Chystaná rekonstrukce dálnice D1 zavání průšvihem

Podle informací deníku E15 podaly stavební firmy na Ředitelství silnic a dálnic na 200 stran dotazů a námitek, se kterými se nyní musí státní investor vyrovnat. První reakcí je změna obchodních podmínek tendrů, jejich revidované znění vydali silničáři v noci z pátku na sobotu. Přestože ještě ve čtvrtek mluvčí ŘSD Martina Vápeníková tvrdila pravý opak: „Firmám posíláme různá vysvětlení, žádné podmínky ale měnit nebudeme.“
Chystaná rekonstrukce dálnice D1 zavání průšvihem

O den později už bylo všechno jinak, což celý proces výrazně zpožďuje. A začíná být jasné, že rekonstrukce letos nezačne.

„Je to tak administrativně složité, že není v lidských silách to stihnout letos,“ řekl Petr Svoboda, jednatel Sdružení pro výstavbu silnic, které zastupuje všechny významné firmy z oboru.

Šéf ŘSD David Čermák přitom na konci srpna tvrdil, že smlouvy chce mít uzavřeny do konce října. Na víkendové dotazy nereagoval, a není tak zatím jasné, jak se podmínky a s nimi spojené termíny mění. A do jaké míry novinky uspokojí stavební firmy.

Stavbařům se nelíbily podmínky tendrů na prvních pět úseků, které už jsou ve druhém kole. Kdyby se ŘSD ke změnám neodhodlalo, řada firem by se proti podmínkám soutěží odvolala. To však hrozí i v případě nové verze, kterou firmy nyní zkoumají.

„To, co přišlo, je paskvil, podle kterého se nedá pracovat, jedno ustanovení odporuje druhému,“ řekl pod podmínkou anonymity šéf jedné z velkých stavebních firem. Těm vadil například požadavek na pevný termín odevzdání díla i v případě, že práce přeruší samo ŘSD. Nebo že správce stavby nebude mít žádnou rozhodovací pravomoc. Sporný je i harmonogram, podle kterého betonování vychází na zimní měsíce. ŘSD naopak argumentovalo, že na firmy je nutná přísnost, aby se neopakovaly finanční a kvalitativní problémy z minulých staveb. Spor tak odsouvá zahájení modernizace nejméně na jaro.

Tendry jsou nyní ve druhém kole, ve hře je 13 firem včetně největších, jako je Metrostav, Skanska či Eurovia CS. O modernizaci nejstarší české dálnice rozhodl rezort dopravy loni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod. Tehdy úřad chtěl začít s opravami na jaře letošního roku.

ŘSD zakázku na modernizaci prvních pěti úseků měřících dohromady necelých 40 kilometrů odhadlo na 4,4 miliardy korun. Pro letošek má zajištěných 1,5 miliardy korun. V souvislosti s opravami hlavní tuzemské tepny se očekávají výrazné dopravní komplikace.

Zdroj: E15.cz
 

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

dnes | David Rusol | 4 příspěvky
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky