Čína povolila šroubek. BMW i VW získaly na tamním trhu zajímavou výhodu

Zdá se, že se v komunistické části Asie poněkud pohnuly ledy. BMW a VW budou moci jako vůbec první automobilky převzít majoritní podíl v joint-venture založených s čínskými firmami.

Pokud chtěly západní automobilky (nebo třeba i ty východní z Japonska a Koreje) podnikat a vyrábět svá auta v Číně, měly pouze jednu jedinou možnost. V rámci tamní ochrany domácích státních či částečně soukromých firem musely výrobci povinně zakládat společné podniky s čínskými společnostmi, přičemž ve vzniklých joint-venture měly ze zákona vždycky navrch Číňané.

Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Tento tlak vyvíjený na automobilky se postupem času dokonce stupňoval, takže v druhém sledu vznikaly víceméně povinně firmy zakládané zmiňovanými joint-venture ve spolupráci s dalšími čistě čínskými podniky, čímž se podíl domácího kapitálu dále navyšoval. Většinová účast zahraničního výrobce byl zkrátka utopií, jak se ale zdá, situace se začíná obracet, i když zadarmo to nebylo.

V první polovině července navštívil Německo čínský premiér Li Kche-čchiang a setkal se kancléřkou Angelou Merkelovou. Co všechno bylo na programu jejich jednání není pro potřeby tohoto článku důležité, každopádně víme, že BMW i Volkswagen podepsaly dohody, kterými se zavázaly k navýšení svých investic v Číně, výměnou za možnost získat kontrolu nad společnými podniky s čínskými automobilkami.

Čínská kopie Lamborghini Urus vyfocena v reálu. Nevypadá špatně!

Čínská kopie Lamborghini Urus vyfocena v reálu. Nevypadá špatně!

Zajímavé přitom je, že se tímto nemalým úspěchem nepochlubily samotné německé koncerny, ale informace na veřejnost pronikly díky tomu, že se o smlouvách zmínila přímo Státní rada Čínské lidové republiky ve svém oficiálním prohlášení.

Součástí těsnější spolupráce mezi Německem a Čínou, která má být podle stránky Automotive News reakcí na obchodní válku amerického prezidenta s EU, je kromě jiného i dohoda o výstavbě továrny chemického gigantu BASF v provincii Kuang-tung, konkrétně ve městě Čan-ťiang, přičemž tamní dceřina společnost zůstane zcela ve vlastnictví německé firmy.

SUV Landwind X7, čínská kopie Range Roveru Evoque, míří na trh

SUV Landwind X7, čínská kopie Range Roveru Evoque, míří na trh

Při stejné příležitosti se objevily podpisy na smlouvě mezi BMW a Brilliance Automotive Group Holdings, která obsahuje pasáž o závazku navýšit roční produkci až na 520 000 aut v rámci joint-venture BMW Brilliance Automotive. Tu prozatím obě strany vlastní z poloviny, nicméně mnichovská společnost dostane příležitost převzít majoritu.

Podobě je na tom rovněž Volkswagen, který momentálně jedná s FAW Group o navýšení podílu ve společné firmě FAW-Volkswagen Automotive, přičemž až šedesát procent akcií drží Číňané. Podle stránky Státní rady ČLR premiér Li Kche-čchiang řekl, že „Čína postupuje do nového kola zahraničních investicí, jehož součástí je i zrušení omezení platných v automobilovém průmyslu“.

JAC čínský plagiát pick-upu Ford F-150 vyrábět nebude

JAC čínský plagiát pick-upu Ford F-150 vyrábět nebude

Čínská vláda tím pochopitelně sleduje své vlastní cíle. Chce být atraktivnější pro zahraniční kapitál a tím podpořit svůj hospodářský růst. A protože Říše středu je pro BMW i Volkswagen už dávno trhem číslo jedna, není divu, že právě tyto dvě automobilky si vymohly uvedený ústupek.

TEST Audi Q3 35 TDI S tronic: Když nemůže, tak přidej!

Audi Q3 35 TDI S tronic

Příbuznost minulé a nové generace Audi Q3 byste možná na první pohled netipovali. Až tak se kompaktní SUV změnilo. Otázkou zůstává, o kolik výš dokáže novinka posunout standardy nastolené předchůdcem.

včera | Jan Mička | 60 příspěvků
První jízda se Suzuki Swift Sport: Je to žlutý ďábel za super peníze!

Suzuki Swift Sport (první svezení)

„No konečně, ty malej rošťáku“, vypadlo ze mě ihned po nasednutí. Tohle auto je totiž naprosto skvělý způsob, jak utratit půl milionu.

14.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 36 příspěvků
TEST BMW M850i xDrive Coupé: Do klubu rváčů v rukavičkách

BMW M850i xDrive

Lexus LC je možná zábavnější a lépe se poslouchá a Mercedes S Coupé je pravděpodobně o chloupek komfortnější. Lepší definice třídy gran turismo však na silnice snad ještě nevyjela.

13.  4.  2019 | Miro Mihálik | 15 příspěvků