Citroën Ami 6 – zaměřeno na ženy

Jedním z nejúžasnějších představitelů takzvaného francouzského stylu se stal vůz Citroën Ami 6. Letos slaví 50. let.

Velmi osobitý Citroën Ami 6 byl na trh uveden 24. dubna 1961. Stvořil ho firemní designér Flaminio Bertoni a bylo to jeho poslední dílo, zemřel v roce 1964. Už před tím stál u zrodu vozů Traction Avant, 2CV a DS.

Poslední dílo Bertoniho ohromilo svým stylem. Naprosto šokující byl pohled na negativní sklon zadního okna. Nenapodobitelný styl vozu jen upevnil postavení Citroënu coby avantgardní značky, která neměla zapotřebí se ohlížet po tom, co se vyrábělo jinde. Ona sama určovala vývoj.

Tříprostorový sedan byl určený hlavně pro moderní ženy, které se nebály módních výstřelků. I proto byl pojmenovaný Ami – přítel. Automobilka Citroën se na ženy obracela s reklamním sloganem Pro vás, paní a při každém představení vozu u něho musely stát půvabné dívky, podobné idolu 50. a 60. let, herečce Brigitte Bardotové.

Citroën chtěl s Ami 6 vyplnit prázdno mezi oblíbenou „kachnou“ 2CV, která byla na trhu od roku 1948, a luxusním modelem DS, jenž se představil na pařížském autosalonu v roce 1955. A francouzská automobilka slavila úspěch, byť ne tak velký jako s 2CV. Zákazníci chválili hlavně odvážný styl vozu, jeho jízdní vlastnosti a dobře vybavený interiér.

Společně s verzí kombi, která se na trhu objevila v září 1964, se ho do okamžiku, kdy jej nahradil Ami 8, prodalo 1 039 384 kusů. V roce 1966 byl Ami 6 dokonce nejprodávanějším autem na francouzském trhu.

Ami 6 byl vyráběný v novém závodě v Brittany, v Rennes-La-Janais. Byl postavený na podvozku vozu Citroën 2CV a využíval slavný vzduchem chlazený dvouválec o objemu pouhých 602 cm3 s výkonem až 22 koní. Konstruktéři tento motor neustále vylepšovali a nakonec měl výkon 35 koní. Spotřeba motoru spojeného se čtyřstupňovou převodovkou byla 6 l/100 km a vůz dosahoval maximální rychlost 105 km/hod.

Verze kombi nabízela kapacitu zavazadlového prostoru, která byla pro tak kompaktní osobní vůz zcela nezvyklá (320 kg užitečného zatížení při délce 396 cm). Na konci kariéry modelu Ami 6 se v roce 1967 objevila verze „Club“, pro kterou byly charakteristické čtyři kulaté přední světlomety.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek    Klepněte pro větší obrázek

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků