Chladicí kapalina je důležitá po celý rok

Končící zima může mnohé řidiče starších vozidel ukolébat – nebezpečí zamrznutí už nehrozí. Jenomže správná chladicí kapalina má i jiné důležité úlohy než jen ochranu proti zamrznutí.
Chladicí kapalina je důležitá po celý rok
Každý z nás ví, že skutečně v příslušné soustavě komor, hadic a trubic koluje, že existují určitá doporučení výrobce na výměnu a tak dále – ovšem málokdo se jimi řídí. Samozřejmě, že k vlastní škodě. Chladicí kapalina totiž nejen zabraňuje zamrznutí v zimě, ale má blahodárné účinky po celý rok. Postupem času – v souvislosti s vývojem techniky motorů – se chemické složení kapaliny měnilo. Stejně důležitou složkou jako je glykol, tedy látka, která zabraňuje zamrznutí, jsou inhibitory koroze, které brání vzniku oxidace kovových částí motorů. Motory byly nejprve jen litinové a ocelové, později se přidal hliník. Už po čtrnácti dnech nastávají na kovových součástech motoru vystavených působení obyčejné vody, výrazné změny. Přitom v motoru jsou ve vodě neustále. V extrémní situaci – tedy po velmi dlouhé době – může voda zničit například vložku válců – a to už je hodně drahá záležitost. Ještě horší, než obyčejná voda, je voda destilovaná. Používání destilky je tedy velmi škodlivou pověrou.

Nejdůležitější zásada je, že pro každý motor předepisuje výrobce auta i chladicí kapaliny, ten nejvhodnější druh právě s ohledem na použité materiály. Kapalin je celá řada, takže vyhoví každému autu. Od Fridexu až po spoustu kapalin cizí výroby, ty jsou ovšem podstatně dražší. Pro Octavie vznikl Fridex D Extra. Má zcela odlišné složení inhibitorů koroze a se staršími typy Fridexů se nesmí mísit. Jediný nejedovatý je Fridex Eko.

Každý přípravek se musí předpisově naředit. Sám o sobě má totiž nižší bod tuhnutí a teprve naředěním se získá správná odolnost. Pro naše podmínky se například Fridex doporučuje ředit v poměru 1 : 1, tady je bod tuhnutí - 400 C. I v létě by měl být naředěn minimálně 2 : 1, jinak už může začít koroze. Ale ani při vyšších mrazech se motor při této koncentraci nepoškodí, směs jen zrosolovatí.

Dnes se už nepředpokládá, že si motoristé budou vyměňovat chladicí médium sami. Odborné servisy jsou vybaveny přesným refraktometrem na stanovení koncentrace a tudíž odolnosti směsi proti zamrznutí. I když ovšem koncentrace vyhovuje, nemá se nikdy překročit předepsaný interval. Potom se ztrácejí účinky inhibitorů koroze a hlavní přínos je pryč.

Obtížná je i likvidace použité směsi – glykoly jsou totiž jedovaté. Jedna sklenička může stačit k usmrcení člověka. V přírodě si s ním při dostatečném naředění mikroorganismy hravě poradí a servisy jsou na jeho likvidaci zařízeni.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Coupe 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků