Chorvatsko autem v období koronaviru: Kudy jet a na co si dát pozor? Víme vše!

Omezení spojená s koronavirem se začala rozvolňovat právě včas, aby šlo ještě rozumně uvažovat o zahraniční dovolené, tedy především takové, na kterou se dostanete autem.

Ceny
Nejlepší trasa, poplatky
Pokuty
Velvyslanectví ČR, důležitá čísla
Zajímavosti

Náš parťák pro Chorvatsko 2020

Češi plus moře rovná se Chorvatsko. Tato rovnice bude platit také letos, i když tradičních vysokých čísel asi nedosáhne. Každopádně platí, že k Jadranu se můžete autem vypravit už teď – přehnané obavy z cesty nebo pobytu mít nemusíte.

Chorvatsko autem 2019: Všechno, co potřebujete před dovolenou vědět

Chorvatsko autem 2019: Všechno, co potřebujete před dovolenou vědět

Už při vstupu do země se doporučuje mít vyplněný formulář, který najdete na webu entercroatia.mup.hr (v různých jazycích včetně češtiny). Jeho úkolem je lépe dohledávat a kontaktovat cizince v souvislosti s covidem. My jsme ho při naší cestě nejen neměli, ale ani po nás nebyl požadován. Celník pouze pár sekund držel naše doklady a pak je vrátil, zdržení bylo v tomto směru nicotné.

V samotné zemi jsme nikde lidi s rouškami neviděli: ani místní, ani turisty. Když budete pozorní, asi v každé provozovně najdete lahvičku s dezinfekcí, nikdo ji ale nepoužívá. Další doporučení se týká příznaků nemoci covid-19. Pokud je u sebe objevíte (třeba zvýšenou teplotu naměřenou teploměrem, který byste měli mít u sebe – rovněž nekontrolováno), měli byste zůstat v místě, kde jste ubytovaní, a kontaktovat místního lékaře.

Dopravní nehoda v zahraničí: Správný postup řešení, užitečné rady a tipy

Dopravní nehoda v zahraničí: Správný postup řešení, užitečné rady a tipy

Je turistů méně?

V polovině června to znát bylo, což potvrzovali i místní. Když už jsme slyšeli cizí řeč, byla to skoro pokaždé čeština.

Přináší menší obsazenost nějaké výhody?

V Makarské jsme zaznamenali větší klid a také čistotu. Šance na zaparkování je též větší, ale zase ne o tolik – některé odstavné plochy jsme zastihli zavřené nebo omezené razantní výstavbou a opravami, řada stavebních prací totiž teprve finišovala. Jednoduše řečeno: pro relaxační rodinnou dovolenou s malými dětmi je menší počet turistů výhodou, pro mladé lidi očekávající bohatý noční život spíše naopak.

Přirozená centra měst ale dokážou udržet v klokotu i místní. Při naší výpravě jsme zaregistrovali příjemný benefit ohledně cen, respektive útraty. Prakticky ve všech podnicích, které jsme navštívili, jsme dostali něco „na podnik“: tu domácí šňaps, tu zmrzlinu nebo zajímavý předkrm. Vše přišlo samo od sebe, člověk tomu pomůže hlavně tím, že se nechová jako držgrešle.

Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty!

Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty!

Co nevýhody?

Pláže i promenády kolem nich měly do zalidněnosti daleko, některé hotely nebo restaurace byly zavřené. Také jsme narazili na řadu bankomatů mimo provoz. Ubytování ovšem najdete stejně jako místa, kde se najíst, nabídka je však proti očekávanému stavu menší. Také doprovodné programy a různá „neplážová“ povyražení se hledají obtížněji. V případě restaurací nemusí být k dispozici všechno, co je na jídelním lístku, případně nemusejí být k dispozici zcela čerstvé suroviny – nás ovšem na tento problém upozornila sama obsluha a doporučila něco jiného.

Jak to vypadá s cenami?

V případě ubytování nebo restaurací nám úroveň připadala podobná jako loni, za apartmán dáte 50-300 eur. Ceny paliv v červnu lehce stoupaly, na jeho konci se litr benzinu prodával za 8,76 kuny, a litr nafty za 8,40. Příznivé informace se týkají mýtného a trajektů – obligátní sezonní zdražení o deset, respektive dvacet procent se letos o prázdninách nekoná, odpadl také poplatek za most na ostrov Krk.

