Cíl vlády prosadit „zelená“ vozidla se vzdaluje

Program obměny vozového parku veřejné správy za ekologicky přátelská vozidla je zatím hodně na vodě. Podíl ekologických vozidel na celkovém vozovém parku využívaném orgány státní správy musí být podle rozhodnutí vlády do konce roku 2013 alespoň 25 procent. V průměru ale mají ministerstva zatím necelých sedm procent takových vozidel, ostatní úřady 12 procent.
Cíl vlády prosadit „zelená“ vozidla se vzdaluje

„Kromě několika výjimek úřadů státní správy je rok před vládou stanoveným termínem toto procento velmi nízké – necelých 10 procent,“ potvrdila E15.cz manažerka České plynárenské unie (ČPU) Markéta Schauhuberová.

Chybějí peníze

Podle jejích slov je důvod, proč státní správa v tomto směru otálí, zcela prozaický. Peníze. Úřady a instituce argumentují, že na obnovu svého automobilového parku mají nedostatek finančních prostředků a volí jiné priority.

Po čtyřech letech fungování programu a jen rok před jeho bilancováním limit 25 procent splnil zatím jen Český statistický úřad, Energetický regulační úřad, Kancelář Poslanecké sněmovny ČR, Nejvyšší kontrolní úřad a Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

Pochvalu si zaslouží Krajské úřady ve Zlíně a Liberci, přestože pro orgány samosprávy byla obměna pouze doporučena. Limit již splnily. S velkým náskokem mezi lídry pak patří ČSÚ, který si pořídil téměř 61 procent ekologických vozidel, následuje ERÚ s 56 procenty ze svého parku.

Hříšníci i z míst nejvyšších

 Naopak ani jedno takové vozidlo si podle iformací ČPU doposud nepořídily Kancelář prezidenta republiky, Kancelář Senátu, Úřad pro ochranu osobních údajů, Česká národní banka, Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví – z ministerstev pak jediné, a sice ministerstvo práce a sociálních věcí.

Velmi nízké procento (jen do 10 procent) těchto vozidel má celkem devět ministerstev. Vedle zmíněného MPSV jsou to ministerstva financí, obrany, pro místní rozvoj, spravedlnosti, školství, vnitra, zemědělství i životního prostředí. A právě ministerstvo životního prostředí by mělo jít příkladem, protože toto opatření kabinetu vzhledem ke své agendě navrhlo.

Z dalších úřadů do deseti procent těchto vozů má Úřad vlády ČR, Úřad pro zahraniční styky a informace, Hospodářská komora ČR, Nejvyšší soud, Správa státních hmotných rezerv, Český telekomunikační úřad, Český báňský úřad či Český úřad zemědělský a katastrální.

Výjimka pro policii a hasiče

Ekologicky přátelská vozidla bývají v zahraničí označována jako „green cars“ nebo „clean cars“. Mezi ně patří vozy s nízkou spotřebou paliva a s nízkými emisemi CO2 i automobily na stlačený zemní plyn (CNG). Pro podporu těchto vozidel jde v některých zemích státní správa příkladem a nakupuje pro svoje potřeby tato vozidla.

I u nás byl vládou tento program schválen 16. prosince 2008 a podíl „zelených“ vozidel na celkovém vozovém parku využívaném orgány státní správy musí být do konce roku 2013 ve výši alespoň 25 procent. Výjimku mají pouze vozidla používaná Policií ČR a Hasičskými záchrannými sbory, ale jen ta k přímému výkonu služby.

Zdroj: E15.cz 
Foto: Profimedia.cz
 

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

dnes | Jan Mička | 4 příspěvky
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků