Chyby, které vás můžou připravit o pojistné plnění

Zdeformovaná kapota, sklo rozsypané všude kolem a pocit, že jste jen o vlásek unikli jisté smrti. V takovém rozpoložení jste zavolali policii a nyní se možná pokoušíte spojit s pojišťovnou a doufáte, že vás finančně odškodní. Může, ale i nemusí tomu tak být. Jakým chybám se vyhnout, aby vám nebylo pokráceno, či úplně odepřeno pojistné plnění?
Chyby, které vás můžou připravit o pojistné plnění

Pojišťovny mají samozřejmě zájem klienta po autonehodě odškodnit – od toho přece povinné ručení i havarijní pojištění slouží. Ovšem někdy může klient nevědomky udělat fatální chyby, kvůli kterým je pojistné plnění pokráceno, nebo odepřeno úplně.

Které chyby vás můžou připravit o pojistné plnění, nebo vám snížit objem vyplacených prostředků?

Nesprávně vyplněný formulář

Obecně platí, že pokud při nehodě nedojde ke zranění a zároveň se nejedná o výraznější majetkovou škodu (nad 100 000 Kč), k nehodě není nutné volat policii. V takovém případě se jen vyplní Záznam o nehodě (tento formulář se vyplatí s sebou vozit, aby byl v případě nehody po ruce). Mnohdy řidiči pod vlivem stresu ve formuláři zapomenou vyplnit některé kolonky, nebo se některý z nich zapomene podepsat. Důležité je výstižně popsat nehodový děj, aby bylo zřejmé, jak událost probíhala a kdo je viníkem. Nezbytný je rovněž nákres nehody, který jasně ukáže pozici a směr jízdy obou aut. Je důležité Záznam o nehodě vyplnit ještě před tím, než se listy dokumentu odtrhnou a každý řidič si vezme jeden. Poté již není možné do formuláře cokoliv vepisovat či měnit.  Nepřesně či nepravdivě uvedené informace můžou mít za následek krácení, či zamítnutí pojistného plnění.

Pojistné plnění může být pokráceno i tehdy, pokud ve formuláři řidič uvede nesprávnou míru zavinění. V některých případech je vina na straně obou řidičů, ovšem mnoho z nich pod tlakem situace podepíše vyšší míru zavinění, než odpovídá skutečnosti, což se samozřejmě podepíše na nižším pojistném plnění. Ve sporném případě, kdy se řidiči nejsou schopni dohodnout, se vyplatí raději zavolat policii.

Neodpovídající technický stav vozidla

Pojišťovna může řidiči odmítnout pojistné plnění i tehdy, pokud jeho vozidlo není v dobrém technickém stavu. Může se jednat například o:

  • Sježděné pneumatiky. Letní pneumatiky u osobního vozu by měly mít minimální hloubku dezénu 1,6 mm a zimní 4 mm. Pokud automobil tyto podmínky nesplňuje, může dojít ke krácení pojistného plnění.
  • Nesprávný typ pneumatik. Jestliže řidič včas nepřezul zimní pneumatiky za letní či naopak, pojišťovna tento nedostatek rovněž může vzít v potaz při výpočtu pojistného plnění.
  • Technicky nezpůsobilý vůz. Krácení pojistného plnění se můžete dočkat i tehdy, pokud váš vůz neprošel státní technickou kontrolou.
  • Nestandardní zásah do konstrukce vozidla. Mnoho řidičů vylepšuje vlastnosti svého vozu tzv. tuningem. Problematická může být situace, kdy si člověk uzavře povinné ručení, a až po sjednání autopojištění změní parametry svého vozu.

Technický stav vozidla může být důvodem ke krácení pojistného plnění v případě, kdy je prokázána přímá souvislost s nehodou (například delší brzdná dráha kvůli vyježděným pneumatikám).

Tip: Pokud kupujete ojetý vůz, vyberte si spolehlivý autobazar, který nabízí ověřené vozy. Vždy je lepší vzít sebou na prohlídku mechanika, nebo využít některou ze služeb nabízejících prověření vozu před koupí.

Hrubé chyby řidiče

Pojišťovny mají ve výlukách i situace, kdy byl řidič při jízdě pod vlivem alkoholu či omamných látek, nebo vůz řídil bez řidičského oprávnění.

Podlehnutí lovcům nehod

Existuje množství podniků, které se označují jako nehodové firmy. Jejích náplní je vyhlížet nehody, ke kterým se náhodou „nachomýtnou“ a nabídnou řidiči pomoc. Cílem této firmy je získat podpis řidiče k zastupování danou firmou. Vystresovaný řidič mnohdy nabídku podepíše, tudíž za celý případ je nyní zodpovědná nehodová firma. Ta sice zaštítí spoustu aktivit, od odtažení automobilu do servisu až po vymáhání pojistného plnění od pojišťovny. Když však peníze dorazí na účet klienta, ten se mnohdy nestačí divit. Částka vyplacených peněz bývá výrazně nižší, protože klient ve smlouvě nevědomky podepsal, že za vyřízení případu dává nehodové firmě provizi. Její výše může být třeba i 25 % z částky pojistného plnění. Při nehodě je tedy vhodnější pomoc nehodové firmy odmítnout a raději okamžitě zavolat asistenční službu své pojišťovny.

Tip: Chcete najít kvalitní zajištění za rozumnou cenu? Srovnejte si nabídky povinného ručení a vyberte to nejvýhodnější. Povinné ručení kalkulačka vám pomůže snadno a rychle najít to pravé.

TEST BMW X5 M50d: Tohle je další SUV, které zaujme i řidiče!

BMW X5 M50d

BMW v případě modelové řady X5 konečně dohání samo sebe. Tedy sprint, který poslední roky nasadili nejen v oblasti pojetí interiéru a technologií, ale překvapivě i jízdních vlastností. A v lecčem je právě X5 u Bavorů průkopníkem!

dnes | Milan Lažanský | 12 příspěvků
TEST Mercedes-Benz A 180 d: Opravdu potřebujete naftu?

Mercedes-Benz A 180 d

Nová generace Mercedesu třídy A dostala svěží vnější tvary a doslova revoluční interiér. Otestovali jsme jedinou vznětovou verzi nabídky a příjemně překvapila nejenom reálnou spotřebou.

16.  12.  2018 | Jan Mička | 45 příspěvků
Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

13.  12.  2018 | Miro Mihálik | 22 příspěvků