Ceny v Chorvatsku (v kunách, obchody) 
Coca-cola, 2 l 12
Meloun, 1 kg 3,5
Okurka, ks 3,5
Gouda, 10 dkg 3,3
Šunka, 10 dkg 6,5
Mléko, 1 l 5,7
Jogurt 2
Pivo, 0,5 l 8,5
Plavky 30-50

Dálnice k plážím

Také letos jsme pro vás prozkoumali trasu z Prahy do Dalmácie, konkrétně letoviska Makarska, které sousedí s podobnými přímořskými městečky Baška Voda, Podgora nebo Tučepi. Nejrychlejší trasa vede přes Brno, rakouská města Vídeň a Graz, slovinský Maribor, „schengenský“ hraniční přechod Šentilj a chorvatskou metropoli Záhřeb. Když nejsou objížďky, měří okolo 1200 kilometrů a zvládnout byste ji mohli už za jedenáct hodin, což ovšem není porce, kterou by měl v kuse absolvovat jeden člověk.

Důležité weby
Chorvatsko Slovinsko Rakousko
Hak.hr (autoklub) Dars.si (dálnice) Asfinag.at (dálnice)
Hac.hr (dálnice) Amzs.si (dálnice) Oesag.at (dálnice)
Azm.hr (dálnice)   Oeamtc.at (autoklub)
Azr.hr (dálnice)    
Bina-istra.com (dálnice)    

Obecně sice platí, že zdravý a odpočatý řidič odkroutí až desetihodinovou jízdu, ovšem na bezpečnosti to nepřidá, navíc jsou potřeba přestávky: minimálně tři čtvrthodinové a jedna 30minutová. Příjemné je, že takřka celá trasa vede po dálnicích a největší patálie si odbudete hned na začátku v Česku.

Před ostrou zatáčkou zatrubte. Co asi nevíte o předpisech v zahraničí

Před ostrou zatáčkou zatrubte. Co asi nevíte o předpisech v zahraničí

Zaprvé se musíte prostříhat dálnicí D1 do Brna. Na ní je mnoho omezení na osmdesátku, pořádně se rozjet prakticky není možné. Další trable pak přinášejí okresky v okolí Mikulova, kam nás zavedla objížďka série omezení trvajících až do prosince. V zahraničí to už je jiná káva, na konci června jsme po místních autostrádách svištěli bez problémů. Na kvalitní asfaltový koberec se proměnil i šotolinový úsek na slovinsko-chorvatské hranici, který nás šokoval loni.

Trasa: Praha-Brno-Mikulov-Vídeň-Graz-Maribor-Záhřeb-Makarska

  • Čas: asi 11 hodin
  • Dálnice: Přes 90 %, slušná nabídka objízdných tras, celkem atraktivní okolí
  • Poplatky: Rakouská dálniční známka stojí na deset dnů 9,40 eura. Slovinská pro osobní auto na týden (7 po sobě jdoucích dnů) 15 eur, na měsíc dvojnásobek. V Chorvatsku se platí na mýtných branách, při cestě na Makarskou dáte na dvou úsecích dohromady 252 kun (platit ale lze také v cizích měnách). Pokud si například přes web hac.hr pořídíte přenosný elektronický přístroj ENC (Elektronička naplata cestarine) za 122 kun, získáte na řadě úseků výraznou slevu v řádu desítek procent. Případně si lze dopředu koupit i určité kredity.
Rychlostní limity (km/h)
V obci  50
Mimo obec  90
Na dálnici  130
Na rychlostních silnicích  110
Povolená hranice alkoholu 0,5 promile

Pokuty v Chorvatsku: Klidně i dva měsíce vězení!

Nižší pokuty se platí hned, a to v hotovosti. Řidiči-cizinci může policie zadržet cestovní doklad až na 8 dnů do vyřešení přestupku. Při nezaplacení pokuty hrozí vězení až na 60 dnů. Protokol o dopravní nehodě (zapisnik o očevidu) zasílá Ministerstvo vnitra Chorvatské republiky do dvou až tří měsíců na Velvyslanectví ČR v Záhřebu. Tam je možné o něj žádat třeba kvůli pojištění. 

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Výběr z pokut (v kunách)
Telefonování za jízdy 1000
Nepovolené předjíždění 1000
Jízda na dálnici v protisměru 10.000 až 20.000 (nebo 60 dnů vězení)
V obci 30-50 km/h nad limitem 3000 až 7000
Tažení jiného vozidla po dálnici 1000
Trvalá jízda v levém pruhu na dálnici 1000
Jízda bez bezpečnostních pásů 1000
Nesprávné chování na přejezdu 3000 až 7000
Jízda pod vlivem alkoholu 0,5 až 1 ‰ 3000 až 5000

Důležitá telefonní čísla, adresa velvyslanectví ČR v Chorvatsku

  • Policie 92
  • První pomoc 94
  • Hasiči 93
  • Integrovaný záchranný systém 112

Velvyslanectví ČR v Chorvatsku: Záhřeb, Radnička cesta 47 (budova Romeo a Julie, 6. patro), telefon: + 385 1 6177 246, 6176 894, e-mail: zagreb@embassy.mzv.cz, úřední hodiny pro veřejnost: Po-Pá 9:00 až 12:00

