Chrysler LeBaron: vyděděnec (zkušenosti)

Udělal jsem tu pošetilost a koupil auto z toho opačného břehu Atlantiku, té ne právě nejvěhlasnější značky, té ne právě nejlepší řady a aby bylo dílo dokonalé, auto bylo vyrobeno v Kanadě. Navíc jsem s ním před zaplacením kupní ceny neujel ani metr. Jak to asi tak mohlo dopadnout...
Chrysler LeBaron: vyděděnec (zkušenosti)
Seznam kapitol
  1. Jak vznikl LeBaron, konstrukce, design
  2. Výbava a ergonomie, jízda, závěr

Proč a jak vznikl

LeBaron je, jak už to u amerických automobilek bývá, jméno, které cestovalo z modelu na model bez toho, aby v tom našinec byl schopen vypozorovat alespoň náznak logiky. Roku 1983 se dostalo také na malý čtyřdvéřový sedan stojící téměř přesně uprostřed Chryslerovy nabídky. Bavíme se tedy o tehdejší konkurenci tuzemské Škody 120 L.

Od poloviny sedmdesátých let byl americký automobilový průmysl decimován jak útoky nesmrtelného Ralpha Nadera, tak ropnou krizí. První reakce na měnící se potřeby trhu se začaly objevovat poměrně pozdě, tedy začátkem osmdesátých let a Chryslerova platforma K, na níž je LeBaron spolu se sourozenci Plymouthem Reliant a Dodgem Aries postaven, je přesně tím, co si bílé límečky v Detroitu představovaly pod pojmem úsporné a moderní auto. No...

Relativně moderní konstrukce

Celá K platforma byla koncipována na tehdejší dobu relativně moderně. Jsou to automobily se samonosnou karoserií, motorem uloženým vepředu napříč a s pohonem předních kol. Dodávány byly čtyřválce 2,2 a 2,5 litru a to i v přeplňované verzi. Z této konstrukce vycházela i první generace Chrysleru Voyager.

Naše auto má pod přední kapotou čtyřválec o objemu 2,2 litru s elektronicky řízeným čtyřbodovým vstřikem paliva a turbodmychadlem Mitsubishi, které napomáhá výkonu 106Kw při 5500 otáčkách a točívému momentu 260 Nm při 3600 otáčkách. Motor je napojen na klasickou třístupňovou automatickou převodovku.

 

Podvozek je velmi jednoduše koncipovaný se vzpěrami McPherson vepředu a tuhou nápravou s panhardskou tyčí vzadu. Vše je odpruženo vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči a jezdí na 14 palcových kolech s plnoprofilovými pneumatikami. Kola brzdí vepředu větrané kotouče a vzadu bubny.

Designu vládnou hrany

V roce 1985 byly v módě hrany, a tak téměř vše kromě kol a volantu je na tomto autě hranaté. Přední část je koncipována klasicky: Dva páry malých obdélníkových světel sedí vedle rozměrného grilu nad nímž hrdě stojí Pentastar – tehdejší znak automobilky. Pohled z boku pak odhalí nerovnoměrné proporce vozu, dlouhou kapotu a krátký kufr jež nevyvažuje dlouhý přední převis. Také miniaturní zadní dveře navozují pocit, že se spíš než o auto jedná o model. Na střeše je vinyl, jež kryje téměř polovinu zadních okýnek. Záď je opět klasická, dvě dlouhé červené lampy jsou přerušeny jen místem pro značku, a dvojicí couvacích světel. Celé auto bylo původně vyrobeno v kombinaci modré a stříbrné metalízy a bylo vybaveno drátěnými poklicemi.

  

Zvenku tedy nic moc moderního, spíše nepovedená zmenšenina klasického sedanu. Vevnitř pak moderní můžeme nazvat jen plně digitální přístrojovou desku, protože manšestrem čalouněná sedadla ani kšilt pod předním oknem se pokrokovými nazvat nedají. Ale není to na škodu. Obložení z falešného (plastového) "dřeva", na omak příjemné látkové čalounění dveří a další detaily naopak vytvářejí v autě zcela jinou atmosféru, než panuje ve strohých a moderních vozech. Interiér je velice prostorný, samotná přístrojová deska je hodně daleko, není problém si dát při jízdě nohu přes nohu. Člověk se kolenem za normální situace téměř nemá šanci ničeho dotknout, poměrně široká středová konzola je totiž posunuta směrem doprava ke spolujezdci. Také rádio sedící uprostřed pod kšiltem je přesně v tom designu, který bychom v polovině osmdesátých let čekali – chybí už jen analogové VU metry...

 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Jak vznikl LeBaron, konstrukce, design
  2. Výbava a ergonomie, jízda, závěr
TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

včera | Miro Mihálik | 16 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků