Cíl vlády prosadit „zelená“ vozidla se vzdaluje

Program obměny vozového parku veřejné správy za ekologicky přátelská vozidla je zatím hodně na vodě. Podíl ekologických vozidel na celkovém vozovém parku využívaném orgány státní správy musí být podle rozhodnutí vlády do konce roku 2013 alespoň 25 procent. V průměru ale mají ministerstva zatím necelých sedm procent takových vozidel, ostatní úřady 12 procent.
Cíl vlády prosadit „zelená“ vozidla se vzdaluje

„Kromě několika výjimek úřadů státní správy je rok před vládou stanoveným termínem toto procento velmi nízké – necelých 10 procent,“ potvrdila E15.cz manažerka České plynárenské unie (ČPU) Markéta Schauhuberová.

Chybějí peníze

Podle jejích slov je důvod, proč státní správa v tomto směru otálí, zcela prozaický. Peníze. Úřady a instituce argumentují, že na obnovu svého automobilového parku mají nedostatek finančních prostředků a volí jiné priority.

Po čtyřech letech fungování programu a jen rok před jeho bilancováním limit 25 procent splnil zatím jen Český statistický úřad, Energetický regulační úřad, Kancelář Poslanecké sněmovny ČR, Nejvyšší kontrolní úřad a Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

Pochvalu si zaslouží Krajské úřady ve Zlíně a Liberci, přestože pro orgány samosprávy byla obměna pouze doporučena. Limit již splnily. S velkým náskokem mezi lídry pak patří ČSÚ, který si pořídil téměř 61 procent ekologických vozidel, následuje ERÚ s 56 procenty ze svého parku.

Hříšníci i z míst nejvyšších

 Naopak ani jedno takové vozidlo si podle iformací ČPU doposud nepořídily Kancelář prezidenta republiky, Kancelář Senátu, Úřad pro ochranu osobních údajů, Česká národní banka, Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví – z ministerstev pak jediné, a sice ministerstvo práce a sociálních věcí.

Velmi nízké procento (jen do 10 procent) těchto vozidel má celkem devět ministerstev. Vedle zmíněného MPSV jsou to ministerstva financí, obrany, pro místní rozvoj, spravedlnosti, školství, vnitra, zemědělství i životního prostředí. A právě ministerstvo životního prostředí by mělo jít příkladem, protože toto opatření kabinetu vzhledem ke své agendě navrhlo.

Z dalších úřadů do deseti procent těchto vozů má Úřad vlády ČR, Úřad pro zahraniční styky a informace, Hospodářská komora ČR, Nejvyšší soud, Správa státních hmotných rezerv, Český telekomunikační úřad, Český báňský úřad či Český úřad zemědělský a katastrální.

Výjimka pro policii a hasiče

Ekologicky přátelská vozidla bývají v zahraničí označována jako „green cars“ nebo „clean cars“. Mezi ně patří vozy s nízkou spotřebou paliva a s nízkými emisemi CO2 i automobily na stlačený zemní plyn (CNG). Pro podporu těchto vozidel jde v některých zemích státní správa příkladem a nakupuje pro svoje potřeby tato vozidla.

I u nás byl vládou tento program schválen 16. prosince 2008 a podíl „zelených“ vozidel na celkovém vozovém parku využívaném orgány státní správy musí být do konce roku 2013 ve výši alespoň 25 procent. Výjimku mají pouze vozidla používaná Policií ČR a Hasičskými záchrannými sbory, ale jen ta k přímému výkonu služby.

Zdroj: E15.cz 
Foto: Profimedia.cz
 

Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

včera | Miro Mihálik | 6 příspěvků
TEST Audi A6 50 TDI quattro: Maximálně efektivní manažerský balíček?

Audi A6 50 TDI quattro

Audi přispěchala s novou A6 v nejisté emisní době, stojí na úplně nových základech a spolu s A8 reprezentuje nové pojetí interiéru. A postavit se má aktuální velmi povedené pětkové řadě od BMW. To je hodně úkolů na jeden sedan vyšší střední třídy!

6.  12.  2018 | Milan Lažanský | 30 příspěvků
Minitest Lexus CT200h: Výjimečný hatchback nikdy nebyl levnější

Lexus CT200h (minitest)

Lexus přestane vyrábět kompaktní luxusní hatchback. Mrzí vás to? Tak máte poslední příležitost! Vyzkoušeli jsme, jestli je v dnešním kontextu ještě o co stát.

4.  12.  2018 | Milan Lažanský | 22 příspěvků