Čím je auto starší, tím je méně bezpečné

Zatímco v nových vozidel vyrobených po roce 2000 zemřou přibližně 4 osoby na 1000 nehod, u automobilů uvedených do provozu před rokem 1980 je tento poměr více než dvojnásobný. Mezi vozy s „nejhorší“ pověstí patří vozy Škoda 120.
Čím je auto starší, tím je méně bezpečné

Poznámka: Text článku je převzat z tiskové zprávy BVV.

Podle aktuálních údajů počítačového systému evidence nehod v silničním provozu bylo v roce 2004 Policii České republiky nahlášeno 196 484 nehod, při kterých bylo  usmrceno 1 215 osob, 4 878 těžce zraněno a 29 543 osob zraněno lehce. Odhad způsobené hmotné škody je ve výši 9,687 mld. Kč. Z výsledků vyplývá, že oproti roku 2003, došlo k nepatrnému zvýšení počtu dopravních nehod (o 0,3%) a způsobené hmotné škody (o 3,8%). Naopak počet usmrcených, těžce a lehce zraněných zaznamenal pokles.

„Rok 2004 se zapsal do dopravních statistik jako čtvrtý nejnižší od roku 1990. Nejnižší počet usmrcených osob jsme zaznamenali v letech 1990 (1173 osob), 1991 (1194 osob) a 1998 (1204 osob),“ konstatuje plk. ing. Josef Tesařík z Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR. „Naopak nejvíce usmrcených bylo v roce 1994 (1473 osob),“ dodává Josef Tesařík. Velkým problémem zůstává počet usmrcených osob na 1000 nehod v porovnání se stářím vozového parku. ČR má oproti zemím Evropské unie přestárlý vozový park, který s sebou kromě ekologických problémů přináší také zvýšené bezpečnostní riziko. Průměrný věk osobních vozidel v České republice je 13 a půl roku. Průměrné stáří všech druhů registrovaných vozidel je dokonce 16 a půl roku.

Zatímco v nových vozidel vyrobených po roce 2000, zemřou přibližně 4 osoby na 1000 nehod, u automobilů uvedených do provozu před rokem 1980 je tento poměr více než dvojnásobný. Na 1000 nehod je evidováno zhruba 9 osob. Mezi vozy s „nejhorší“ pověstí patří vozy Škoda 120. Na rozdíl od starších typů vozidel je u nových již běžným standardem vysoká úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti. Zákazník si už nemusí ve většině případů připlácet za takové základní bezpečnostní prvky, jako jsou například airbagy nebo ABS, které se staly běžnou součástí prakticky všech vozů. I to má velký vliv na aktuální statistiky dopravních nehod. Zastaralé vozidlo nebo pochybně dovezená a zlegalizovaná bouraná ojetina představuje nebezpečí nejenom pro jejího majitele, ale hlavně pro jeho okolí. Bezpečnostní situace na českých silnicích je varující.

Rok 2005 je z hlediska bezpečnosti automobilů ve znamení pokračování trendu, kdy se dříve příplatkové prvky aktivní i pasivní bezpečnosti stávají standardem i u vozů menších tříd. Zákazník už nemusí ve většině případů připlácet za základní bezpečnostní prvky, jako jsou například airbagy nebo ABS, které se staly běžnou součástí prakticky všech vozů. Ve vyšších segmentech jsou potom častou položkou sériové výbavy i moderní elektronické systémy stabilizace podvozku, které dokáží minimalizovat riziko dopravní nehody. V případě, kdy jsou všechny výše popsané bezpečnostní prvky součástí příplatkové výbavy, snaží se je jednotliví prodejci čas od času zahrnout do akčních programů a slev, takže zákazníci mají opět o něco blíže k bezpečnému automobilu. To ale bohužel neplatí o bazarových ojetinách, kde se český zákazník často setkává s tím, že prodávaný vůz má například vystřelené airbagy, deaktivované nebo špatně fungující elektronické systémy. Zkušenosti ukazují, že prodejce ve většině případů o této „drobnosti“ zákazníka neinformuje.

Uvažování české veřejnosti se už začíná měnit a při nákupu nového vozu se přestává šetřit na nesprávných místech. Statistiky jednotlivých prodejců nových vozů ukazují, že více než polovina českých zákazníků se při koupi nového vozu zajímá o jeho bezpečnost a zároveň je ochotná připlatit si za bezpečnostní prvky. Expozice českých importérů světových automobilek na Autosalonu Brno 2005 nabídnou návštěvníkům ucelený přehled o současném stavu a novinkách v oblasti aktivní i pasivní bezpečnosti osobního automobilu.

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků