Chorvatsko autem 2018: Vybrali jsme tři nejlepší trasy na Makarskou

Před sezonou jsme se opět vydali prozkoumat cestu do nejoblíbenější dovolenkové destinace Čechů. Chorvatsko láká ustáleným počasím, atraktivní gastronomií, možností uplatnění češtiny a dopravní dosažitelností autem.

Jako cíl letošní výpravy do Chorvatska jsme zvolili oblíbené přímořské středisko Makarska v jižní Dalmácii. Kromě středomořské atmosféry je velkou výhodou dálniční průlet téměř na místo pobytu. Společnost nám dělaly dva crossovery automobilky Opel - Crossland X a Grandland X.

Trasa 1

Nejrychlejší trasa od naší redakce v pražských Holešovicích vede přes Brno, rakouská města Vídeň a Graz, slovinský Maribor a chorvatskou metropoli Záhřeb. Cesta o délce 1130 km zabere za ideálních podmínek jedenáct hodin.

Počítejte však se zdrženími, v letní sezoně se na dálnicích často dostanete do dlouhých kolon. Nejproblematičtější etapu představuje dálnice D1 z Prahy do Brna, doplněná rakouským úsekem mezi Vídní a Štýrským Hradcem (Grazem). Mnoho kilometrů zde proplujete tachometrovou osmdesátkou, kterou rozhodně nedoporučujeme překračovat. Policisté jsou přísní a výzva k uhrazení zahraniční pokuty může klidně přistát i u vás doma. Maximální výše sankce při výrazném porušení limitu přitom přesáhne 50 000 korun!

Nebezpečí

• 100 km série zúžení na D1 před
Brnem
• 620 km zúžení před chorvatsko-
-slovinskou hranicí, jízda stavbou po štěrku
• 890 km zúžení na chorvatskédálnici,
oprava komunikace, pravděpodobnost
dlouhých kolon

Další rychlostní omezení vás zbrzdí okolo 220. kilometru posledního úseku dálnice na Jadran, kde už řidiči často bývají po dlouhé cestě vyčerpáni. Úplně nejhorší šok nám ale přinesla oblast slovinsko-chorvatské hranice, v níž vede několik set metrů komunikace po šotolinovém povrchu. Ani se nedivíme, že dnešním autům kralují zvýšená SUV. Sporťákem tady neuspějete.

Přijde nám nefér, že se Slovinci nestydí za dva víkendové průjezdy po šedesáti kilometrech nedokončené dálnice účtovat dvakrát 15 eur. A ještě jedna přátelská rada - pokud můžete, s ohledem na nápor turistů volte pokud možno cestu mimo víkendy. Ušetříte si spoustu čekání. Turnusy ubytování v soukromých apartmánech přitom už dávno nejsou limitovány sobotními střídačkami.

Trasa 1 - Nejrychlejší
Praha  0 km
Brno  210 km
Mikulov  252 km
Vídeň  337 km
Graz  527 km
Maribor  584 km
Záhřeb  704 km
Makarska  1130 km
Hodnocení
Délka:  1130 km
Čas:  11 hodin
Dálnice:  90%
Variabilita:  50 %
Atraktivita:  60%
Náklady:  2820 Kč (bez PHM, tam i zpět)
Celkem:  70%

Trasa 2: Přes Maďarsko

Mnoho starších motoristů si pamatuje na kdysi jedinou povolenou cestu k Jadranu přes Slovensko a Maďarsko. Tato alternativa se stale vyplatí, dokonce i časově zhruba odpovídá rakouské alternativě. Sice se vyhnete předraženým slovinským dálničním vinětám, jenže za rychlostní komunikace se platí i v obou východních zemích. Známky jsou virtuální, zakoupíte je buď na internetu, nebo vždy před státními hranicemi. Výhodou trasy je slabší provoz, nevýhodou pouze částečná dálniční síť.

Trasa 2: Přes Maďarsko
Praha  0 km
Brno  210 km
Bratislava 340 km
Budapešť  540 km
Szombathely  760 km
Záhřeb  980 km
Makarska  1430 km
Hodnocení
Délka:  1430 km
Čas:  14 hodin
Dálnice:  70%
Variabilita:  20 %*
Atraktivita:  80%
Náklady:  2260 Kč (bez PHM, tam i zpět)
Celkem:  60%

Trasa 3: Bez slovinské dálnice

Absurdně vysoký slovinský dálniční poplatek stále nedá mnoha lidem spát, a tak se snaží rychlostní komunikaci vyhnout. Na rakouském dálničním sjezdu 226 směrem Gersdorf stačí sledovat směr Mureck a poté hledat cedule odkazující na přechod se Slovinskem. Letos však počítejte s nepříjemnou objížďkou na Ptuj ve městě Lenart. V centru obce totiž probíhají rozsáhlé opravy komunikací. Tuto trasu bychom však brali spíše jako teoretickou alternativu, vždyť kodrcat se venkovem za minimální úsporu dovolenkových nákladů ani nemá cenu.

Trasa 3: Bez slovinské dálnice
Praha  0 km
Brno  210 km
Mikulov  252 km
Vídeň  337 km
Graz  527 km
Ptuj  966 km
Záhřeb  709 km
Makarska  1135 km
Hodnocení
Délka:  1135 km
Čas:  12 hodin
Dálnice:  65%
Variabilita:  70%
Atraktivita:  80%
Náklady:  2050 Kč (bez PHM, tam i zpět)
Celkem:  65%

Jak nezabloudit

Trefit do Chorvatska, to dnes díky návěstím a značení na silnici zvládne každý. Ale navigace přináší praktické funkce navíc. Navigační systém 5.0 IntelliLink v našich opelech umí přijímat dopravní zpravodajství přes RDS-TMC a upozorní vás tak na potíže na silnici. Zároveň skvěle vyhledá body zájmu.

Třeba když vám dochází palivo, tak automaticky zobrazí čerpací stanice podél cesty. Navigační příkazy navíc promítá na head-up displej, takže při řízení nemusíte zrakem opouštět silnici. Pokud nemáte v autě integrovanou navigaci, stačí sáhnout po mobilu a správné aplikaci. Ani dat v roamingu se bát nemusíte. Všechny země jsou v EU, takže data čerpáte stejně jako doma.

Namáte navigaci? Pomůže mobilní aplikace

Waze

Chcete minimalizovat dojezdový čas do cíle? Sáhněte po této aplikaci. V reálném čase sleduje aktuální dopravu a pokud objeví stojící kolonu, vezme vás jinou trasou. Funguje to skvěle! Ani spotřeba dat není moc velká – až do města Makarska činila spotřeba jen 30 MB. Navíc hlásí radary, policejní hlídky i různé události.

+ Objíždí kolony, mnoho bodů zájmu, podporuje Android Auto, velká komunita

- Potíže s plánováním trasy přes více států (nutno rozsekat na dílčí úseky), vysoká spotřeba energie

Google Mapy

Nechcete nic instalovat? Ve svém smartphonu už pravděpodobně máte aplikací „Google Maps“, která vás také bezpečně dovede do cíle. Kolony neumí objíždět tak dobře jako Waze, ale informace o hustotě provozu nabídne. Podporuje i off-line mapy, můžete ji tak využít i v místech, kde jsou drahá roamingová data.

+ Internet, mnoho bodů zájmu, podporuje Android Auto

- Neumí se vyhýbat kolonám, bez komunitní podpory

Mapy.cz

Mapy.cz asi používáte na počítači, ale stejně dobře fungují i na mobilu. Naplánují cestu autem, případně pěšky i na kole. Autonavigace se umí vyhnout placeným úsekům, pokud nechce platit mýto. Pokročilé motoristické funkce ale chybí. Aplikaci dělají čeští vývojáři, takže je celá česky a skvěle přehledná.

+ Kompletně česky, podpora off-line map, velké množství bodů zájmů

- Chybí pokročilejší funkce pro motoristy

Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

včera | Milan Lažanský | 14 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 42 příspěvků
TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Nissan Leaf

Nissan je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svůj relativně dostupný elektromobil ve druhé generaci. Jedná se o konkurenční výhodu?

11.  9.  2018 | Milan Lažanský | 145 příspěvků