Citroën Ami 6 – zaměřeno na ženy

Jedním z nejúžasnějších představitelů takzvaného francouzského stylu se stal vůz Citroën Ami 6. Letos slaví 50. let.

Velmi osobitý Citroën Ami 6 byl na trh uveden 24. dubna 1961. Stvořil ho firemní designér Flaminio Bertoni a bylo to jeho poslední dílo, zemřel v roce 1964. Už před tím stál u zrodu vozů Traction Avant, 2CV a DS.

Poslední dílo Bertoniho ohromilo svým stylem. Naprosto šokující byl pohled na negativní sklon zadního okna. Nenapodobitelný styl vozu jen upevnil postavení Citroënu coby avantgardní značky, která neměla zapotřebí se ohlížet po tom, co se vyrábělo jinde. Ona sama určovala vývoj.

Tříprostorový sedan byl určený hlavně pro moderní ženy, které se nebály módních výstřelků. I proto byl pojmenovaný Ami – přítel. Automobilka Citroën se na ženy obracela s reklamním sloganem Pro vás, paní a při každém představení vozu u něho musely stát půvabné dívky, podobné idolu 50. a 60. let, herečce Brigitte Bardotové.

Citroën chtěl s Ami 6 vyplnit prázdno mezi oblíbenou „kachnou“ 2CV, která byla na trhu od roku 1948, a luxusním modelem DS, jenž se představil na pařížském autosalonu v roce 1955. A francouzská automobilka slavila úspěch, byť ne tak velký jako s 2CV. Zákazníci chválili hlavně odvážný styl vozu, jeho jízdní vlastnosti a dobře vybavený interiér.

Společně s verzí kombi, která se na trhu objevila v září 1964, se ho do okamžiku, kdy jej nahradil Ami 8, prodalo 1 039 384 kusů. V roce 1966 byl Ami 6 dokonce nejprodávanějším autem na francouzském trhu.

Ami 6 byl vyráběný v novém závodě v Brittany, v Rennes-La-Janais. Byl postavený na podvozku vozu Citroën 2CV a využíval slavný vzduchem chlazený dvouválec o objemu pouhých 602 cm3 s výkonem až 22 koní. Konstruktéři tento motor neustále vylepšovali a nakonec měl výkon 35 koní. Spotřeba motoru spojeného se čtyřstupňovou převodovkou byla 6 l/100 km a vůz dosahoval maximální rychlost 105 km/hod.

Verze kombi nabízela kapacitu zavazadlového prostoru, která byla pro tak kompaktní osobní vůz zcela nezvyklá (320 kg užitečného zatížení při délce 396 cm). Na konci kariéry modelu Ami 6 se v roce 1967 objevila verze „Club“, pro kterou byly charakteristické čtyři kulaté přední světlomety.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek    Klepněte pro větší obrázek

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

dnes | Michal Žďárský
Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

včera | Daniel Havlina | 12 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků