27
Fotogalerie

Chrysler Ghia: neuvěřitelný příběh americko-italských námluv

Americké automobily padesátých let mohly vypadat úplně jinak, než jak nakonec vypadaly. Vývoj nakonec možná zvrátila jedna námořní katastrofa…

Kapitoly článku:


Chrysler + Exner = Ghia

Byla to nejen zcela výjimečná kapitola v životě automobilky Chrysler, ale také milník amerického automobilového průmyslu. O její vznik se zasloužil fenomenální šéfdesignér Virgil Exner, jenž rozehrál nakonec řadu let fungující spolupráci s italskou karosárnou Ghia. V rámci ní vznikla početná škála prototypů, jejichž osud byl různý, ve všech případech však významným způsobem ovlivnily podobu sériových automobilů, a to nejen těch amerických.

1952 Chrysler Ghia C200.jpg1953 Chrysler D Elegance.jpg1954 Chrysler GS1.jpg
První produkty spolupráce Chrysleru a Exnera s italskou karosárnou Ghia. Z leva: C200 (1952), D Elegance (1953) a GS1 (1954)

Americké automobilky se i v dobách největšího rozmachu své školy „křižníků silnic“ často odvolávaly na evropské vzory, ovšem šlo většinou spíše o marketingové tahy, jež obvykle začínaly i končily francouzsky či italsky znějícími jmény. V dějinách amerických automobilek se našla jen hrstka designérů, kteří byli schopni v daných podmínkách opustit konvence a vývoj skutečně posunout dál.

Jednou z nejuznávanějších postav poloviny dvacátého století byl v USA Virgil Exner, jehož talent už ve třicátých letech rozpoznal šéfstylista General Motors Harley Earl. Exner se dočkal velké příležitosti, ještě mu nebylo ani 30 let, ale už byl odpovědný za design automobilů značky Pontiac. Záhy ale své jméno spojil s tehdy mimořádně významnou automobilkou Studebaker (angažoval jej tam další z velikánů designu Raymond Loewy), ovšem převážnou část svého života věnoval spolupráci s koncernem Chrysler Corporation.

Impozantní střecha

Virgil Exner tam záhy po svém nástupu zahájil spolupráci s italskou karosárnou Ghia, jež tehdy byla na vrcholu své slávy a vynikala bohatými zkušenostmi z malosériové výroby automobilů. V letech 1955 a 1956 se tak naplno rozběhly práce na prototypu Chrysler Norseman. Exner jej rozkresloval během svých přesčasů už od začátku padesátých let, mělo se jednat o plně funkční prototyp postavený na základě sériového podvozku Chrysler s moderním motorem Hemi.

1955 Chrysler Falcon 1.jpg1955 Chrysler Falcon 2.jpg1955 Chrysler Falcon 3.jpg1955 Chrysler Flight Sweep II.jpg
Spolupráce Chrysleru a karosárny Ghia v roce 1955 přinesla především kabriolet Falcon a kupé Flight Sweep II

Jakmile byl projekt Norseman na vedení schválen, byly plány předány do Itálie, přičemž ti nejlepší designéři a řemeslníci karosárny Ghia začali pracovat na tvorbě karoserie včetně všech potřebných detailů. Na konci jejich celoroční práce, tedy z jara roku 1956, se začínal rodit nevšední stroj. Jednalo se o rozměrné dvoudveřové a plně čtyřmístné kupé, jež se vyznačovalo chromovanou maskou chladiče napříč celé přídě a výklopnými světlomety ve vystupujících okrajích předních blatníků, jež úspěšně vyvažovaly zadní „ploutve“.

1956 Chrysler Norseman 5.jpg1956 Chrysler Norseman 3.jpg1956 Chrysler Norseman 4.jpg
Roku 1956 se v Itálii rodil stylistický i technologický klenot, břehů USA ale nedosáhl...

Nízká a široká karoserie disponovala velmi jednoduchými liniemi s minimálním podílem chromovaných cetek, mezi kterými vynikaly zvýrazněné křivky výřezů blatníků (které typický půlkruh připomínaly pouze vzdáleně), ale především masivní jednodílná konzolovitá střecha. Její konstrukce spočívala pouze na její zadní části, takže nebylo třeba středového sloupku a čelní okno bylo usazeno v jen velmi tenkém rámu.

Norseman klesá ke dnu…

V karosárně Ghia se nebáli odvážných konceptů, proto se jim do tohoto složitého celku podařilo včlenit i rozměrné, plně zatahovatelné střešní okno. Vše probíhalo podle plánů a prototyp Chrysler Ghia Norseman byl k dokonalé funkčnosti doveden v termínu, takže nemělo nic bránit oficiální jeho premiéře na počátku modelového roku 1957. V červnu jej velmi pečlivě nalodili na palubu moderního luxusního parníku Andrea Doria a celý vývojový tým Chrysleru v michiganském Highland Parku napjatě očekával jeho vylodění na půdě USA, vždyť jej do té doby vidělo pouze několik vývojových pracovníků a fotografií bylo vzhledem k utajení zhotoveno pouze pár.

1956 Chrysler Norseman 1.jpg1956 Chrysler Norseman 2.jpg1956 Chrysler Norseman 6.jpg
Chrysler Norseman mohl výrazně ovlivnit design amerických automobilů druhé půle padesátých let

U pobřeží státu Massachusetts se však nakonec běh dějin zvrátil. Po pochybení kapitána totiž došlo k nehodě, díky které se parník Andrea Doria srazil s dopravní lodí MV Stockholm. Andrea Doria během několika hodin klesla ke dnu a stáhla s sebou do hlubin všechen svůj náklad. Vlny tak pohřbily i Norseman, který disponoval silným potenciálem ovlivnit soudobý design směrem k lehčím a jednodušším křivkám bez desítek kilogramů rozmáchlých ploutví, rozevlátých výběžků a chromovaných ozdůbek...

1956 Chrysler Norseman 9.jpg1956 Chrysler Norseman 7.jpg1956 Chrysler Norseman 8.jpg
Osud
prototypu Chrysler Norseman spečetila zkáza parníku Andrea Doria

Chrysler

Walter Chrysler založil společnost v roce 1925 reorganizací Maxwell Motor Company (1904). V roce 1998 uzavřel partnerství s Daimlerem, dnes silně spolupracuje s italským Fiatem.

Chrysler je nejmenší ze tří velkých amerických automobilek (vedle Fordu a General Motors). Od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Chrysler 300 • Chrysler Voyager

Doporučujeme

Články odjinud