Čína staví pro Pákistán nejvýše položenou dálnici na světě

Z rozbité cesty plné děr a výmolů, která se vine mezi mohutnými skalnatými štíty hor, se pomalu stává hladká asfaltová dálnice. Kolem nákladních aut a silničních válců pobíhají čínští a pákistánští dělníci. Z nejvýše položené zpevněné cesty světa, která v nejvyšším bodě překonává průsmyk v nadmořské výšce 4693 metrů, dělají dálnici. Faktury za stamiliony platí Peking.

Karakoram Highway spojuje pákistánský region Gilgit s čínskou provincií Sin-ťiang a je pojmenovaná podle pohoří, skrz které se vine. Kvůli nadmořské výšce, kterou prochází, se jí přezdívá devátý div světa. Z hrbolaté silničky teď Čína dělá dálnici.

Peking se tváří, že dálnice je dar pro sousední Pákistán, ve skutečnosti její stavbou ale sleduje své dlouhodobé strategické zájmy. Spoj má sloužit především pro transport čínského zboží do přístavu v Karáčí a odtud dále do celého světa. Vedle dálnice má v budoucnu vzniknout také plynovod pro íránský plyn, píše německý server Spiegel Online.

Klepněte pro větší obrázek
Na čínské straně už je silnice hotová.

Indie má obavy, že kromě zboží ale dálnice umožní přesunout rychle k indickému oceánu těžkou armádní techniku.

„My Číňané jsme neustále podezíráni, že děláme něco nekalého. Ale neříkají taková obvinění víc o těch, která je dělají, než o nás samotných?“ říká se smíchem Li, jeden z čínských stavbyvedoucích.

Je obklopen pákistánskými vojáky, kteří jsou ozbrojeni samopaly. Z čínských dělníků nespustí oči. Za žádných okolností se žádnému z Číňanů nesmí nic stát, jinak Peking projekt zastaví z bezpečnostních důvodů. Číňany není dovoleno ani fotografovat.

Podle Liho je smyslem dálnice hlavně zajištění spolehlivého spojení mezi Čínou a Pákistánem, které by šlo využívat po celý rok. Nyní je kvůli sněhu cesta v zimě zavřena, kvůli nerovnému povrchu sem nejezdí ani sněhové pluhy. Cesta se vine mezi horskými velikány jako je Nanga Parbat a K2. Původní silnice byla proražena pomocí výbušnin v 60. a 70. letech minulého století.

Také původní stavbu darovala Čína Pákistánu a pracovalo na ní 20 tisíc čínských dělníků a 15 tisíc pákistánských – většinou vojáků. Při stavbě tehdy přišlo o život několik set lidí. Z kodrcavé stezky se má nyní stát dvouproudá, místy i čtyřproudá silnice. Odhadované náklady: 400 milionů dolarů.

„Až ji dostavíme, cesta od hranic do Islamábádu bude místo 30 trvat 20 hodin,“ říká Li. Hotová měla být dálnice nejpozději v roce 2013.

Foto: Profimedia.cz

Zdroj: E15.cz 

 

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků