Chystaná rekonstrukce dálnice D1 zavání průšvihem

Podle informací deníku E15 podaly stavební firmy na Ředitelství silnic a dálnic na 200 stran dotazů a námitek, se kterými se nyní musí státní investor vyrovnat. První reakcí je změna obchodních podmínek tendrů, jejich revidované znění vydali silničáři v noci z pátku na sobotu. Přestože ještě ve čtvrtek mluvčí ŘSD Martina Vápeníková tvrdila pravý opak: „Firmám posíláme různá vysvětlení, žádné podmínky ale měnit nebudeme.“
Chystaná rekonstrukce dálnice D1 zavání průšvihem

O den později už bylo všechno jinak, což celý proces výrazně zpožďuje. A začíná být jasné, že rekonstrukce letos nezačne.

„Je to tak administrativně složité, že není v lidských silách to stihnout letos,“ řekl Petr Svoboda, jednatel Sdružení pro výstavbu silnic, které zastupuje všechny významné firmy z oboru.

Šéf ŘSD David Čermák přitom na konci srpna tvrdil, že smlouvy chce mít uzavřeny do konce října. Na víkendové dotazy nereagoval, a není tak zatím jasné, jak se podmínky a s nimi spojené termíny mění. A do jaké míry novinky uspokojí stavební firmy.

Stavbařům se nelíbily podmínky tendrů na prvních pět úseků, které už jsou ve druhém kole. Kdyby se ŘSD ke změnám neodhodlalo, řada firem by se proti podmínkám soutěží odvolala. To však hrozí i v případě nové verze, kterou firmy nyní zkoumají.

„To, co přišlo, je paskvil, podle kterého se nedá pracovat, jedno ustanovení odporuje druhému,“ řekl pod podmínkou anonymity šéf jedné z velkých stavebních firem. Těm vadil například požadavek na pevný termín odevzdání díla i v případě, že práce přeruší samo ŘSD. Nebo že správce stavby nebude mít žádnou rozhodovací pravomoc. Sporný je i harmonogram, podle kterého betonování vychází na zimní měsíce. ŘSD naopak argumentovalo, že na firmy je nutná přísnost, aby se neopakovaly finanční a kvalitativní problémy z minulých staveb. Spor tak odsouvá zahájení modernizace nejméně na jaro.

Tendry jsou nyní ve druhém kole, ve hře je 13 firem včetně největších, jako je Metrostav, Skanska či Eurovia CS. O modernizaci nejstarší české dálnice rozhodl rezort dopravy loni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod. Tehdy úřad chtěl začít s opravami na jaře letošního roku.

ŘSD zakázku na modernizaci prvních pěti úseků měřících dohromady necelých 40 kilometrů odhadlo na 4,4 miliardy korun. Pro letošek má zajištěných 1,5 miliardy korun. V souvislosti s opravami hlavní tuzemské tepny se očekávají výrazné dopravní komplikace.

Zdroj: E15.cz
 

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků