Chrysler LeBaron: vyděděnec (zkušenosti)

Udělal jsem tu pošetilost a koupil auto z toho opačného břehu Atlantiku, té ne právě nejvěhlasnější značky, té ne právě nejlepší řady a aby bylo dílo dokonalé, auto bylo vyrobeno v Kanadě. Navíc jsem s ním před zaplacením kupní ceny neujel ani metr. Jak to asi tak mohlo dopadnout...
Chrysler LeBaron: vyděděnec (zkušenosti)
Seznam kapitol
  1. Jak vznikl LeBaron, konstrukce, design
  2. Výbava a ergonomie, jízda, závěr

Proč a jak vznikl

LeBaron je, jak už to u amerických automobilek bývá, jméno, které cestovalo z modelu na model bez toho, aby v tom našinec byl schopen vypozorovat alespoň náznak logiky. Roku 1983 se dostalo také na malý čtyřdvéřový sedan stojící téměř přesně uprostřed Chryslerovy nabídky. Bavíme se tedy o tehdejší konkurenci tuzemské Škody 120 L.

Od poloviny sedmdesátých let byl americký automobilový průmysl decimován jak útoky nesmrtelného Ralpha Nadera, tak ropnou krizí. První reakce na měnící se potřeby trhu se začaly objevovat poměrně pozdě, tedy začátkem osmdesátých let a Chryslerova platforma K, na níž je LeBaron spolu se sourozenci Plymouthem Reliant a Dodgem Aries postaven, je přesně tím, co si bílé límečky v Detroitu představovaly pod pojmem úsporné a moderní auto. No...

Relativně moderní konstrukce

Celá K platforma byla koncipována na tehdejší dobu relativně moderně. Jsou to automobily se samonosnou karoserií, motorem uloženým vepředu napříč a s pohonem předních kol. Dodávány byly čtyřválce 2,2 a 2,5 litru a to i v přeplňované verzi. Z této konstrukce vycházela i první generace Chrysleru Voyager.

Naše auto má pod přední kapotou čtyřválec o objemu 2,2 litru s elektronicky řízeným čtyřbodovým vstřikem paliva a turbodmychadlem Mitsubishi, které napomáhá výkonu 106Kw při 5500 otáčkách a točívému momentu 260 Nm při 3600 otáčkách. Motor je napojen na klasickou třístupňovou automatickou převodovku.

 

Podvozek je velmi jednoduše koncipovaný se vzpěrami McPherson vepředu a tuhou nápravou s panhardskou tyčí vzadu. Vše je odpruženo vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči a jezdí na 14 palcových kolech s plnoprofilovými pneumatikami. Kola brzdí vepředu větrané kotouče a vzadu bubny.

Designu vládnou hrany

V roce 1985 byly v módě hrany, a tak téměř vše kromě kol a volantu je na tomto autě hranaté. Přední část je koncipována klasicky: Dva páry malých obdélníkových světel sedí vedle rozměrného grilu nad nímž hrdě stojí Pentastar – tehdejší znak automobilky. Pohled z boku pak odhalí nerovnoměrné proporce vozu, dlouhou kapotu a krátký kufr jež nevyvažuje dlouhý přední převis. Také miniaturní zadní dveře navozují pocit, že se spíš než o auto jedná o model. Na střeše je vinyl, jež kryje téměř polovinu zadních okýnek. Záď je opět klasická, dvě dlouhé červené lampy jsou přerušeny jen místem pro značku, a dvojicí couvacích světel. Celé auto bylo původně vyrobeno v kombinaci modré a stříbrné metalízy a bylo vybaveno drátěnými poklicemi.

  

Zvenku tedy nic moc moderního, spíše nepovedená zmenšenina klasického sedanu. Vevnitř pak moderní můžeme nazvat jen plně digitální přístrojovou desku, protože manšestrem čalouněná sedadla ani kšilt pod předním oknem se pokrokovými nazvat nedají. Ale není to na škodu. Obložení z falešného (plastového) "dřeva", na omak příjemné látkové čalounění dveří a další detaily naopak vytvářejí v autě zcela jinou atmosféru, než panuje ve strohých a moderních vozech. Interiér je velice prostorný, samotná přístrojová deska je hodně daleko, není problém si dát při jízdě nohu přes nohu. Člověk se kolenem za normální situace téměř nemá šanci ničeho dotknout, poměrně široká středová konzola je totiž posunuta směrem doprava ke spolujezdci. Také rádio sedící uprostřed pod kšiltem je přesně v tom designu, který bychom v polovině osmdesátých let čekali – chybí už jen analogové VU metry...

 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Jak vznikl LeBaron, konstrukce, design
  2. Výbava a ergonomie, jízda, závěr
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

dnes | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 19 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků