Dobré časy pro čínské automobilky končí. Alespoň se tak vyjadřuje stále více expertů na právě probíhajícím autosalonu v Šanghaji. Je zřejmé, že Číňané chtějí stále nové vozy, na tom se nic nezměnilo, ovšem nikoli ty od domácích výrobců.
V březnu se prodej automobilů v Číně meziročně zvýšil o 13 procent, to je ve srovnání s Evropou impozantní růst. Přitom se čínský trh teprve zotavuje z útlumu předešlých dvou let, kdy tempa růstu sestoupila pod pět procent z úrovně 45 procent v roce 2009 na 32 procent v roce 2010.
Letos by se měl prodej automobilů v Číně podle průzkumu mezi automobilkami zvýšit o pět až deset procent.
Rozpaky čínských výrobců
Čínský trh je hodně rozmanitý, působí zde téměř stovka domácích značek. Některé ale vyrábějí jen 1000 nebo 2000 aut. K největším patří Geely, Chery a Great Wall.
Zatímco zahraniční výrobci dosahují v poslední době za čínskou zdí obrovských zisků, prodávají zde stále více vozů, tak domácí producenti začínají mít vážné problémy.
Minulý týden Chery, největší čínský výrobce osobních vozů, oznámil svůj plán zastavit produkci třech značek, které mu patří, a omezit modelovou řadu na polovinu. Také Geely a Great Wall nyní přehodnocují svoji nabídku.
Opravdu se zdá, že čínský sen končí. Domácí automobilky už nehovoří o tom, jak se svými automobily ovládnou místní trh. Podle současných prognóz v roce 2020, kdy by měl zdejší trh ročně pojmout 30 milionů vozů (loni 19 milionů), zbude jen hrstka domácích výrobců.
Nejviditelnější je to dnes u Chery. V roce 2009 představila své další tři značky a v rychlém sledu představila několik modelů. Záměrem bylo oslovit zákazníky domácími levnými vozy. Ovšem tento záměr, jak potvrzují poslední dny, nevyšel.
Podle agentury Bloomberg třeba v Šanghaji, kde právě probíhá autosalon, je pouze jedno auto z deseti domácí provenience.
Ukazuje se, že Číňané si stále více všímají toho, jak jsou vozy kvalitní, jaké mají parametry. Možná i proto divu představitelé Chery minulý týden slavnostně oznámili, že chtějí, aby jejich vozy dosáhly v roce 2020 „globální standardy“.
Daří se Volkswagenu i Škodě
Hodně aktivní je na čínském trhu Volkswagen, patří mu už 14 procent. Vyrábí zde své vozy se dvěma čínskými partnery.
Škoda v Šanghaji oznámila, že loni prodala v Číně 40 procent všech Superbů. Letos by jich měla mladoboleslavská automobilka vyrobit 110 tisíc.
V budoucnu chce prodávat v Číně zhruba půl milionu aut. Loni tam dodala zákazníkům 235 700 vozů, meziročně o sedm procent více. Nejprodávanějším modelem značky v Číně je Octavia (142 800 aut). Octavia třetí generace vstoupí na čínský trh příští rok.
Dnes zažil na šanghajském autosalonu premiéru Rapid. Bude v Číně dostupný v devíti druzíchy výbavy, s karoserií sedan se stupňovitou zádí. Do Číny se postupně dostanou i Yeti a Superb Combi.
Velké plány má v Číně i General Motors. Na autosalonu v Šanghaji představitelé společnosti uvedli, že vybudují v Číně v příštích třech letech čtyři nové továrny a zvýší tamní výrobní produkci o 30 procent na pět milionů vozů ročně.