Chladicí kapalina je důležitá po celý rok

Končící zima může mnohé řidiče starších vozidel ukolébat – nebezpečí zamrznutí už nehrozí. Jenomže správná chladicí kapalina má i jiné důležité úlohy než jen ochranu proti zamrznutí.
Chladicí kapalina je důležitá po celý rok
Každý z nás ví, že skutečně v příslušné soustavě komor, hadic a trubic koluje, že existují určitá doporučení výrobce na výměnu a tak dále – ovšem málokdo se jimi řídí. Samozřejmě, že k vlastní škodě. Chladicí kapalina totiž nejen zabraňuje zamrznutí v zimě, ale má blahodárné účinky po celý rok. Postupem času – v souvislosti s vývojem techniky motorů – se chemické složení kapaliny měnilo. Stejně důležitou složkou jako je glykol, tedy látka, která zabraňuje zamrznutí, jsou inhibitory koroze, které brání vzniku oxidace kovových částí motorů. Motory byly nejprve jen litinové a ocelové, později se přidal hliník. Už po čtrnácti dnech nastávají na kovových součástech motoru vystavených působení obyčejné vody, výrazné změny. Přitom v motoru jsou ve vodě neustále. V extrémní situaci – tedy po velmi dlouhé době – může voda zničit například vložku válců – a to už je hodně drahá záležitost. Ještě horší, než obyčejná voda, je voda destilovaná. Používání destilky je tedy velmi škodlivou pověrou.

Nejdůležitější zásada je, že pro každý motor předepisuje výrobce auta i chladicí kapaliny, ten nejvhodnější druh právě s ohledem na použité materiály. Kapalin je celá řada, takže vyhoví každému autu. Od Fridexu až po spoustu kapalin cizí výroby, ty jsou ovšem podstatně dražší. Pro Octavie vznikl Fridex D Extra. Má zcela odlišné složení inhibitorů koroze a se staršími typy Fridexů se nesmí mísit. Jediný nejedovatý je Fridex Eko.

Každý přípravek se musí předpisově naředit. Sám o sobě má totiž nižší bod tuhnutí a teprve naředěním se získá správná odolnost. Pro naše podmínky se například Fridex doporučuje ředit v poměru 1 : 1, tady je bod tuhnutí - 400 C. I v létě by měl být naředěn minimálně 2 : 1, jinak už může začít koroze. Ale ani při vyšších mrazech se motor při této koncentraci nepoškodí, směs jen zrosolovatí.

Dnes se už nepředpokládá, že si motoristé budou vyměňovat chladicí médium sami. Odborné servisy jsou vybaveny přesným refraktometrem na stanovení koncentrace a tudíž odolnosti směsi proti zamrznutí. I když ovšem koncentrace vyhovuje, nemá se nikdy překročit předepsaný interval. Potom se ztrácejí účinky inhibitorů koroze a hlavní přínos je pryč.

Obtížná je i likvidace použité směsi – glykoly jsou totiž jedovaté. Jedna sklenička může stačit k usmrcení člověka. V přírodě si s ním při dostatečném naředění mikroorganismy hravě poradí a servisy jsou na jeho likvidaci zařízeni.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků