ve městě není problém ujet až 200 km při opravdu úsporné jízdě, mimo město se vzdálenost snižuje na 120 – 140 km. Námi naměřená spotřeba činí 8,9 Naturalu 95 na 100 km nebo 8,5 kg zemního plynu na 100 km. Při ceně 21,70 Kč za 1 kg zemního plynu u běžné čerpací stanice se dostáváme na zajímavou cenu 1,80 Kč/km oproti cca. 2,40 Kč/km u Naturalu 95.

citroen_berlingo2gnv/P1270633.JPG citroen_berlingo2gnv/P1270654.JPG citroen_berlingo2gnv/P1270660.JPG

Pružnost a zrychlení

Zrychlení jsme se rozhodli měřit při provozu na zemní plyn, protože ten bude hlavní pohonnou hmotou plynového Berlinga. Hodnoty naměřené na benzín se pohybovaly v rozdílu maximálně 3 s ve prospěch pohonu na benzin.

Maximální naměřená rychlost: 151 km/h

Zrychlení:

0-100 km/h: 30,1 s
0-120 km/h: 51,5 s
0-140 km/h: 75,2 s

Pružnost:

40 - 80 km/h: 2. st. 10,0 s; 3. st. 17,0 s; 4. st. 36,2 s
60 - 100 km/h:                  3. st. 29,6 s; 4. st. 39,0 s
100 - 120 km/h:                                    4. st. 17,2 s; 5. st. 21,0 s
100 - 130 km/h:                                    4. st. 25,1 s; 5. st. 68,4 s


Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně:

1. st. – 45 km/h při 6 000 ot./min.
2. st. – 80 km/h při 6 000 ot./min.
3. st. – 110 km/h při 6 000 ot./min.
4. st. – 140 km/h při 5 500 ot./min.
5. st. – 151 km/h při 5 000 ot./min.

Citroen Berlingo

Na základech užitkového modelu vyvinul Citroen praktické a cenově dostupné MPV s vynikajícími užitnými vlastnostmi. Žádané jsou diesely HDi, ale Berlingo se vyrábí i s benzínovou šestnáctistovkou.

Nová generace • Test Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi 130

Doporučujeme

Články odjinud