Chorvatsko autem 2019: Všechno, co potřebujete před dovolenou vědět

Jet do Chorvatska autem je běžnou zvyklostí, byť nijak zvlášť příjemnou. I když cesta pěkně ubíhá, deset dvanáct hodin zabere a vezme významnou část sil.

Trasy + nákladyLevné mýtné, poplatkyZajímavostiVelvyslanectví ČR

O atraktivitě Chorvatska jako dovo­lenkové destinace svědčí nejen skoro dvacet milionů turistů, kteří zemi každo­ročně navštíví, ale také fakt, že pro Če­chy, Maďary, Poláky a Slovince jde o let­ní cíl číslo jedna. Což ovšem zároveň vede k zácpám na pozemních tazích, přiživovaných navíc tím, že pro samotné Chorvaty je jedním z prvořadých zahraničních lákadel nejen Rakousko, ale též Česká republika.

Víte vše o slovenských dálničních poplatcích? Pokutě tady neuniknete

Víte vše o slovenských dálničních poplatcích? Pokutě tady neuniknete

Od nás se do země pljeskavice a tra­varice každý rok vydává skoro milion osob, drtivá většina z nich automobilem. Doprava je přitom možná také autobu­sem, když jedna cesta trvá osmnáct až dvacet hodin a přijde na zhru­ba 1100 až 1600 Kč. Některé linky přitom v cílové zemi stavějí na více než 70 místech!

Podobně dlouhá je cesta vlakem z Prahy do Splitu s přestupy ve Vídni a Záhřebu. Letecky se do Chorvatska dostanete na řadu míst, z Prahy ale mají smysl jen přímé lety do Záhřebu, Splitu nebo Dubrovníku. Na druhou stranu spoustě lidí už výraz­ně vadí, že především na 1880 kilometrů dlouhém pevninském pobřeží již na své krajany narážejí doslova na každém kro­ku. Proto hledají alternativy.

Chorvatsko autem: Rychlostní limity
Země Město [km/h] Silnice [km/h] Dálnice [km/h]
Slovensko 50 90 130
Maďarsko 50 90 130
Rakousko 50 100 130
Slovinsko 50 90 130
Chorvatsko 50 90 130

Ty mají aktu­álně podobu chorvatského vnitrozemí nebo ostrovů, jichž má země v Jaderském moři více než 600, z toho těch vět­ších než kilometr čtvereční přes sedm desítek. S řadou z nich se ale trápí - přes­tože Hvar nebo Brač stále jedou, další se potýkají s nezájmem místních i přespol­ních. Proto se před lety objevil program sázející na pohodlnější propojení těchto solitérů s pevninou.

Rakušané zdražili dálniční známky. Koupit však jdou i na internetu

Rakušané zdražili dálniční známky. Koupit však jdou i na internetu

Miliardový projekt počítá s tunelovými tubusy, jež by ležely na dně moře. V těch vedoucích k bližším ostrovům se dokonce počítá s chodníky pro pěší. Začít se má spojením ostrova Ugljan se Zadarem, i když zde se disku­tuje take o mostě. Práce by mohly začít už v příštím roce.

Zvoleté trasy autem + náklady

Ještě než začnete dumat, kterou cestou se řekněme do Dalmácie s leto­visky Makarska nebo Baška Voda vydat, zkuste se podívat na samotný zvolený termín cesty. Z našeho přehledu vyplývá, že o prázd­ninách počty turistů naskakují neskuteč­ným způsobem, rozdíly jsou milionové. A protože auto v tomto případě vyvezou jak domácí, tak Rakušané nebo Slovinci, je jasné, že na silnicích bude pěkně těsno.

Přehled školních prázdnin ve vybraných státech

  • Chorvatsko: 17. června až 1. září
  • Rakousko: 29. června až 1. září (Vídeň, Dolní Rakousko, Burgenland), 6. července až 8. září (zbytek)
  • Maďarsko: 15. června až 31. srpna
  • Slovensko: 1. července až 31. srpna
  • Slovinsko: 26. června až 31. srpna

My jsme naši výpravu uskutečnili z kraje června a trasu přes Brno, Vídeň, Štýrský Hradec, Maribor a Záhřeb absol­vovali bez větších problémů. Lehké trab­le přinesla pouze dálnice D1 a pak úseky kolem Vídně, to ale není nic nového.

Aut bylo hlavně ve vnitrozemí Chorvatska po­málu, což platilo i pro kamiony. Na odpočívadlech se parkovalo snadno, fronty u toalet nebo pultů s občerstvením neby­ly. Roli ale určitě hrálo i to, že návrat pro­bíhal uprostřed týdne, víkendy pravidel­ně přinášejí nával. 

