Chrysler Vision TSi: skvělá volba (zkušenosti)

Vybírání automobilu není jednoduchá záležitost. O to těžší je v případě, že máte vysoké požadavky, ale jen omezené finanční prostředky. V mém případě padla volba na Chrysler Vision. Přečtěte si zkušenosti s dobře vybaveným vozem za 130 000 Kč.
Chrysler Vision TSi: skvělá volba (zkušenosti)

Když jsem před dvěma lety kupoval své první auto, tušil jsem, že zároveň nebude mým autem posledním. Proto na začátku letošního roku přišlo to, co přijít muselo. Inovace vozového prioritou parku. Souběžně začalo shánění peněz a vybírání auta. Na nové jsem neměl, jedinou možností byla koupě ojetiny. Finance obstaral studentský úvěr s přívětivým úrokem a tříletým splátkovým kalendářem, zato výběr vozu byl zezačátku docela tvrdým oříškem, proto jsem si dal dohromady základní požadavky:

• Cena vozu do 150 000 Kč
• Rok výroby 1993 a novější (10 let staré auto beru jako maximum únosného)
• Výkon nad 100 kW (jezdím hlavně Ostrava - Praha a obecně delší cesty)
• Klimatizace (jezdím i v létě)
• Pohodlí i pro dvoumetrového člověka (mám skoro dva metry)

Nabídka našich autobazarů je sice bohatá, ale autíček, která by splňovala všechny tyto požadavky, kupodivu tolik není. Díky ceně jsem zavrhl i jedinou tuzemskou alternativu, která by přicházela v úvahu – Škoda Octavia RS nebo alespoň 1,8T. Shodou okolností, moji kamarádi se dost angažují do amerických aut, takže mi (v hospodě) v mysli vyvstala logická otázka: „Proč ne taky nějakou tu američku?“. Americká auta jsou u nás považována stále za něco méněcenného, nekvalitního, a tomu odpovídá i jejich cena. Bingo!

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 
Chrysler Vision a sněhová pokrývka...

Stejně se mi vždycky líbily rozměrné vozy s přebytkem výkonu a pohodlí. Automat se snad nějak překousne (v tu chvíli jsem taky patřil do skupiny „neosvícených“ řidičů, kteří „fofrklacek“ uctívají jako nebeský idol), spotřebu snížím lehkou nohou. Volba padla na automobilku Chrysler, protože má u nás dostatečně široké zastoupení. Nekoupil jsem hned první kousek, který se mi snažil vnutit chlápek na vrakovišti skoro za dvě stě tisíc.

Klepněte pro větší obrázek
Interiér je typicky americký

Ani druhý (mimochodem s neprůstřelnými skly), který mi utekl díky všudypřítomné byrokracii v bankách. Zkrátím to, 21.1.2003 jsem zakoupil stříbrný Chrysler Vision TSi (r.v. 1994, najeto 76 000 km) za cenu 130 000 korun českých. Pro vás, kdo toto auto neznáte, uvádím jeho stručné technické parametry:

Rozměry
Délka: 5200 mm, šířka včetně zrcátek: 2100 mm
         
Motor
Šestiválcový do „V“, objem válců 3518 ccm, výkon 160 kW/215 k při 5800 ot/min, točivý moment 305 Nm při 2800 ot/min.
 
Převodovka
Automatická třístupňová s Overdrivem a fuzzy logikou, pohon předních kol (bohužel), stálý převod 3,66. Max. rychlosti na jednotlivé stupně: I-70, II-140, III-210

Výbava
16“ hliníková kola, pneu 225/60 R16, digitální klimatizace, tempomat, elektricky ovládaná přední sedadla, okna, zrcátka, elektrická anténa, kožené sedačky, ABS s EBD, TCS (vypínatelný protikluz), autorádio SONY, (přidán) zesilovač a subwoofer DEXON, 8 reproduktorů, výškově stavitelný volant, vyhřívané zadní sklo, palubní počítač s teploměrem a kompasem, otáčkoměr…

Následuje pár nezáživných dynamických údajů, změřených na cestách a na starém letišti v Ostravě-Mošnově:

Dynamické údaje

  • Kombinovaná spotřeba -10,5 l/100 km
  • Zrychlení 0-100 km/h - 9 s (žádný sporťák, ale skoro dvoutunová limuzína)
  • Čtvrt míle s pevným startem - 15,5 s
  • Maximální rychlost - 214 km/h (omezovač), nezávisí na obsazení vozu ani na tom, zda je silnice z kopce či do kopce
  • Při stálých 130 km/h - 2500 ot./min. - spotřeba 10 litrů na 100 km
    Při stálých 180 km/h   3500 ot./min. - spotřeba 14 litrů na 100 km

Investice

Téměř žádné ojeté auto není bez dalších nákladů, tudíž jsem postupně během půl roku vyměnil pneumatiky (BF Goodrich – 4000 Kč), olej (Shell Helix Ultra – 2000 Kč), olejový i vzduchový filtr (K&N – 2000 Kč) a v současnosti se chystám na svíčky (uvažuji o Denso Iridium – 6500 Kč). Kromě toho, že díky ztyřelému těsnění nefunguje vytahování levého okna a občas díky uvadlému kontaktu vynechává tempovat, je auto zatím v pořádku. Taky mi někde upadla značka, takže musím započítat poplatek za výměnu (200 Kč).

Klady a zápory a zkušenosti

Z hlediska pohodlí je to bez debat. Na Chryslera se nechytá rozhodně žádná škodovka, VW, Renault, Peugeot, ani žádné jiné evropské nebo asijské auto za tyhle peníze, i když mně jistě budete pranýřovat za subjektivní názor. Teď mne napadá jen S-klasa meďour nebo sedmičkový bavor. Chybí snad jen vyhřívání sedaček a elektrické ovládání vnitřního zpětného zrcátka.

Klepněte pro větší obrázek 

Co se týče dynamiky, existují jistě i rychlejší a dravější auta (seznam vítězů a poražených zašlu na požádání), ale na dálnici běžně 180 km/h z kopce i do kopce (spotřeba pak samozřejmě naroste), menším nedostatkem je však slyšitelný hluk od širokých pneumatik při rychlostech nad dálničním limitem v ČR, takže časem zkusím jiné obutí. Jinak je vůz odhlučněn velice dobře, sportovní zvuk motoru proniká do kabiny jen během výraznější akcelerace s podřazením (to však není zapotřebí příliš často, poněvadž motor ochotně točí od volnoběžných otáček a zhruba 240 Nm je k dispozici již ve 2000 otáčkách.

ABS na rozdíl třeba od Felicie opravdu funguje, losí test a vyhýbací manévry jsou naprosto bez problémů. Díky variabilnímu posilovači řízení jsou i náročné slalomy zvládnutelné bez větších potíží, auto se naklání tak akorát. Podstatnějším nedostatkem tohoto vozu je však osvětlení. Čelní světlomety vybavené nestandardními žárovkami HB5 neposkytují příliš možností k seřízení a navíc svítí slabě.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Ostrý sprint Chrysleru Vision nevadí. Při 214 km/h zasáhne omezovač

Najel jsem s tímto autem za půl roku necelých 15 000 km a zatím jsem s ním nadmíru spokojen. Akorát to ježdění s lehkou nohou mi zatím moc nejde. A ještě jedna věc… už nikdy nechci auto s řadicí pákou – je to naprostá zbytečnost.

bazar

Chrysler 300C 3,5
Rok výroby: 2005
Stav: 163 262 km
Cena: 167 000 Kč
Chrysler Grand Voyager 2,8
Rok výroby: 2007
Stav: 227 736 km
Cena: 95 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Renault Megane 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 33 075 km
Cena: 200 000 Kč
Renault Grand Scenic 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 263 026 km
Cena: 62 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků