Čína staví pro Pákistán nejvýše položenou dálnici na světě

Z rozbité cesty plné děr a výmolů, která se vine mezi mohutnými skalnatými štíty hor, se pomalu stává hladká asfaltová dálnice. Kolem nákladních aut a silničních válců pobíhají čínští a pákistánští dělníci. Z nejvýše položené zpevněné cesty světa, která v nejvyšším bodě překonává průsmyk v nadmořské výšce 4693 metrů, dělají dálnici. Faktury za stamiliony platí Peking.

Karakoram Highway spojuje pákistánský region Gilgit s čínskou provincií Sin-ťiang a je pojmenovaná podle pohoří, skrz které se vine. Kvůli nadmořské výšce, kterou prochází, se jí přezdívá devátý div světa. Z hrbolaté silničky teď Čína dělá dálnici.

Peking se tváří, že dálnice je dar pro sousední Pákistán, ve skutečnosti její stavbou ale sleduje své dlouhodobé strategické zájmy. Spoj má sloužit především pro transport čínského zboží do přístavu v Karáčí a odtud dále do celého světa. Vedle dálnice má v budoucnu vzniknout také plynovod pro íránský plyn, píše německý server Spiegel Online.

Klepněte pro větší obrázek
Na čínské straně už je silnice hotová.

Indie má obavy, že kromě zboží ale dálnice umožní přesunout rychle k indickému oceánu těžkou armádní techniku.

„My Číňané jsme neustále podezíráni, že děláme něco nekalého. Ale neříkají taková obvinění víc o těch, která je dělají, než o nás samotných?“ říká se smíchem Li, jeden z čínských stavbyvedoucích.

Je obklopen pákistánskými vojáky, kteří jsou ozbrojeni samopaly. Z čínských dělníků nespustí oči. Za žádných okolností se žádnému z Číňanů nesmí nic stát, jinak Peking projekt zastaví z bezpečnostních důvodů. Číňany není dovoleno ani fotografovat.

Podle Liho je smyslem dálnice hlavně zajištění spolehlivého spojení mezi Čínou a Pákistánem, které by šlo využívat po celý rok. Nyní je kvůli sněhu cesta v zimě zavřena, kvůli nerovnému povrchu sem nejezdí ani sněhové pluhy. Cesta se vine mezi horskými velikány jako je Nanga Parbat a K2. Původní silnice byla proražena pomocí výbušnin v 60. a 70. letech minulého století.

Také původní stavbu darovala Čína Pákistánu a pracovalo na ní 20 tisíc čínských dělníků a 15 tisíc pákistánských – většinou vojáků. Při stavbě tehdy přišlo o život několik set lidí. Z kodrcavé stezky se má nyní stát dvouproudá, místy i čtyřproudá silnice. Odhadované náklady: 400 milionů dolarů.

„Až ji dostavíme, cesta od hranic do Islamábádu bude místo 30 trvat 20 hodin,“ říká Li. Hotová měla být dálnice nejpozději v roce 2013.

Foto: Profimedia.cz

Zdroj: E15.cz 

 

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

dnes | David Rusol | 4 příspěvky
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky