Chtěli hlídat jízdu na červenou, místo toho jim vzrostla nehodovost

Chtěli hlídat jízdu na červenou, místo toho jim vzrostla nehodovost

Město nainstalovalo na 23 křižovatkách nové semafory s kamerami. Nehodovost v těchto místech ale vzrostla o desítky procent.

Jeden by řekl, že klasický semafor upravující právo přednosti jízdy doplněný o automatizovaný systém zachycující pachatele přestupků je ten nejlepší způsob, jak zajistit průjezdnost křižovatky a zároveň bezpečnost. Ale dvě nezávislé studie z amerického města Tampa ukazují, že tomu tak být nemusí.

Město nainstalovalo na 23 křižovatkách nové semafory s kamerami, které měly za úkol hlídat pachatele přestupku jízdy na červenou. I přes varovné cedule, které na detekci průjezdu na červenou upozorňovaly, ale nehodovost na těchto křižovatkách stoupla o 40 až 51 %. To je obrovský nárůst.

Výsledky studie potvrzuje i průzkum floridského úřadu pro bezpečnost silniční dopravy, podle kterého na všech křižovatkách, na kterých byly nově nainstalovány automatizované kamery, vzrostla nehodovost v průměru o 14,6 %.

Rada města Tampa bude v dubnu rozhodovat o tom, zda prodlouží smlouvu o provozu automatizovaného systému výběru pokut za jízdu na červenou. Současná nálada ale ukazuje na to, že město automatizovaný dohled nad semafory zruší, neboť přinesl přesně opačný efekt, než kvůli kterému byl zaváděn. Měl snížit nehodovost, ale ve výsledku došlo ke skokovému nárůstu nehod.

Pokud Tampa automatizovaný dohled zruší, stane se dalším americkým městem, které tak učiní. Zatímco v říjnu 2012 bylo v USA celkem 520 měst, kde jízdu na červenou hlídaly kamery, dnes je jich 439 a trend je klesající.

V minulosti se navíc objevily případy korupce, v Chicagu například policie odhalila rozsáhlou síť klientelismu a tzv. white-listů. Jinde se zase prokázalo, že provozovatel zkracoval interval mezi oranžovou a červenou tak, aby nachytal více řidičů a vybral více pokut. Jako bychom podobné praktiky neznali od nás...

Doporučujeme

Články odjinud