Čínští investoři objevili český automobilový byznys

Oči čínského draka se při hledání investičních příležitostí v evropském automobilovém průmyslu zastavily i na Česku. Za posledních zhruba 12 měsíců přešlo do čínských rukou nejméně pět firem, částečně přímo, částečně přes své německé matky.
Čínští investoři objevili český automobilový byznys

A nejsou to malé podniky. Například producent těsnění Saar Gummi Czech, jejž koupila státní firma Chongqing Light Industry & Textile, loni dosáhl dvoumiliardového obratu. 

 

Tržby společností pod čínským kapitálem tak nyní v Česku činí odhadem kolem devíti miliard korun.

 

Zhruba z třísetmiliardového ročního byznysu firem vyrábějících díly a příslušenství pro auta si ukrojily zhruba tři procenta. Do loňska byl podíl Číňanů v tuzemských podnicích nulový.

Firmy si od vstupu pod čínská křídla slibují zajištění finanční stability, peněz na investice a nové zakázky. Prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn se neobává ani negativní reakce odběratelů kvůli nevalné pověsti mnohých producentů v samotné Číně. „Výrobci aut posuzují kvalitu bez závislosti na zemi původu majitele firmy. U komponentů vyráběných v Evropě je riziko snížení kvality minimální,“ řekl.

Podle analytika KPMG Jana Linharta počet čínských investorů do tuzemského automobilového průmyslu dále poroste. „Tento růst však bude pravděpodobně tažen opět akvizicemi celých zahraničních skupin, jejichž dceřiné společnosti působí v Česku. Přímých prodejů čínským investorům asi mnoho nebude, budou se rekrutovat zejména z okruhu firem vlastněných českými fyzickými osobami,“ dodal.

Evropa je pro Čínu atraktivní, neboť zdejší firmy mají vyspělé technologie a v Česku těží i z relativně dobré infrastruktury a podpory státu. „Navíc si koupí českého výrobce zároveň kupují i cestu na jeho exportní trhy,“ dodává analytik PwC Jiří Zouhar.

Výjimkou je podle Linharta pouze mladoboleslavská firma Yapp Automotive Czech, kde jde skutečně o investici čínské firmy na zelené louce. Zájem Číny o evropský trh je dlouhodobý, první pokusy importovat čínská auta do Evropy jsou staré deset let.

„Jejich aktivita v Česku je pokračováním tohoto zájmu,“ míní Jahn. Příkladem největších akcí Číňanů je koupě automobilky Volvo firmou Geely. Čínská Great Wall zase investovala 1,44 miliardy korun do montážního závodu na výrobu osobních aut nedaleko bulharské Loveče.

Do loňska měli podle údajů SAP největší podíl na základním jmění tuzemských výrobců aut a dílů němečtí vlastníci (31 procent). Následovala Jižní Korea (19 procent) a Česko a Japonsko (obě 12 procent).

Zjistit přesný podíl čínských společností na jmění tuzemských firem je těžké, neboť některé jsou vlastněny právě přes německé matky. S odhadovaným několikaprocentním podílem na základním jmění tuzemských firem by se Čína řadila vedle zemí jako Rakousko a Belgie.

Zdroj: E15.cz
 

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků