Chladicí kapalina je důležitá po celý rok

Končící zima může mnohé řidiče starších vozidel ukolébat – nebezpečí zamrznutí už nehrozí. Jenomže správná chladicí kapalina má i jiné důležité úlohy než jen ochranu proti zamrznutí.
Chladicí kapalina je důležitá po celý rok
Každý z nás ví, že skutečně v příslušné soustavě komor, hadic a trubic koluje, že existují určitá doporučení výrobce na výměnu a tak dále – ovšem málokdo se jimi řídí. Samozřejmě, že k vlastní škodě. Chladicí kapalina totiž nejen zabraňuje zamrznutí v zimě, ale má blahodárné účinky po celý rok. Postupem času – v souvislosti s vývojem techniky motorů – se chemické složení kapaliny měnilo. Stejně důležitou složkou jako je glykol, tedy látka, která zabraňuje zamrznutí, jsou inhibitory koroze, které brání vzniku oxidace kovových částí motorů. Motory byly nejprve jen litinové a ocelové, později se přidal hliník. Už po čtrnácti dnech nastávají na kovových součástech motoru vystavených působení obyčejné vody, výrazné změny. Přitom v motoru jsou ve vodě neustále. V extrémní situaci – tedy po velmi dlouhé době – může voda zničit například vložku válců – a to už je hodně drahá záležitost. Ještě horší, než obyčejná voda, je voda destilovaná. Používání destilky je tedy velmi škodlivou pověrou.

Nejdůležitější zásada je, že pro každý motor předepisuje výrobce auta i chladicí kapaliny, ten nejvhodnější druh právě s ohledem na použité materiály. Kapalin je celá řada, takže vyhoví každému autu. Od Fridexu až po spoustu kapalin cizí výroby, ty jsou ovšem podstatně dražší. Pro Octavie vznikl Fridex D Extra. Má zcela odlišné složení inhibitorů koroze a se staršími typy Fridexů se nesmí mísit. Jediný nejedovatý je Fridex Eko.

Každý přípravek se musí předpisově naředit. Sám o sobě má totiž nižší bod tuhnutí a teprve naředěním se získá správná odolnost. Pro naše podmínky se například Fridex doporučuje ředit v poměru 1 : 1, tady je bod tuhnutí - 400 C. I v létě by měl být naředěn minimálně 2 : 1, jinak už může začít koroze. Ale ani při vyšších mrazech se motor při této koncentraci nepoškodí, směs jen zrosolovatí.

Dnes se už nepředpokládá, že si motoristé budou vyměňovat chladicí médium sami. Odborné servisy jsou vybaveny přesným refraktometrem na stanovení koncentrace a tudíž odolnosti směsi proti zamrznutí. I když ovšem koncentrace vyhovuje, nemá se nikdy překročit předepsaný interval. Potom se ztrácejí účinky inhibitorů koroze a hlavní přínos je pryč.

Obtížná je i likvidace použité směsi – glykoly jsou totiž jedovaté. Jedna sklenička může stačit k usmrcení člověka. V přírodě si s ním při dostatečném naředění mikroorganismy hravě poradí a servisy jsou na jeho likvidaci zařízeni.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků