Čínské automobilky: detailní přehled (část II.)

V druhém díle o čínských značkách se podíváme na automobilky Geely, Brilliance a Great Wall Motors. Kde se vzaly a co nabízejí?
Seznam kapitol
  1. Geely
  2. Brilliance, Great Wall Motors

Tip: Přečtěte si první díl našeho seriálu věnovaný automobilkám Chery, Jiangling a Nanjing.

Geely

Pokud jste se někdy zajímali o čínské automobilky, Geely bude zřejmě jednou z těch známějších. Možná vám to přijde být trochu úsměvné, ale tato firma začala budovat své jméno jako výrobce mrazírenských boxů v roku 1986. Odtud také její jméno, které, ač to nemůžeme vyloučit, opravdu nemá předznamenávat, že vám z produktů značky bude běhat mráz po zádech.

V roce 1992 přeorientovala své záměry na produkci náhradních dílů do motocyklů a o dva roky později se ve fabrikách již vyráběli motocykly kompletní. Sortiment malých skútrů a mopedů zaplavil hlavně čínský trh rychleji, než u Geely předpokládali.

Úspěch dvou kol přiměl společnost k úvahám o zahájení výroby automobilů. Bez vlastního vývoje a velkého kapitálu jsou ale začátky neskutečně těžké, a to u Geely poznali moc dobře. První automobil se objevil v roce 2003 a dva roky na to již automobilka vystavovala své modely na autosalonu ve Frankfurtu. Stala se tak první čínskou automobilkou, která ukázala svou produkci na starém kontinentu a v Americe (Detroit).

Za svojí krátkou existenci dokázala automobilka nabízet řadu modelů. Zmínit můžeme hatchback Haoqing, sedany Merry a CK a coupé se zajímavým jménem Beauty Leopard.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Geely Haoquing

Velké výhledy na prodeje má automobilka v příštím roce. Chystá se totiž masivně zaútočit na evropské trhy, proto také podrobuje své modely konečným úpravám pro přísné emisní a bezpečnostní euronormy. Ačkoli se to nemusí zdát, Amerika si podobná levná auta žádá také a Geely nechce čekat, než se příležitosti chopí automobilka jiná. Prvotní crashtesty modelů ale nevyhovovaly americkým předpisům, a tak se plánovaný rok 2008 na zahájení prodejů zřejmě posune o rok dále.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Geely Merry

Automobilka od počátků spolupracovala hlavně s korejským Daewoo, od kterého nakoupila mnoho licencí a přebírala kompletní motory. Plány jsou však odvážné, a tak by již zanedlouho u Geely chtěli přistoupit k vlastnímu vývoji radikálněji. Nejprve ale musí vyjít plánový útok na Evropu a Ameriku, vše další se bude odvíjet hlavně od prodejů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Geely Beauty Leopard

Vývoj prodejů automobilky Geely:

1998 - 200
1999 - 2 000
2000 - 8 000
2001 - 20 000
2002 - 50 000
2003 - 80 000
2004 - 106 000
2005 - 150 000
2006 - 200 000 (očekávané)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Geely CK

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Geely
  2. Brilliance, Great Wall Motors

bazar

Daewoo Matiz 0,8
Rok výroby: 2004
Stav: 79 975 km
Cena: 36 000 Kč
Daewoo Kalos 1,4
Rok výroby: 2005
Stav: 94 302 km
Cena: 45 000 Kč
Daewoo Lanos 1,5
Rok výroby: 1999
Stav: 113 325 km
Cena: 20 000 Kč
Daewoo Kalos 1,2
Rok výroby: 2004
Stav: 78 669 km
Cena: 55 000 Kč
Daewoo Matiz 0,8
Rok výroby: 2000
Stav: 134 138 km
Cena: 30 000 Kč
Daewoo Kalos 1,4
Rok výroby: 2004
Stav: 98 940 km
Cena: 50 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků