Chodci v Česku? Někdy lovná zvěř, někdy prudiči

Příklad ze života. V centru Přerova najedou dvě ženy, vozíčkářky, asi metr do vozovky na přechodu pro chodce. Auta zastaví, ale vozíčkářky také. A v cestě přes zebru nepokračují. Řidiči čekají až do chvíle, než zjistí, že obě handicapované ženy zabředly do živé diskuse o parfémech, které si právě koupily. Řidiči vzteky zatroubí a prudce odjíždějí, zralí na příštím přechodu srazit chodce…
Chodci v Česku? Někdy lovná zvěř, někdy prudiči

Inženýr Vladislav Křivda z katedry dopravního stavitelství stavební fakulty Vysoké školy báňské z Ostravy ve své analýze týkající se bezpečnosti chodců řadí právě takovou situaci mezi hodně časté typické konfliktní momenty na přechodech pro chodce.

Ačkoli je na českých silnicích pěší osoba z pohledu motorizovaných účastníků spíše „lovnou zvěří“, Vladislav Křivda se věnuje i rizikům, která vnášejí svým chováním na silnice samotní chodci.

„K nejhorším nehodám obvykle patří srážky s chodci, kteří jsou v silničním provozu nejzranitelnějšími účastníky. Bohužel poměrně často si za svá zranění mohou chodci sami.“

Vyhláška jasně říká, že jakmile vstoupí chodec na přechod pro chodce nebo na vozovku, nesmí se tam bezdůvodně zastavovat nebo zdržovat.

Nejčastější konfliktní situace

Jenže z analýzy videozáznamů Ministerstva dopravy ČR na vybraných přechodech, které při zpracovávání studie využil, mohl poměrně snadno sestavit nejčastější konfliktní situace.

Zdržování se před přechodem, či na jeho začátku, aniž by měli chodci úmysl pokračovat v chůzi, patří mezi frekventované.

Dalším konfliktním momentem, který může vést nejen ke znervóznění řidičů, ale i ke střetu, je, když chodec během přecházení výrazně zpomalí, nebo se zastaví.

Vladislav Křivda uvádí, že nejčastěji se to stává v okamžiku, kdy chodci spěchají, aby stihli přijíždějící tramvaj, ale v okamžiku, kdy si uvědomí, že je tramvaj ještě daleko, spěchat přestanou.

Může se však stát, že auto, které je před přechodem, už začalo zrychlovat, protože řidič předpokládal, že přecházející osoba bude pokračovat stejným tempem. V lepším případě auto na místě zastaví, v horším dojde ke střetu s chodcem.

Vladislav Křivda uvádí v analýze, že podobné situace jsou nejčastější příčinou nárazů aut jedoucích za brzdícím vozidlem.

Velmi často se chodci dostávají do rizikových situací, kdy si stále neuvědomují, že jako chodci mají sice přednost před auty, ale tato přednost se netýká tramvají.

Kritické okamžiky bývají ve chvílích, kdy chodec přejde po zebře vozovku a musí přecházet ještě tramvajový pás, po kterém přijíždí souprava. Vozidla za ním se již dala do pohybu, ale tramvaj pokračuje v jízdě.

Dvacet až třicet mrtvých

Smrtelné nehody na přechodech pro chodce v České republice se v posledních letech pohybují mezi dvaceti až třiceti. Přibližně jednu třetinu z nich zaviní chodci, dvě třetiny připadají na řidiče.

V lednu až březnu 2013 došlo podle údajů Dopravní Policie ČR ke 240 nehodám zaviněným chodci (o 56 méně, než ve stejném období roku 2012). V březnu 2013 zaznamenala policie 771 srážek aut s chodce, při kterých zahynulo 25 lidí.
 

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků