Kapitoly článku:
- Nová generace, stejné rozměry, malý kufr, interiér
- Místo vzadu, litrový motor, dynamika
- Spotřeba, řízení, jízda, plusy a minusy, výbava
- Technické parametry, oficiální fotografie
- Kompletní fotogalerie (všechny pořízené snímky)
Vyšší spotřeba
Motor s maximálním výkonem 49 kW na auto s hmotností pod 800 kg bohatě stačí, má ale omezenou pružnost a je nutné ho při dynamičtější jízdě držet v otáčkách, v nichž si poradí s mnoha stejně výkonnými auty. Zkrátka musíte se přizpůsobit výkonové charakteristice motoru. Nutnost prošlapovat plyn se ale projevuje na spotřebě – už tak vysoká spotřeba udávaná (5,6 l) se při takovém způsobu jízdy ještě zvýší. 35litrová nádrž pak vydrží jen na cca 460 km, což znamená spotřebu 7,6 l – a to není na litrový motor a lehké auto právě málo. Vůz ujel na první nádrž 200 km po dálnici, 150 km po městě a 100 km mimo město; jsou v ní ale zahrnuty testy dynamiky. Spark bohužel nemá palubní počítač, aby bylo možné zjistit spotřebu v jednotlivých režimech.
Poznámka: Motor při jízdě s klimatizací „kuckal“, bylo příliš znát, kdy se spouští a vypíná kompresor. Motor byl o poznání slabší a křivka výkonu měla „mezery“. Při akceleraci z nízkých otáček se motor sbíral o poznání hůře, proto jsem při dynamičtější jízdě a předjíždění klimatizaci vypínal.
Měkká spojka
Řadicí páka je dlouhá, což je dáno vysokým posezem a nízko položeným středovým tunelem, i dráhy jsou relativně dlouhé; např. pětku nelze zařadit bez toho, aniž by došlo ke kontaktu s kolenem spolujezdce. Řazení jednotlivých stupňů je bezproblémové, řazení neklade odpor, jen je trochu nepřesné a gumové. Pedál spojky spojky se pohybuje po krátké dráze a je velmi měkký, což mi zpočátku činilo trochu problémy, prošlapoval jsem ho se zbytečnou silou. Když jsem se pak posadil do svého vozu, měl jsem pocit, že je jeho spojka extrémně tuhá. Brzdy mají pozvolnější nástup, dobře se dávkují a pocitově brzdí velmi dobře. Zastavit lehounké autíčko není problém, může vadit snad jen vadnutí, které se projevuje po několika prudkých brzdění z vysokých rychlostí.
Pouze třináctky
Jízdní vlastnosti se oproti předchozí generaci zlepšily, vůz je jistější v zatáčkách, velkým limitem je ale malý rozchod kol a rovněž 13" pneumatiky se šířkou pouze 155 mm. Rychlejší průjezd zatáčkou se projeví nejen pískáním protestujících pneu, ale rovněž velkými náklony karoserie, při kterých se řidič necítí právě dobře. Velmi měkké tlumiče jsou jednoznačně orientovány na komfort a při jízdě je to znát; stačí zkusit losí test a auto se rozhoupe jako houpačka v Prátru. Při hledání limitů vozu se mi chvílemi zdálo, že se auto musí nutně převrátit. Je ale jasné, že vůz není určen pro sportovní jízdu – to by musel mít tvrdší tlumiče a alespoň 175mm pneu; naopak měkký podvozek je do města ideální. Už dlouho jsem netestoval malé auto s tak komfortním pérováním – obecným trendem jsou dnes auta zbytečně tvrdá (viz kolínská trojice...).
Také řízení je jednoznačně orientováno na komfort ve městě – při losích testech by bodlo přímější řízení, abyste nemuseli tolik „motat“ volantem. Ani zpětná vazba není ideální, resp. téměř neexistuje, posilovač je pak měkký, což pomáhá při jízdě městem, při parkování apod. Řidič má pocit, že auto zvládne ovládat malíčkem jedné ruky. To samozřejmě není vada vzhledem k tomu, pro jaké účely byl vůz postaven. Spíš mi vadila nedostatečná tuhost ve vyšších rychlostech, měkké naladění při jízdě po okresce či po dálnici nepřispívá k příliš velké jistotě. Vůz je rovněž citlivější na boční vítr, což by tužší posilovač mohl trošku eliminovat.
Dobré s menšími chybkami
Pokud se vám zdá, že jste si přečetli snad až příliš kritiky, vězte, že jako celek je Spark dobré auto s několika chybami, které nemusí vadit každému. Vůz je díky malé délce a šířce ideálním vozem do města, zaparkujete skutečně všude, dobrý rejd a měkký posilovač usnadní manévrování ve stísněných prostorech. Vnitřní prostor je vzhledem k rozvoru a délce vozu obdivuhodný, a to, že si sám za sebe nesedne 190cm člověk, je logické. Místo vzadu není primárně určeno dospělým, i když lidé menšího vzrůstu se posadí bez problému, ale spíše dětem. Malý zavazadelník postačí pro nákup i převoz běžných drobností; na kusy nábytku si pronajmete dodávku.
Silnější motor Sparku rozhodně nedělá ostudu a při správném používání ukážete většině konkurence ze stejné třídy záda – lehký vůz s výkonem téměř 50 kW jede velmi dobře, ale musíte si zvyknout na častější vytáčení. Tehdy také roste spotřeba, kterou lze udržet na hodnotách udávaných výrobcem snad jen při defenzivní jízdě. Pokud se vydáte na dálnici, počítejte s tím, že benzin bude z nádrže ubývat velmi rychle. V základu stojí Spark Direct s motorem 0.8 38 kW za cenu 199 tisíc, který má v základu pouze dva airbagy a od modelu s litrovým motorem se liší plastovými nárazníky.
Nejdražší model s tímto motorem Direct-2 stojí 236 400 Kč a má v základu navíc el. ovládaná okna, centrální zamykání a klimatizaci. Nejdražší je pak model 1.0 Elite, který nabízí i boční airbagy, ABS, CD přehrávač či dálkové ovládání centrálu – to není špatné. Konkurencí pro Spark jsou bezesporu kolínská auta, která ve stejné výbavě jako Elite stojí o nemalých cca dvacet tisíc víc, Fiat Panda, či Kia Picanto; všechna auta mají podobné rozměry a nabízí motor se stejným výkonem (Picanto 48 kW, kolínská auta 50 kW). Spark je jako celek bezesporu konkurenceschopné auto, které spoléhá na svoje osvědčené roztomilé tvary – vždy Matiz byl v roce 1999 jedním z nejprodávanějších aut u nás.
Plusy:
- nízká cena
- vnitřní prostor
- ovladatelnost ve městě
Minusy:
- vyšší míra aerodynamického hluku
- „kuckání“ motoru při zapnuté klimatizaci
- vyšší spotřeba
Základní výbava (Elite): přední airbagy, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, el. ovládání předních oken, manuální klimatizace, posilovač řízení, otáčkoměr, dělená zadní sedadla, výškově stavitelné sedadlo řidiče, audiopříprava, ocelová 13" kola
Cena: