I když éra okatého kopírování evropského designu v Číně pomalu končí, tento případ vyčnívá svou troufalostí.
Sir Alec Issigonis a John Sheppard by se asi divili, že i v roce 2023 budí tvary jejich Mini takový zájem, a dokonce i na opačné straně světa. Kapesní britská klasika patří se svými tvary k výkladní skříni automobilového designu a v duchu doby samozřejmě nyní existují její elektrické přestavby, o svou vlastní verzi se nyní pokusila čínská společnost Beijing Estek Technology.
A to poněkud nešťastným způsobem – k tamnímu Státnímu úřadu pro duševní vlastnictví podala patent na auto, které je prakticky totožné s původním Mini, včetně mnoha detailů. Kulatá světla, tvar čelní masky, skryté panty dveří, kliky… Ne, tohle není „inspirováno Mini,“ jde o prachsprostou kopii.
Plánem údajně bylo vyrábět auto s elektrickým pohonem předních kol, proti tomu se samozřejmě ozvalo BMW, pod nějž značka Mini a její duševní vlastnictví patří. Žádost o zneplatnění patentové přihlášky podalo vloni v červenci, nyní úřad rozhodl, že se jí vyhovuje. Protistrana se může odvolat do tří měsíců.
Reakce mateřské automobilky je pochopitelná a správná, samotné Mini oficiálně nabízí elektrické přestavby klasických Mini v rámci projektu Recharged, kdy osazuje originální vozy elektromotorem o výkonu 90 kW a baterií, umožňující dojezd až 160 kilometrů. Jde o profesionální práci, při níž je původní hnací ústrojí uloženo do skladu a je možné jej do vozidla vrátit.
Původní Mini byla britská ikona 60. let. V osmdesátých letech byla výroba originálních Mini ukončena, v roce 1994 se pak značka patřící k Rover Group dostala pod BMW.
V roce 2001 se objevila nová generace v podobě Mini One a sportovních verzí Cooper.
Mini Cooper • Mini Cabrio • Mini Clubman • Mini Countryman