Levný, kvalitní a přitom mimořádně praktický vůz je snem nejednoho řidiče. Když však navštíví autosalony, jen stěží najde takový mix v jediném voze. Přesto i dnešní trh nabízí několik aut, která se snaží všechny tyto parametry splňovat a jedním z nich by mohla být i osobní verze Citroenu Berlingo. V našem testu se vám pokusíme odpovědět, zda se mu to daří.
Kapitoly článku:
Nestává se tak často, aby test jednoho vozu ukázal i obrázek jiného. Citroen Berlingo je ovšem identické dvojče Peugeotu Partner, se kterým je, až na pár drobností, zcela shodný. Proto lze říci, že téměř vše, co platí u Berlinga, platí i u bratrského Peugeotu.
Účelový exteriér
Citroen Berlingo byl v případě námi testované verze čistě osobním vozem, přesto nezapře svou druhou tvář. Při zběžném pohledu může trochu působit jako vůz, který patří do jiné kategorie, než mezi "osobáky". Tvary vysoké karoserie tomu dost napomáhají a spolu s minimálním zadním převisem, kolmou zádi a velkým prosklením se může lehce stát, že si Berlingo spletete s jeho užitkovou verzí. Jeho proporce jednoduše navozují pocit, že auto odveze opravdu hodně.
Citroen Berlingo již na první pohled působí velmi prakticky.
Přes své tvary a siluetu nepůsobí Berlingo hranatým dojmem. Všechny hrany a části jsou patřičně zakulaceny a při čelním pohledu se nabízí pohledu určitá baculatost, která je hlavně díky předním světlometům v rozích blatníků, zdůrazněna. Přední nárazník pak v sobě skrývá obdélníkovou mřížku chladiče s černými ochrannými prvky na rozích. Pokud se hodláte často přetahovat s jiným vozem o místo na parkovišti, je to jistě užitečná vychytávka.
Přední část je patřičně zakulacena a nepůsobí nijak subtilně.
Zmíněná mohutnost však platí pouze v případě, že vynecháte zbytek karosérie. Tedy váš zrak nespočine na předním okně. Přední kapota je totiž poměrně nízká ovšem zbytek karosérie, tedy kabina, je protažena velmi vysoko. Na jednu stranu toto opět přináší velké plus v praktičnosti, ale ubírá na designu. Berlingo pak působí vysoce a zadní část poměrně nevyváženě vůči přední kapotě.
Nízká příď a vysoká kabina, to je charakteristika Berlinga.
Také na opačném konci Berlinga jde cítit maximální důraz na praktičnost. Opravdu velké páté dveře, které se po vzoru vozů MPV vyklápějí směrem vzhůru. Velké zadní sklo přináší velkou dávku praktičnosti při parkování a couvání. Výhodou Berlinga je také dobrá orientace o tom, kde auto končí, takže ani méně zkušenému řidiči nečiní problém parkovat ve stísněných podmínkách. Zadní dveře jsou pak nad nárazníkem olemovány malými zadními světlomety. Z praxe lze ale říci, že viditelnost rozsvícených zadních světel není za zhoršené viditelnosti nikterak velká.
Také záď u Berlinga ukazuje na praktičnost celého vozu --- Malé zadní světlomety nejsou např. v mlze moc vidět.
Berlingo je vybaveno zadními posuvnými dveřmi, které nejsou při otevírání nijak náročné na okolní prostor a po jejich otevření získáte maximální otvor, na druhou stranu jsou poměrně úzké, takže nastupování silnějším osobám může dělat problémy.
Berlingo disponuje zadími posuvnými dveřmi --- Přes praktičnost tohoto řešení není nastupování na zadní sedala nejsnadnější.
