Chladicí kapalina je důležitá po celý rok

Končící zima může mnohé řidiče starších vozidel ukolébat – nebezpečí zamrznutí už nehrozí. Jenomže správná chladicí kapalina má i jiné důležité úlohy než jen ochranu proti zamrznutí.
Chladicí kapalina je důležitá po celý rok
Každý z nás ví, že skutečně v příslušné soustavě komor, hadic a trubic koluje, že existují určitá doporučení výrobce na výměnu a tak dále – ovšem málokdo se jimi řídí. Samozřejmě, že k vlastní škodě. Chladicí kapalina totiž nejen zabraňuje zamrznutí v zimě, ale má blahodárné účinky po celý rok. Postupem času – v souvislosti s vývojem techniky motorů – se chemické složení kapaliny měnilo. Stejně důležitou složkou jako je glykol, tedy látka, která zabraňuje zamrznutí, jsou inhibitory koroze, které brání vzniku oxidace kovových částí motorů. Motory byly nejprve jen litinové a ocelové, později se přidal hliník. Už po čtrnácti dnech nastávají na kovových součástech motoru vystavených působení obyčejné vody, výrazné změny. Přitom v motoru jsou ve vodě neustále. V extrémní situaci – tedy po velmi dlouhé době – může voda zničit například vložku válců – a to už je hodně drahá záležitost. Ještě horší, než obyčejná voda, je voda destilovaná. Používání destilky je tedy velmi škodlivou pověrou.

Nejdůležitější zásada je, že pro každý motor předepisuje výrobce auta i chladicí kapaliny, ten nejvhodnější druh právě s ohledem na použité materiály. Kapalin je celá řada, takže vyhoví každému autu. Od Fridexu až po spoustu kapalin cizí výroby, ty jsou ovšem podstatně dražší. Pro Octavie vznikl Fridex D Extra. Má zcela odlišné složení inhibitorů koroze a se staršími typy Fridexů se nesmí mísit. Jediný nejedovatý je Fridex Eko.

Každý přípravek se musí předpisově naředit. Sám o sobě má totiž nižší bod tuhnutí a teprve naředěním se získá správná odolnost. Pro naše podmínky se například Fridex doporučuje ředit v poměru 1 : 1, tady je bod tuhnutí - 400 C. I v létě by měl být naředěn minimálně 2 : 1, jinak už může začít koroze. Ale ani při vyšších mrazech se motor při této koncentraci nepoškodí, směs jen zrosolovatí.

Dnes se už nepředpokládá, že si motoristé budou vyměňovat chladicí médium sami. Odborné servisy jsou vybaveny přesným refraktometrem na stanovení koncentrace a tudíž odolnosti směsi proti zamrznutí. I když ovšem koncentrace vyhovuje, nemá se nikdy překročit předepsaný interval. Potom se ztrácejí účinky inhibitorů koroze a hlavní přínos je pryč.

Obtížná je i likvidace použité směsi – glykoly jsou totiž jedovaté. Jedna sklenička může stačit k usmrcení člověka. V přírodě si s ním při dostatečném naředění mikroorganismy hravě poradí a servisy jsou na jeho likvidaci zařízeni.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků