Chystaná rekonstrukce dálnice D1 zavání průšvihem

Podle informací deníku E15 podaly stavební firmy na Ředitelství silnic a dálnic na 200 stran dotazů a námitek, se kterými se nyní musí státní investor vyrovnat. První reakcí je změna obchodních podmínek tendrů, jejich revidované znění vydali silničáři v noci z pátku na sobotu. Přestože ještě ve čtvrtek mluvčí ŘSD Martina Vápeníková tvrdila pravý opak: „Firmám posíláme různá vysvětlení, žádné podmínky ale měnit nebudeme.“
Chystaná rekonstrukce dálnice D1 zavání průšvihem

O den později už bylo všechno jinak, což celý proces výrazně zpožďuje. A začíná být jasné, že rekonstrukce letos nezačne.

„Je to tak administrativně složité, že není v lidských silách to stihnout letos,“ řekl Petr Svoboda, jednatel Sdružení pro výstavbu silnic, které zastupuje všechny významné firmy z oboru.

Šéf ŘSD David Čermák přitom na konci srpna tvrdil, že smlouvy chce mít uzavřeny do konce října. Na víkendové dotazy nereagoval, a není tak zatím jasné, jak se podmínky a s nimi spojené termíny mění. A do jaké míry novinky uspokojí stavební firmy.

Stavbařům se nelíbily podmínky tendrů na prvních pět úseků, které už jsou ve druhém kole. Kdyby se ŘSD ke změnám neodhodlalo, řada firem by se proti podmínkám soutěží odvolala. To však hrozí i v případě nové verze, kterou firmy nyní zkoumají.

„To, co přišlo, je paskvil, podle kterého se nedá pracovat, jedno ustanovení odporuje druhému,“ řekl pod podmínkou anonymity šéf jedné z velkých stavebních firem. Těm vadil například požadavek na pevný termín odevzdání díla i v případě, že práce přeruší samo ŘSD. Nebo že správce stavby nebude mít žádnou rozhodovací pravomoc. Sporný je i harmonogram, podle kterého betonování vychází na zimní měsíce. ŘSD naopak argumentovalo, že na firmy je nutná přísnost, aby se neopakovaly finanční a kvalitativní problémy z minulých staveb. Spor tak odsouvá zahájení modernizace nejméně na jaro.

Tendry jsou nyní ve druhém kole, ve hře je 13 firem včetně největších, jako je Metrostav, Skanska či Eurovia CS. O modernizaci nejstarší české dálnice rozhodl rezort dopravy loni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod. Tehdy úřad chtěl začít s opravami na jaře letošního roku.

ŘSD zakázku na modernizaci prvních pěti úseků měřících dohromady necelých 40 kilometrů odhadlo na 4,4 miliardy korun. Pro letošek má zajištěných 1,5 miliardy korun. V souvislosti s opravami hlavní tuzemské tepny se očekávají výrazné dopravní komplikace.

Zdroj: E15.cz
 

Škoda Fabia 1.598
Rok výroby: 2010
Stav: 160 301 km
Cena: 113 000 Kč
Ford Focus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 183 807 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 159 234 km
Cena: 139 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků