Čínští investoři objevili český automobilový byznys

Oči čínského draka se při hledání investičních příležitostí v evropském automobilovém průmyslu zastavily i na Česku. Za posledních zhruba 12 měsíců přešlo do čínských rukou nejméně pět firem, částečně přímo, částečně přes své německé matky.
Čínští investoři objevili český automobilový byznys

A nejsou to malé podniky. Například producent těsnění Saar Gummi Czech, jejž koupila státní firma Chongqing Light Industry & Textile, loni dosáhl dvoumiliardového obratu. 

 

Tržby společností pod čínským kapitálem tak nyní v Česku činí odhadem kolem devíti miliard korun.

 

Zhruba z třísetmiliardového ročního byznysu firem vyrábějících díly a příslušenství pro auta si ukrojily zhruba tři procenta. Do loňska byl podíl Číňanů v tuzemských podnicích nulový.

Firmy si od vstupu pod čínská křídla slibují zajištění finanční stability, peněz na investice a nové zakázky. Prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn se neobává ani negativní reakce odběratelů kvůli nevalné pověsti mnohých producentů v samotné Číně. „Výrobci aut posuzují kvalitu bez závislosti na zemi původu majitele firmy. U komponentů vyráběných v Evropě je riziko snížení kvality minimální,“ řekl.

Podle analytika KPMG Jana Linharta počet čínských investorů do tuzemského automobilového průmyslu dále poroste. „Tento růst však bude pravděpodobně tažen opět akvizicemi celých zahraničních skupin, jejichž dceřiné společnosti působí v Česku. Přímých prodejů čínským investorům asi mnoho nebude, budou se rekrutovat zejména z okruhu firem vlastněných českými fyzickými osobami,“ dodal.

Evropa je pro Čínu atraktivní, neboť zdejší firmy mají vyspělé technologie a v Česku těží i z relativně dobré infrastruktury a podpory státu. „Navíc si koupí českého výrobce zároveň kupují i cestu na jeho exportní trhy,“ dodává analytik PwC Jiří Zouhar.

Výjimkou je podle Linharta pouze mladoboleslavská firma Yapp Automotive Czech, kde jde skutečně o investici čínské firmy na zelené louce. Zájem Číny o evropský trh je dlouhodobý, první pokusy importovat čínská auta do Evropy jsou staré deset let.

„Jejich aktivita v Česku je pokračováním tohoto zájmu,“ míní Jahn. Příkladem největších akcí Číňanů je koupě automobilky Volvo firmou Geely. Čínská Great Wall zase investovala 1,44 miliardy korun do montážního závodu na výrobu osobních aut nedaleko bulharské Loveče.

Do loňska měli podle údajů SAP největší podíl na základním jmění tuzemských výrobců aut a dílů němečtí vlastníci (31 procent). Následovala Jižní Korea (19 procent) a Česko a Japonsko (obě 12 procent).

Zjistit přesný podíl čínských společností na jmění tuzemských firem je těžké, neboť některé jsou vlastněny právě přes německé matky. S odhadovaným několikaprocentním podílem na základním jmění tuzemských firem by se Čína řadila vedle zemí jako Rakousko a Belgie.

Zdroj: E15.cz
 

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků