Citroen Berlingo GNV: levně na plyn (test)

Berlingo má na krku deset let, ale nadčasová karosérie a facelift ho udržely na špici. Vyzkoušeli osobní verzi s pohonem na zemní plyn.
Seznam kapitol
  1. Trocha historie Berlingo nezabije, Nadčasová koncepce, Prostorný interiér
  2. Líná i pružná čtrnáctistovka, Ve městě a rovnou na plyn, Mimo město jistě a pomalu, po dálnici o život, Pružnost a zrychlení
  3. Fuelmaker je šance pro plynové Berlingo, Jezděte za hubičku, Technické údaje, Přehled CNG stanic
  4. Kompletní fotogalerie

Citroën Berlingo má deset let na trhu za sebou, což by pro většinu jeho konkurentů znamenalo konec, ale nadčasová karosérie a facelift v roce 2002 ho udržely na špici své třídy. V tomto směru bude kopírovat svého předchůdce C15, který se vyráběl až do loňského roku dlouhá desetiletí takřka bez viditelné změny. Tentokrát jme pro vás vyzkoušeli osobní verzi s pohonem na zemní plyn.

Nadčasová koncepce

Nadčasová  a řádně krabicovitá karosérie s mohutným předním nárazníkem vůz chrání před drobnými šrámy ve  městě. Nehledejte v Berlingu krásu, žádnou nemá. Vzniklo jako užitkový vůz obestavěný navíc sedadly pro další cestující. A prodávalo se tak dobře, že vyprovokovalo Renault k vývoji vlastního víceúčelového modelu Kangoo. Ideovým nástupcem Berlinga je vlastně i česká Škoda Roomster, ale to už je trochu jiný příběh.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zajímavým zjištěním je obliba Berlinga na českém trhu, když toto se umístilo na první příčku v prodejích Citroënu. Drtivá většina nových majitelů se rekrutuje z řad podnikatelů, kteří své podnikání povětšinou zahajovali se Škodou Pick-up nebo Formanem Van. Těm nabídlo Berlingo daleko lepší nástroj k podnikání.

Konstrukci Berlinga z počátku devadesátých let prozrazuje nízko položená příď a vysoké čelní sklo. Krabicoidní design přídi ozvlášťňují přední světlomety s čirou optikou a nebarvené plastové rohy, které ocení řidiči při parkování ve městě. Novinkou oproti provedení před faceliftem je nový přední nárazník s výraznějšími průduchy v oblasti pod místem pro SPZ. Lepší dojem zanechávají také hluboko uložené kulaté přední mlhovky. Vnější zpětná zrcátka jsou stejně jako přední nárazník částečně v barvě karosérie.

Boční profil náš vrací do Francie devadesátých let. Hrany jsou zjemněny oblými rohy, které se vyskytují také u bočního prosklení. Tvary dodávkyzjemňují prolisy v oblasti dveří stejně jako plastová lišta proti poškození laku ve spodní části dveří.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přední dveře se otevírají v širokém úhlu a umožňují pohodlné nastupování i vzrostlým řidičům, zadní posunovatelné dveře nabízejí totéž díky posunu dozadu. Na pravé straně vozu před podběhem pravého zadního kola se nachází otvor pro tankování bezolovnatého benzinu, na levé straně u zadního nárazníku se nachází otvor pro tankování zemního plynu.

Devadesátá léta prozrazuje i přísně účelová záď vozu – hrany opět zjemňují oblé rohy, sdružené zadní svítilny jsou na dnešní dobu subtilní a všemu dominují výklopné zadní dveře opatřené ve spodní části plastovým lemem proti poškození. Zajímavým prvkem je integrované třetí brzdové světlo u horní hrany výklopné zádi.
 
Vše slouží svému účelu stejně jako čtrnáctipalcová ocelová kola obouvající pneumatiky o rozměrech 175/70. Mimochodem Berlingo nezaspalo dobu v oblasti bezpečnosti a standardně nabízí ABS a dvojici airbagů doplněnou bočními airbagy.

Prostorný interiér

Nastupování do berlinga je pohodlné, interiér je účelný a neuráží svým designem ctitele klasické architektury. Použité plasty patří k tvrdým, vzhledově působí harmonicky, luxus nečekejte.

Zajímavostí je množství odkládacích prostorů. Úložné prostory jsou ve dveřích, středové konzole a stěnách zavazadlového prostoru, příčný úložný prostor se nachází nad čelním sklem. Stropní odkládací prostory s ochrannou síťkou jsou nad bočními dveřmi. Odkládací zásuvka je pod sedadlem spolujezdce, odkládací kapsy najdeme i na zadní straně opěradel předních sedadel. Komu by to nestačilo, má ještě kryté úložné prostory s objemem 9 l v podlaze před zadními sedadly.

Přístrojová deska má v horní části odkládací poličky, klasická kaplička před řidičem nese analogové přístroje, volant z měkčených plastů je výškově seřiditelný. Horní část středové konzole patří poličce a digitálním hodinám, pod nimi jsou výdechy ventilace, prostor pro instalaci autorádia a ovladače ventilace a topení. Zvláštností jsou ovladače stahování předních oken právě na středovém panelu. Nejspíše kvůli úspoře nákladů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Před spolujezdcem se nachází airbag a miniaturní příhrádka, kterou důvěrně známe z legendární Škody 105/120/130. Přední sedadla jsou pohodlná bez bočního vedení. Jsou vybavena bočními airbagy a mechanické ovládání opěradel je trochu nešikovně na vnitřní straně, navíc kulatým ovladačem, tudíž sklopit sedadlo zabere i pár minut. Ve středovém tunelu se v zadní části mezi předními sedadly nachází držák na jeden nápoj, což je úlitba cestujícím na zadních sedadlech.

Ergonomii Berlinga můžeme pochválit, poněvadž v prostorné kabině má dostatek místa i dvoumetrový pasažér. Na zadních sedadlech je standardně dost prostoru ve všech směrech a Berlingo připomíná prostorem nad hlavou spíše mikrobus. Vždyt do šířky nabízí 1 470 mm pro cestující na zadních sedadlech.

Pohon na zemní plyn se pozná podle zakrytované bomby na plyn v zavazadlovém prostoru. Vcelku velká osmdesátilitrová nádrž pojme pouze 14 kg zemního plynu, což se ukázalo jako nevýhoda při dalekých cestách a skutečně řídké síti čerpacích stanic. Po městě byl dojezd plně dostačující. Bezpečnost je zajištěna pomocí čidel a řídící jednotky. Navíc zemní plyn má vysoký bod vznětlivosti a proto je v případě autonehody bezpečnějším palivem než klasický benzín. Pro zavazadla tak zbývá průměrných 424 litrů objemu.

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást PSA Peugeot Citroën.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA. Od října 2014 patří pod Citroën také samostatná značka DS, která vyrábí luxusněji zaměřené vozy.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Trocha historie Berlingo nezabije, Nadčasová koncepce, Prostorný interiér
  2. Líná i pružná čtrnáctistovka, Ve městě a rovnou na plyn, Mimo město jistě a pomalu, po dálnici o život, Pružnost a zrychlení
  3. Fuelmaker je šance pro plynové Berlingo, Jezděte za hubičku, Technické údaje, Přehled CNG stanic
  4. Kompletní fotogalerie
Dacia Duster na LPG vládne všem. Byl o ni největší zájem, porazila i novou Octavii

Nejčtenější testy roku 2020

Nikde není psáno, že největší zájem musí být o pecky za miliony. Letos to v redakčních testech všem nandala Dacia Duster na LPG!

včera | Jan Mička | 157 příspěvků
TEST VW Arteon Shooting Brake 2.0 TDI DSG R-Line: Styl a komfort především

VW Arteon SB 2.0 TDI/147 kW

Že model Arteon dorazí také v provedení kombi, Volkswagen oficiálně potvrdil až loni v červnu. Shooting Brake působí takřka dokonale, ale je takový i ve skutečnosti?

17.  1.  2021 | Jan Mička | 57 příspěvků
TEST Subaru BRZ Final Edition: Devět let nás učilo tlačit na pilu. Teď už naposledy

Subaru BRZ Final Edition

Subaru již devátým rokem připomíná, že teď je ten správný čas na pořízení řidičského kupé za hodně dobré peníze. Kdo i letos zaváhá, nejspíš bude mít na nějakou dobu smůlu.

13.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 32 příspěvků