Design Berlinga není žádným pokusem o nějakou extravaganci, ale o maximální praktičnost. Ta se pak odráží od celkového pojetí vozu a přináší s sebou určitá negativa, jako je nezvykle vysoká kabina proti přední kapotě. Poměrně malé rozměry, kdy Berlingo měří pouhých 4 140 mm, delší přední kapota a poměrně velké přední dveře přináší i malé úskalí v podobně obtížnějšího nastupování na zadní místa. Na Berlingu, které je provedeno v osobní verzi a dělá z něj jakési malé, ale praktické MPV, pak jsou vidět i některé prvky, ze kterých je zřejmý původ v druhé, užitkové verzi. Zadní náprava je převzata z užitkového Berlinga a díky těžšímu předku (hlavně ve spojení s větším dvoulitrovým naftovým motorem) a lehčí zádi pak Berlingo jakoby sedí na přední nápravě a nad zadní pneumatikou, vzniká vůči podběhu poměrně velká mezera. S větším zatížením pak tato mezera samozřejmě mizí a estetičnost jde vzhůru. Berlingo zkrátka čeká na náklad, očividně chce naložit. Tak mu vyjděme vstříc...
Berlingo sedí na přední nápravě, tím vzníká nad zadním kolem velká mezera v podběhu.
Vládce mezi zavazadelníky
Pokud svůj pohled zaměříte za velké páté dveře, zjistíte, proč vypadá Berlingo i v civilní verzi jako malá dodávka. Všechny řeči o praktickém exteriéru se zde projeví naplno. Zadní dveře se vyklápí směrem vzhůru a přes svou velikost i poměrně lehce. Více síly je pak třeba k zavření a překonat odpor tlumičů vyžaduje razantnější zacházení. Z obrázku je také dobře vidět, že ani při výšce okolo 180 cm, nebudete mít problém se pod dveře postavit. Prvotní pohled pak nabídne témě čtvercovou ložnou plochu, která svým půdorysem není největší, ale díky obrovské výšce nabízí extrémně velký základní objem 624 litrů.
Zadní dveře se vyklápi poměrně vysoko --- Berlingo nabízí téměř bezkonkurenční základní objem zavazadelníku 624 litrů.
Ložná plocha je vybavena pevným dnem z plechu a ani zbytek zavazadelníku není nijak čalouněn. Na jednu stranu to ubírá na kráse, ale přináší to výhody v případě převozu ušpiněných zavazadel, popř. domácích mazlíčků. Ložná plocha je rovná bez nakládací hrany. Dno zavazadelníku začíná mírně nad úrovní kolen, takže nakládka i vykládka je poměrně snadná. Po stranách pak nabízí malé odkládací prostory.
Velká rovná ložná plocha bez nakládací hrany je chloubou --- Po stranách nabízí Berlingo odkládací prostory.
Variabilita zavazadelníku je na velmi dobré úrovni. Opěradla zadních sedadel lze asymetricky sklopit v poměru 2:3, popř. je možno sklopit celou zadní řadu sedadel směrem k předním a získat tak obrovský prostor o objemu špičkových 2 800 litrů. Opět platí to samé, ložná plocha je zcela rovná, do prostoru na bocích nezasahují žádné překážky a díky vysokému stopu lze převážet opravdu velké předměty.
Zavazadelník lze díky sklopným opěradlům a sedákům zvětšit až na fantastických 2 800 lirů.
Skládací box je velmi praktický pro převoz drobných nebo křehkých věcí.
Díky konstrukci zavazadelníku a předpokladu častého vození nákladu je rezervní kolo umístěno pod zvnějšku pod kufrem. Toto sice skrývá jisté nevýhody, jako je zašpinění a možnou korozi plechového disku, na druhou stranu v případě defektu, není třeba vytahovat celý náklad. Toto řidič ocení hlavně v případě převozu velkého či těžkého nákladu.
Rezerva je umístěna zvnějšku pod kufrem.
Ještě v prostoru zavazadelníku se nad bočními okny nachází praktická lampička a reproduktor pro zadní sedadla. Chytrým nápadem je i věšák za C-sloupkem.
Praktická lampička a věšák v prostoru zavazadelníku.