Konzulární jednatelství Rijeka (pouze od 1. 7. do 31. 8.)
z českého mobilu: 00385 91 612 1560
z území Chorvatska: 091 612 1560

Konzulární jednatelství Split: (pouze od 15. 6. do 15. 9.)
z českého mobilu: 00385 91 612 1660
z území Chorvatska: 091 612 1660

Chorvatsko: Fakta a zajímavosti

  • V Chorvatsku je zakázáno převážet náhradní palivo například v kanystru
  • Usoudí-li policisté, že jedete ve stavu vyčerpání nebo nemoci, mohou vám zadržet řidičský průkaz až na 8 dnů
  • Povinná výbava: výstražné vesty pro celou posádku, náhradní žárovky, auto s přívěsem dva trojúhelníky, od věci není ani hasicí přístroj
  • Pokud při nehodě dojde ke škodě na vašem autě, volejte policii, abyste si od ní vyžádali potvrzení o poškození vozidla (potvrda o oštěćenju vozila). To se následně předkládá pří výjezdu z Chorvatska
  • Pro motorkáře platí povinnost denního svícení, pro automobilisty jen mezi posledními nedělemi v říjnu a březnu, ve Slovinsku je ovšem denní svícení povinné
  • Určitá omezení v rychlostních limitech a výkonu vozidla pro mladé řidiče do 24 let platí pouze pro Chorvaty, u alkoholu však pro všechny: do 24 let nulová tolerance, jinak 0,5 promile
  • O povinnosti usadit dítě do zádržného systému rozhoduje jen jeho výška: limitem je 150 cm
  • Značky s bílým i žlutým (starým) podkladem platí stejně
  • Stání vozidla na blikačkách je zakázáno
  • U některých bankovních skupin, respektive balíčků jejich služeb je výběr z bankomatů v Rakousku nebo Chorvatsku zdarma
  • Pitná voda teče z veřejného vodovodu v celém Chorvatsku
  • Ve Slovinsku platí nulová tolerance k alkoholu pro všechny, kdo mají řidičák méně než dva roky.

Parťák pro Chorvatsko: Opel Astra ST 1.5 CDTi

Letošní cestu na Makarskou jsme absolvovali v Astře Sports Tourer 1.5 CDTI o výkonu 90 kW ve spojení s manuální převodovkou. Motor dobře zatahoval již od nízkých otáček, jednotlivé převody jsou delší, mile nás překvapil tichý chod a spotřeba. Cestovali jsme ve čtyřech s plně naloženým zavazadlovým prostorem, přesto se fi nální průměr ustálil na krásných 5,2 litru na 100 km. A to jsme se zrovna neloudali!

TEST Opel Astra 1.4 Turbo CVT: Tříválec + CVT = Drahá poukázka na průšvih?

TEST Opel Astra 1.4 Turbo CVT: Tříválec + CVT = Drahá poukázka na průšvih?

Co se prostoru pro posádku týká, i na zadním sedadle je dostatek místa pro nohy a hlavu, pro pět to ale není. Řidič ocenil příjemně tužší výplň a možnost prodloužení sedáku. Ke komfortu ani ovládání nemáme výtek, naopak oceňujeme přítomnost tlačítek a ovladačů pro základní nastavení nejběžnějších funkcí. Jako největší slabinu tak vidíme, že dvouzónová klimatizace nedokázala dostatečně ochladit cestující vzadu.

Článek vyšel ve 14. letošním vydání časopisu Auto Tip. Můžete si ho objednat na ikiosek.cz.

Minitest BMW M850i xDrive Gran Coupé: Osm válců a čtyři věčně vysmáté hlavy

BMW M850i xDrive GC

Třetí karosářská varianta uzavírá náš obrázek o tom, jaká vlastně nová osmička je. Zároveň nám ale nedá si nevzpomenout na jedno z nejlepších aut na trhu. To je totiž také z Mnichova.

včera | Vladimír Kadera | 22 příspěvků
Za volantem Volkswagenu ID.3 (150 kW): Zásadní? To ano! Ale vážně i revoluční?

Volkswagenu ID.3 (150 kW)

Pro značku Volkswagen má být zásadním modelem jako kdysi Brouk a Golf. Elektromobil ID.3 nabral zpoždění, teď se ale konečně hlásí o slovo.

4.  8.  2020 | Stanislav Kolman | 79 příspěvků
Minitest elektromobilu Mini Cooper SE: Kulový blesk září jasně, ale jen krátce

Mini Cooper SE

Je lépe vyvážený než benzinový originál, a navíc má dost elektrických koní na to, abychom mu mohli bez ironie říkat ostrý hatchback. S malou kapacitou akumulátorů je to ale omezená, a kvůli ceně ne právě levná forma zábavy.

2.  8.  2020 | Miro Mihálik | 27 příspěvků