Chorvatsko autem: Pokuty ve vybraných zemích v eurech
Země Alkohol (limit) Rychlost + 20 km/h Parkování Mobil v ruce
Slovensko od 200 (0,0) od 35 od 30 od 50
Maďarsko od 315 (0,5) od 35 od 60 od 50
Rakousko od 300 (0,5) od 30 od 20 od 50
Slovinsko od 300 (0,5) od 80 od 40 120
Chorvatsko od 95 (0,5) od 65 od 40 od 65
Pro řidiče-začátečníky a profesionální šoféry platí přísnější limity  

Loňský několik stovek metrů dlouhý nezpevněný úsek u slovin­sko-chorvatské hranice zmizel, za tunel pod pohořím Biokovo, který vás těsně před Makarskou dovede na pobřeží, jsme stejně jako loni neplatili. Před dvě­ma lety přitom průjezd čtyřkilometrovou spojnicí přišel na dvacet kun. V boxu uvá­díme dvě nejfrekventovanější trasy, ná­klady včetně PHM by se vždy měly vejít do 6000 Kč za jednu jízdu.

Nejfrekventovanější trasy

Praha – Brno – Vídeň – Maribor – Záhřeb - Makarska

  • Délka: 1130 km
  • Čas: 11 hodin
  • Skoro stále po dálnici, méně atraktivní trasa

Praha – Brno – Bratislava – Györ – Vasvár – Záhřeb – Makarska

  • Délka: 1120 km
  • Čas: 12 hodin
  • Méně dálnic, možnost alternativních tras (Maďarsko), větší atraktivita

Levnější mýtné v Chorvatsku

Mýtné můžete platit i bezkontaktně pomocí zařízení ECN (elektronička naplata cesta­rine), jež se prodává na mýtných branách nebo pumpách v balíčcích už nabité určitou sumou. Na mýtnicích pak můžete využít brány ECN a vyčerpané peníze průběžně do­plňovat z platební karty, na terminálu, přes SMS, převodem atd.

Výhodou je o téměř 22 procent levnější mýto, nevýhodou fakt, že pomůcka platí jen na dálnicích spravovaných společnostmi Hrvatske autoceste a Autoces­ta Rijeka-Zagreb (což je ale většina).

Poplatky za mýtné ve vybraných státech

  • Slovensko: 10 eur/deset dnů
  • Rakousko: 9,20 eura/deset dnů
  • Maďarsko: 3500 forintů/10 dnů
  • Slovinsko: 15 eur/týden, 30 eur/měsíc
  • Chorvatsko: 204 kun/úsek Záhřeb-Zagvozd

Fakta a zajímavosti

  • Chorvatsko stále není v schengen­ském prostoru, ale kontroly na hranicích nejsou přísné, horší jsou kolony před nimi
  • Země patří mezi státy s nejtragič­tějšími nehodami, na milion obyvatel tu připadá 77 mrtvých, horší to je už jenom v Lotyšsku, Bulharsku a Rumunsku
  • Při předjíždění se musí vždy dát signál blika­čem
  • Při tažení karavanu musíte mít ve výbavě dva výstražné trojúhelníky, na dálnici s ním nesmíte více než 90 km/h
  • Žlutou, oranžovou nebo červenou reflexní vestu musí mít k dispozici každý člen posádky
  • Usoudí-li policisté, že je­dete ve stavu vyčerpání nebo nemoci, mohou vám zadržet řidičský průkaz až na 8 dnů, rozhodnutí ale předchází pro­hlídka u lékaře
  • Převoz paliva v kanystru je zakázán
  • Pokud na území Chorvatska došlo k viditelnému poškození vozidla, je třeba mít při výjezdu ze země policejní protokol o řádném vyšetření nehody
  • Pro motorkáře platí povinnost denního svícení, pro automobilisty jen mezi po­sledními nedělemi v říjnu a březnu
  • Noc v kempu přijde v průměru na 38,66 eura, to je více než například v Rakousku nebo Francii
  • Prodej PHM v Chorvatsku ovlá­dá státní síť Ina, dále existují pumpy Cro­dux, Petrol nebo Tifon – ceny všech si jsou velmi blízké.

Důležitá telefonní čísla, adresa velvyslanectví ČR v Chorvatsku

  • Policie 92
  • První pomoc 94
  • Hasiči 93
  • Integrovaný záchranný systém 112

Velvyslanectví ČR v Chorvatsku: Záhřeb, Radnička cesta 47 (budova Romeo a Julie, 6. patro), telefon: + 385 1 6177 246, 6176 894, e-mail: zagreb@embassy.mzv.cz, úřední hodiny pro veřejnost: Po-Pá 9:00 až 12:00

TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

18.  7.  2019 | Petr Schnagl | 10 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 62 příspěvků