Čína staví pro Pákistán nejvýše položenou dálnici na světě

Z rozbité cesty plné děr a výmolů, která se vine mezi mohutnými skalnatými štíty hor, se pomalu stává hladká asfaltová dálnice. Kolem nákladních aut a silničních válců pobíhají čínští a pákistánští dělníci. Z nejvýše položené zpevněné cesty světa, která v nejvyšším bodě překonává průsmyk v nadmořské výšce 4693 metrů, dělají dálnici. Faktury za stamiliony platí Peking.

Karakoram Highway spojuje pákistánský region Gilgit s čínskou provincií Sin-ťiang a je pojmenovaná podle pohoří, skrz které se vine. Kvůli nadmořské výšce, kterou prochází, se jí přezdívá devátý div světa. Z hrbolaté silničky teď Čína dělá dálnici.

Peking se tváří, že dálnice je dar pro sousední Pákistán, ve skutečnosti její stavbou ale sleduje své dlouhodobé strategické zájmy. Spoj má sloužit především pro transport čínského zboží do přístavu v Karáčí a odtud dále do celého světa. Vedle dálnice má v budoucnu vzniknout také plynovod pro íránský plyn, píše německý server Spiegel Online.

Klepněte pro větší obrázek
Na čínské straně už je silnice hotová.

Indie má obavy, že kromě zboží ale dálnice umožní přesunout rychle k indickému oceánu těžkou armádní techniku.

„My Číňané jsme neustále podezíráni, že děláme něco nekalého. Ale neříkají taková obvinění víc o těch, která je dělají, než o nás samotných?“ říká se smíchem Li, jeden z čínských stavbyvedoucích.

Je obklopen pákistánskými vojáky, kteří jsou ozbrojeni samopaly. Z čínských dělníků nespustí oči. Za žádných okolností se žádnému z Číňanů nesmí nic stát, jinak Peking projekt zastaví z bezpečnostních důvodů. Číňany není dovoleno ani fotografovat.

Podle Liho je smyslem dálnice hlavně zajištění spolehlivého spojení mezi Čínou a Pákistánem, které by šlo využívat po celý rok. Nyní je kvůli sněhu cesta v zimě zavřena, kvůli nerovnému povrchu sem nejezdí ani sněhové pluhy. Cesta se vine mezi horskými velikány jako je Nanga Parbat a K2. Původní silnice byla proražena pomocí výbušnin v 60. a 70. letech minulého století.

Také původní stavbu darovala Čína Pákistánu a pracovalo na ní 20 tisíc čínských dělníků a 15 tisíc pákistánských – většinou vojáků. Při stavbě tehdy přišlo o život několik set lidí. Z kodrcavé stezky se má nyní stát dvouproudá, místy i čtyřproudá silnice. Odhadované náklady: 400 milionů dolarů.

„Až ji dostavíme, cesta od hranic do Islamábádu bude místo 30 trvat 20 hodin,“ říká Li. Hotová měla být dálnice nejpozději v roce 2013.

Foto: Profimedia.cz

Zdroj: E15.cz 

 

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků