Chrysler Vision TSi: skvělá volba (zkušenosti)

Vybírání automobilu není jednoduchá záležitost. O to těžší je v případě, že máte vysoké požadavky, ale jen omezené finanční prostředky. V mém případě padla volba na Chrysler Vision. Přečtěte si zkušenosti s dobře vybaveným vozem za 130 000 Kč.
Chrysler Vision TSi: skvělá volba (zkušenosti)

Když jsem před dvěma lety kupoval své první auto, tušil jsem, že zároveň nebude mým autem posledním. Proto na začátku letošního roku přišlo to, co přijít muselo. Inovace vozového prioritou parku. Souběžně začalo shánění peněz a vybírání auta. Na nové jsem neměl, jedinou možností byla koupě ojetiny. Finance obstaral studentský úvěr s přívětivým úrokem a tříletým splátkovým kalendářem, zato výběr vozu byl zezačátku docela tvrdým oříškem, proto jsem si dal dohromady základní požadavky:

• Cena vozu do 150 000 Kč
• Rok výroby 1993 a novější (10 let staré auto beru jako maximum únosného)
• Výkon nad 100 kW (jezdím hlavně Ostrava - Praha a obecně delší cesty)
• Klimatizace (jezdím i v létě)
• Pohodlí i pro dvoumetrového člověka (mám skoro dva metry)

Nabídka našich autobazarů je sice bohatá, ale autíček, která by splňovala všechny tyto požadavky, kupodivu tolik není. Díky ceně jsem zavrhl i jedinou tuzemskou alternativu, která by přicházela v úvahu – Škoda Octavia RS nebo alespoň 1,8T. Shodou okolností, moji kamarádi se dost angažují do amerických aut, takže mi (v hospodě) v mysli vyvstala logická otázka: „Proč ne taky nějakou tu američku?“. Americká auta jsou u nás považována stále za něco méněcenného, nekvalitního, a tomu odpovídá i jejich cena. Bingo!

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 
Chrysler Vision a sněhová pokrývka...

Stejně se mi vždycky líbily rozměrné vozy s přebytkem výkonu a pohodlí. Automat se snad nějak překousne (v tu chvíli jsem taky patřil do skupiny „neosvícených“ řidičů, kteří „fofrklacek“ uctívají jako nebeský idol), spotřebu snížím lehkou nohou. Volba padla na automobilku Chrysler, protože má u nás dostatečně široké zastoupení. Nekoupil jsem hned první kousek, který se mi snažil vnutit chlápek na vrakovišti skoro za dvě stě tisíc.

Klepněte pro větší obrázek
Interiér je typicky americký

Ani druhý (mimochodem s neprůstřelnými skly), který mi utekl díky všudypřítomné byrokracii v bankách. Zkrátím to, 21.1.2003 jsem zakoupil stříbrný Chrysler Vision TSi (r.v. 1994, najeto 76 000 km) za cenu 130 000 korun českých. Pro vás, kdo toto auto neznáte, uvádím jeho stručné technické parametry:

Rozměry
Délka: 5200 mm, šířka včetně zrcátek: 2100 mm
         
Motor
Šestiválcový do „V“, objem válců 3518 ccm, výkon 160 kW/215 k při 5800 ot/min, točivý moment 305 Nm při 2800 ot/min.
 
Převodovka
Automatická třístupňová s Overdrivem a fuzzy logikou, pohon předních kol (bohužel), stálý převod 3,66. Max. rychlosti na jednotlivé stupně: I-70, II-140, III-210

Výbava
16“ hliníková kola, pneu 225/60 R16, digitální klimatizace, tempomat, elektricky ovládaná přední sedadla, okna, zrcátka, elektrická anténa, kožené sedačky, ABS s EBD, TCS (vypínatelný protikluz), autorádio SONY, (přidán) zesilovač a subwoofer DEXON, 8 reproduktorů, výškově stavitelný volant, vyhřívané zadní sklo, palubní počítač s teploměrem a kompasem, otáčkoměr…

Následuje pár nezáživných dynamických údajů, změřených na cestách a na starém letišti v Ostravě-Mošnově:

Dynamické údaje

  • Kombinovaná spotřeba -10,5 l/100 km
  • Zrychlení 0-100 km/h - 9 s (žádný sporťák, ale skoro dvoutunová limuzína)
  • Čtvrt míle s pevným startem - 15,5 s
  • Maximální rychlost - 214 km/h (omezovač), nezávisí na obsazení vozu ani na tom, zda je silnice z kopce či do kopce
  • Při stálých 130 km/h - 2500 ot./min. - spotřeba 10 litrů na 100 km
    Při stálých 180 km/h   3500 ot./min. - spotřeba 14 litrů na 100 km

Investice

Téměř žádné ojeté auto není bez dalších nákladů, tudíž jsem postupně během půl roku vyměnil pneumatiky (BF Goodrich – 4000 Kč), olej (Shell Helix Ultra – 2000 Kč), olejový i vzduchový filtr (K&N – 2000 Kč) a v současnosti se chystám na svíčky (uvažuji o Denso Iridium – 6500 Kč). Kromě toho, že díky ztyřelému těsnění nefunguje vytahování levého okna a občas díky uvadlému kontaktu vynechává tempovat, je auto zatím v pořádku. Taky mi někde upadla značka, takže musím započítat poplatek za výměnu (200 Kč).

Klady a zápory a zkušenosti

Z hlediska pohodlí je to bez debat. Na Chryslera se nechytá rozhodně žádná škodovka, VW, Renault, Peugeot, ani žádné jiné evropské nebo asijské auto za tyhle peníze, i když mně jistě budete pranýřovat za subjektivní názor. Teď mne napadá jen S-klasa meďour nebo sedmičkový bavor. Chybí snad jen vyhřívání sedaček a elektrické ovládání vnitřního zpětného zrcátka.

Klepněte pro větší obrázek 

Co se týče dynamiky, existují jistě i rychlejší a dravější auta (seznam vítězů a poražených zašlu na požádání), ale na dálnici běžně 180 km/h z kopce i do kopce (spotřeba pak samozřejmě naroste), menším nedostatkem je však slyšitelný hluk od širokých pneumatik při rychlostech nad dálničním limitem v ČR, takže časem zkusím jiné obutí. Jinak je vůz odhlučněn velice dobře, sportovní zvuk motoru proniká do kabiny jen během výraznější akcelerace s podřazením (to však není zapotřebí příliš často, poněvadž motor ochotně točí od volnoběžných otáček a zhruba 240 Nm je k dispozici již ve 2000 otáčkách.

ABS na rozdíl třeba od Felicie opravdu funguje, losí test a vyhýbací manévry jsou naprosto bez problémů. Díky variabilnímu posilovači řízení jsou i náročné slalomy zvládnutelné bez větších potíží, auto se naklání tak akorát. Podstatnějším nedostatkem tohoto vozu je však osvětlení. Čelní světlomety vybavené nestandardními žárovkami HB5 neposkytují příliš možností k seřízení a navíc svítí slabě.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Ostrý sprint Chrysleru Vision nevadí. Při 214 km/h zasáhne omezovač

Najel jsem s tímto autem za půl roku necelých 15 000 km a zatím jsem s ním nadmíru spokojen. Akorát to ježdění s lehkou nohou mi zatím moc nejde. A ještě jedna věc… už nikdy nechci auto s řadicí pákou – je to naprostá zbytečnost.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků