Chrysler Thunderbolt (1940): Auto snů, které předběhlo dobu

V roce 1940 Chrysler šokoval aerodynamickou studií Thunderbolt. Nakonec přišla válka a sériově se nevyráběla, přesto nezůstala v jediném exempláři.
Seznam kapitol
  1. Chrysler Thunderbolt - návrh
  2. Chrysler Thunderbolt - technické údaje
  3. Fotogalerie

Thunderbolt získal své jméno podle rekordního speciálu kapitána George Eystona, který byl v roce 1938 nejrychlejším mužem na zeměkouli, 16. září s ním na solné pláni v Bonneville zajel rychlost 575,389 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Chrysler Thunderbolt se nechal inspirovat rekordním speciálem George Eystona, od kterého sivypůjčil i své jméno

Přes 9,2 m dlouhé a šest a půl tuny těžké vozidlo poháněly dva kompresorem přeplňované letecké vidlicové dvanáctiválce Rolls-Royce s celkovým objemem takřka 73,2 litru a výkonem pěti tisíc koní (3680 kW). Futuristický stroj od Chrysleru mu byl jakousi poctou a automobilka název použila s Eystonovým svolením...

Nová vlna

Chrysler koketoval s aerodynamickými karoseriemi už u sériového modelu Airflow v letech 1934-1937, ale ten velký obchodní úspěch nezaznamenal. Vynikal moderním designem i technikou, avšak přijít s dalším podobným vozem se rovnalo čirému šílenství. Walter P. Chrysler však neházel flintu do žita, i když Airflowem, který navrhl Ray Dietrich, konzervativní klientelu zrovna nepřesvědčil, spíše naopak, zahrál si nepěkně se svou pověstí. Nepříznivý zdravotní stav zakladatele koncernu ovšem donutil v roce 1938 rezignovat.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Futurstický Thunderbolt měl pevnou sklápěcí střechu

Thunderbolt představoval „novou vlnu“ nejen v designu, ale i v technice. Důsledně zahlazená karoserie postavená na ocelovém rámu byla prakticky celá až na kapotu motoru a víko zavazadelníku vyrobena z hliníku, jednodílná střecha hardtop též, což předtím použil pouze Peugeot u kabrioletu 402 Eclipse.

Ano, také avantgardní chrysler ji měl kompletně zatahovací. Navíc mnohem menší, takže za kokpitem nepotřebovala tolik místa, i když se neskládala. V USA se k tomuto řešení vrátil až Ford Skyliner modelu 1957, to už americké studie ovšem reprezentovaly věk proudových letadel a raket. V Evropě začala móda kupé-kabrioletů až na přelomu minulého a tohoto století, technika ovšem od té doby pokročila, takže už se střechy daly složit.

Místo klik měl elektromotorky

„Auta snů“ s blesky na bocích, kterým je aktuálně 75 let, se obešla bez sloupků, kliky bychom na dveřích hledali marně, otevíraly se stejně jako zmíněná střecha elektrohydraulicky tlačítky. okna také nestahovaly mechanické kličky. Přední, stejně ovládané světlomety se rovněž pečlivě ukrývaly v karoserii, stejně jako zčásti pod integrovanými blatníky i všechna čtyři kola. Zakřivené jednodílné čelní sklo také tehdy hned tak někdo vyrobit neuměl.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dovnitř se vešli nikoli dva, ale hned tři cestující

Interiér až třímístného roadsteru se širokou souvislou lavicí byl potažen kůží, případně plyšem, „letecká“ palubní dneska vybavena kromě rádia i přístroji značky Lucite a některé vozy ji měl také čalouněnu přírodním materiálem z hověziny, jiné hliníkovou. První prototyp vznikl za pouhých devět měsíců, od rýsovacího prkna až po provozuschopný stav!

Chrysler Ghia: neuvěřitelný příběh americko-italských námluv

Chrysler Ghia: neuvěřitelný příběh americko-italských námluv

Design ve stylu art deco byl prací návrháře Alexe Tremulise, který stál kupříkladu za kompresorovým Cordem 812 s „mrkačkami“ a později po válce stvořil famózní sedan Prestona Tuckera s trojicí světel, sebevražednými dveřmi a motorem vzadu. Nebyl na něj ovšem sám, spolupracoval s ním v karosárně Briggs také Ralph Roberts, který převzal i firmu LeBaron. Obě společnosti byly propojeny. Spolu navrhli dva showcary, poměrně konvenční Golden Arrow, který byl záhy přejmenován na Newport, a právě Thunderbolt.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Současně s Thunderboltem vznikal i čtyřdveřový Golden Arrow, který následně dostal jméno Newport

Newport byl moderní interpretací tzv. dual cowl phaetonu, tedy otevřeného automobilu s dvojicí čelních skel pro každou řadu sedadel. Tyto karoserie byly oblíbené na konci 20. a počátku 30. let u výrobců luxusních vozů (třeba Duesenbergu). Newport sloužil dokonce jako zaváděcí vůz (pace car) 500 mil Indianapolis v roce 1941 a vznikl v pěti kopiích.

Mladý Roberts přitom nepředstavoval nějakého zkušeného návrháře, měl však podobně jako Harley Earl od GM bystré oko. Pro svou práci dostali posvěcení samozřejmě i od dvou nejvyšších mužů Chrysleru, kterými po zakladatelově odchodu a následné smrti byli KT Keller a Dave Wallace.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Chrysler Thunderbolt - návrh
  2. Chrysler Thunderbolt - technické údaje
  3. Fotogalerie
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

včera | Milan Lažanský | 6 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků