Chrysler Airflow (1934): převratný počin, nebo aerodynamická blamáž?

jan  |  24. 08. 2014 11:28

Paul Jary jistě svou prací pro Graf Zeppelin tatrováky ovlivnil, dokonce do taková míry, že se s nimi soudil o zneužit svého aerodynamického patentu, nicméně s Ledwinkou nespolupracoval. Navíc se spekuluje, že hlavním mozkem aerodynamického projektu byl Erich Überlacker a Ledwinka, tuším, že v té době už šefkonstruktér, hlavně pomohl myšlenku rozvinout a dopracovat .

Odpovědět  |   | 
Jiří Duchoň  |  24. 08. 2014 18:56

Dobrý den, děkuji Vám za připomínku. Paul Jaray patřil v aerodynamice automobilů ve své době k nejzkušenějším, pravdou je, že jeho přímé zapojení do vývoje T77 prokázáno není (alespoň o tom nevím), přesto je podle mě velmi pravděpodobné. V roce 1932 si Jaray nechal patentovat "aerodynamický automobil" na podvozku Tatry 57, dochoval se dokonce podrobný nákres, a v Tatře zvažovali jeho výrobu, nedošlo k ní zřejmě z podobných důvodů jako u V570. Jarayův prototyp T57 se nicméně objevuje i v oficiálním tatrováckém přehledu jejich aerodynamických vozů. Máte rozhodně pravdu, že ing. Überlacker hrál v konstrukci vozů Tatra už tehdy zásadní úlohu, nicméně u aerodynamických karoserií i s Ledwinkou čerpali z návrhů, poznatků a patentů Paula Jaraye. Ono jim ani nic jiného nezbývalo, nikdo jiný automobilovou aerodynamiku tehdy tak rozpracovanou neměl

Odpovědět  |   | 
jan  |  28. 08. 2014 03:18

Zdravím, nejsem schopen doložit zdroj následujícího, nicméně tuším, že Tatra s Jarym do určité míry skutečně spolupracovala, nicméně právě jeho návrhy byly příliš nepraktické a Tatra se vydala vlastním směrem. (Tuším také, že Jarey je žaloval za zneužití svého aerodynamického patentu).
Automobilka chtěla nejprve nabídnout úsporný aerodynamický lidový vůz. Dvě koncepce byly rozpracovány - Klasická tatrovácká s rourou a vzducháčem vpředu a radikální V570. V570 se do výroby nedostalo, nicméně druhý vůz byl základem pro modernizaci T57 (nevím zdali pro A nebo B, možná někdo doplní...).

Odpovědět  |   | 
dsf  |  24. 08. 2014 13:55

Rozumie niekto tomu pruzeniu v zavere prveho videa?

Odpovědět  |   | 
petr  |  24. 08. 2014 15:39

Asi chtěli ukázat, že čím je menší moment setrvačnosti vozidla kolem příčné osy Y , tím si mohou dovolit větší zdvih a měkčí odpružení kol a tím méně se přenáší silový ráz od vozovky do karosérie. Ergo kladívko, kola v rozích u dostatečně velkého auta => Citroen Traction Avant, DS...=>plavnost jízdy. Poznámka: dostatečně velké se rozumí takové, aby nebylo všemi koly v jedné díře

Odpovědět  |   | 
dsf  |  25. 08. 2014 08:01

Nie, oni ho maju vacsi.

No, ale ani wikipedia tomu celkom nerozumie

Odpovědět  |   | 
><  |  24. 08. 2014 21:05

Vyrobili na svou dobu převratné auto, ale veřejnost ho odmítla. Tak veřejnosti dali horší variantu a začala se prodávat. To je skoro jako dnes, čím novější model, tím větší sračka a tím víc to lidé kupují.

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

TEST SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT: Zákaznicí, koukejte. Konkurenti, učte se!

SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT

Naftový motor, automatická převodovka, pohon všech kol a více než slušná výbava. Korando je na souboj s evropskými konkurenty perfektně připraveno.

dnes | Vladimír Kadera | 18 příspěvků
Za volantem Fordu Transit PHEV: Vážně někdo potřebuje dodávku do zásuvky?

Fordu Transit Custom PHEV

Bez elektriky se to neobejde ani u užitkových vozidel. A pokud chce Ford i nadále patřit v tomto segmentu ke špičce, musel se současnému trendu přizpůsobit. Nové mild-hybridní a plug-in hybridní modely jsme již měli možnost vyzkoušet.

10.  11.  2019 | Svět motorů | 39 příspěvků
Minitest BMW 640d xDrive GT: Svatební povoz, dálniční expres i luxusní náklaďák

BMW 640d xDrive GT

Jak byste hodnotili bleskurychlou možnost využít komfortního hrbáče od BMW, když nemáte čas a hrnou se na vás povinnosti okolo svatby? Asi nějak takhle…

7.  11.  2019 | Daniel Fuglevič | 55 příspěvků

Nejčtenější články

Nová Škoda Octavia dostala vychytávku, která pomůže v boji proti pirátům silnic

Nová Škoda Octavia dostala vychytávku, kter…

Škodovka je nejenom u nás vyhlášená svými chytrými řešeními. V případě nové Octavie ukázala, že i malý detail v interiéru může být hodně přínosný.

včera | | 213 N/A
Tohle mohla být první Škoda Octavia od Giugiara. Václav Klaus byl ale proti

Tohle mohla být první Škoda Octavia od Giug…

Vměšování politiků do automobilového průmyslu či aut obecně není žádný moderní vynález Bruselu, ale vcelku běžná věc doprovázející tyto dopravní prostředky prakticky od jejich počátků. Neznáme však mnoho případů, kdy by konkrétní politik přímo ovlivnil design vozu tak, jako to na počátku 90. let zvládl předseda české vlády.

28.  10.  2019 | | 22 N/A
James May si koupil nové auto. Pod plachtou Ferrari však supersport nenajdete

James May si koupil nové auto. Pod plachtou…

James May umí překvapit a moderovat. V novém videu se o obou těchto věcech velmi mile přesvědčíte.

4.  11.  2019 | | 32 N/A
Česká Toyota dost zvýhodnila nehybridní modely. Jsou levné a s bohatou výbavou

Česká Toyota dost zvýhodnila nehybridní mod…

Pokud hledíte po některém z benzinových modelů Toyoty, na konec roku teď české zastoupení uvádí výhodnou limitovanou edici výbav Prestige pro hned několik svých vozů.

8.  11.  2019 | | 243 N/A
Do Česka zamířil ruský off-road, který nic nezastaví. Sherp ovšem nevyjde lacino

Do Česka zamířil ruský off-road, který nic …

K mání je univerzální verze Sherp Pro i Sherp pick-up s otevřenou ložnou plochou. Vozidla mohou pomáhat třeba při vyprošťování nebo sloužit jen tak pro zábavu.

16.  10.  2019 | | 28 N/A