Čína povolila šroubek. BMW i VW získaly na tamním trhu zajímavou výhodu

Zdá se, že se v komunistické části Asie poněkud pohnuly ledy. BMW a VW budou moci jako vůbec první automobilky převzít majoritní podíl v joint-venture založených s čínskými firmami.

Pokud chtěly západní automobilky (nebo třeba i ty východní z Japonska a Koreje) podnikat a vyrábět svá auta v Číně, měly pouze jednu jedinou možnost. V rámci tamní ochrany domácích státních či částečně soukromých firem musely výrobci povinně zakládat společné podniky s čínskými společnostmi, přičemž ve vzniklých joint-venture měly ze zákona vždycky navrch Číňané.

Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Tento tlak vyvíjený na automobilky se postupem času dokonce stupňoval, takže v druhém sledu vznikaly víceméně povinně firmy zakládané zmiňovanými joint-venture ve spolupráci s dalšími čistě čínskými podniky, čímž se podíl domácího kapitálu dále navyšoval. Většinová účast zahraničního výrobce byl zkrátka utopií, jak se ale zdá, situace se začíná obracet, i když zadarmo to nebylo.

V první polovině července navštívil Německo čínský premiér Li Kche-čchiang a setkal se kancléřkou Angelou Merkelovou. Co všechno bylo na programu jejich jednání není pro potřeby tohoto článku důležité, každopádně víme, že BMW i Volkswagen podepsaly dohody, kterými se zavázaly k navýšení svých investic v Číně, výměnou za možnost získat kontrolu nad společnými podniky s čínskými automobilkami.

Čínská kopie Lamborghini Urus vyfocena v reálu. Nevypadá špatně!

Čínská kopie Lamborghini Urus vyfocena v reálu. Nevypadá špatně!

Zajímavé přitom je, že se tímto nemalým úspěchem nepochlubily samotné německé koncerny, ale informace na veřejnost pronikly díky tomu, že se o smlouvách zmínila přímo Státní rada Čínské lidové republiky ve svém oficiálním prohlášení.

Součástí těsnější spolupráce mezi Německem a Čínou, která má být podle stránky Automotive News reakcí na obchodní válku amerického prezidenta s EU, je kromě jiného i dohoda o výstavbě továrny chemického gigantu BASF v provincii Kuang-tung, konkrétně ve městě Čan-ťiang, přičemž tamní dceřina společnost zůstane zcela ve vlastnictví německé firmy.

SUV Landwind X7, čínská kopie Range Roveru Evoque, míří na trh

SUV Landwind X7, čínská kopie Range Roveru Evoque, míří na trh

Při stejné příležitosti se objevily podpisy na smlouvě mezi BMW a Brilliance Automotive Group Holdings, která obsahuje pasáž o závazku navýšit roční produkci až na 520 000 aut v rámci joint-venture BMW Brilliance Automotive. Tu prozatím obě strany vlastní z poloviny, nicméně mnichovská společnost dostane příležitost převzít majoritu.

Podobě je na tom rovněž Volkswagen, který momentálně jedná s FAW Group o navýšení podílu ve společné firmě FAW-Volkswagen Automotive, přičemž až šedesát procent akcií drží Číňané. Podle stránky Státní rady ČLR premiér Li Kche-čchiang řekl, že „Čína postupuje do nového kola zahraničních investicí, jehož součástí je i zrušení omezení platných v automobilovém průmyslu“.

JAC čínský plagiát pick-upu Ford F-150 vyrábět nebude

JAC čínský plagiát pick-upu Ford F-150 vyrábět nebude

Čínská vláda tím pochopitelně sleduje své vlastní cíle. Chce být atraktivnější pro zahraniční kapitál a tím podpořit svůj hospodářský růst. A protože Říše středu je pro BMW i Volkswagen už dávno trhem číslo jedna, není divu, že právě tyto dvě automobilky si vymohly uvedený ústupek.

Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků