Chevrolet Spark: „facelift“ pro Daewoo Matiz (test)

Chevrolet Spark: „facelift“ pro Daewoo Matiz (test)

Kapitoly článku:


Jako na židli

Vzadu není místa nazbyt, ale vzhledem k rozvoru je ho kupodivu dost – je to důsledek vyšší stavby karoserie, sedíte jako na židli. Přesto nemají delší cestující vzadu moc pohodlí, ostatně ukazují to obrázky, na nichž se kolega Daněk dotýká při posezu „sám za sebou“ předních sedadel stejně jako střechy. Já jsem za sebou měl místa dostatek, sedadel jsem se nedotýkal a nad hlavou mi nějaké místečko zůstalo. Sedadla i opěradla mají optimální tuhost, resp. měkkost, nicméně ocenil bych lepší oporu stehen. Spark je určen pro pět cestujících, má tedy tři pásy vzadu i tři opěrky, ale kvůli úzké karoserii – vůz má větší výšku než šířku (1 495 mm) – se pohodlně usadí vzadu jen dva. Upřímně lituji třetího, který by musel sedět uprostřed. 

  
Vzadu je místa dost - ale pro menší osoby

  
Za 190cm řidičem je místa málo

  
Za 176cm řidiče si už menší osoba sedne

Jen dva motory

Pod kapotou zůstávají motory s objemy 0.8 a 1.0 l s výkony 38 kW a 49 kW. První má pouze tři válce, druhý je běžnější čtyřválec. Díky úpravám mají ale motory o 15 procent nižší spotřebu a nepatrně lepší průběh točivého momentu než v Matizu. Parametry obou motorů najdete v tabulce; zatím se nehovoří o tom, že by pod kapotou Sparku měl přijít naftový motor. V tak malém autě, kde se hraje především na cenu, snad ani není potřeba, koupilo by si ho kvůli vysoké ceně jen nepatrné množství zákazníků. Nám byl k testu zapůjčen silnější motor, což s povděkem kvituji, docela jsem se děsil toho, jak bych s tříválcem pádil z Prahy po dálnici.

Motory 0.8 l 1.0 l
Počet válců 3 4
Zdvihový objem (ccm) 796 995
Nejvyšší výkon (kW/k) 38/52) 49/66
při otáčkách 6 000 5 400
Nejvyšší točivý moment (Nm) 72 91
při otáčkách 4 400 4 200
Převodovka 5st. man. 5st. man.
Max. rychlost (km/h) 145 km/h 156 km/h
Zrychlení 0-100 km/h (s) 18,2 s 14,1 s
Spotřeba (l/100 km) 6,9/4,2/5,2 7,2/4,7/5,6

V základu stojí Spark s tímto motorem 224 340 Kč, v ní nenajdete ale téměř žádnou výbavu, až na centrální zamykání, el. ovládaná okna vpředu a přední airbagy. Testovaný model měl navíc klimatizaci a dálkové ovládání centrálu, což je kombinace odpovídající první výbavě Elite. Model bez dálkového ovládání se jmenuje Star (244 340 Kč), model s dálkou pak stojí 255 600 Kč, ovšem má navíc i el. ovládání zrcátek. Nejdražší model (druhá výbava Elite) má ABS i boční airbagy a stojí 286 200 Kč, což není špatná cena; např. Kia Picanto s motorem 1.1 l bez bočních airbagů stojí téměř stejně. Kombinace výbav je poněkud zmatečná, na studování ceníku je vhodné si ponechat větší množství času.

Litr postačí

Zpočátku jsem k motoru přistupoval poněkud s despektem, musel jsem se srovnat s tím, že jsem tentýž den vracel BMW 320d – první kilometry byly docela velkým šokem. Ale po dalších desítkách km jsem si začal zvykat na malý vnitřní prostor, na konzolu, o kterou jsem si otlačil koleno, na menší sedačky s horším tvarováním opěradla, na volant s nepříliš designově povedeném středem, na slabší motor i zcela odlišný způsob jízdy, stejně jako jinou „filozofii“ a logiku ovládání vozu. Motor je na první pohled unylý a umrtvený, to ale bylo jen zdání vyvolané přechodem z relativně silného přeplňovaného nafťáku.

  

  Litrový motor poskytuje uspokojující dynamiku

Stejně jako každý maloobjemový benzín je nutné i tento „litřík“ pořádně vytáček, aby ukázal svoje skryté rezervy; probouzet se začíná od 3 500 otáček, kdy už ale bohužel stoupá hlučnost. Ta je akceptované do cca 4 500 otáček (tolik točí pětka ve 140 km/h), vyšší otáčky jsou ale pro ustálenou rychlost nepoužitelné a není dobré se v nich držet moc dlouho, tedy pokud máte rádi svůj sluch. Naštěstí se do nich dostanete jen při akceleraci, držet v nich motor při běžných rychlostech nemusíte. Při městské jízdě se jen málokdy dostanete přes tři tisíce otáček, v nichž je motor ještě tichý a dobře utlumený – stejně tak na okresce; jen dálnice vyžaduje vysoké otáčky. Mimochodem podařilo se mi z vozu dostat tachometrových 170 km/h, což považuji vzhledem k objemu motoru za poměrně solidní.

Poznámka: Oproti litrovému motoru v trojici C1/107/Aygo je agregát ve Sparku subjektivně méně pružný, kolínský motor lépe reaguje na plyn v nízkých otáčkách, a to i přes delší zpřevodování a větší hmotnost.

Pružnost:

  • 60-100 km/h: 3 st. 10,4 s; 4 st. 14,7 s
  • 80-120 km/h: 3 st. 10,7 s; 4 st. 15,4 s; 30,3 s
  • 0-100 km/h: 16,5 s

Převody:

  • 40: 2 - 3100; 3 - 2000
  • 60: 2 - 4800; 3 - 3100; 4 - 2200
  • 80: 2 - 6300; 3 - 4100; 4 - 3100; 5 - 2400
  • 100: 3 - 5100; 4 - 4000; 5 - 3000
  • 120: 3 - 6200; 4 - 4800; 5 - 3650
  • 140: 4 - 5500; 5 - 4250
  • 160: 4 - 6300; 5 - 4850

Chevrolet

Chevrolet byl založen v roce 1911 v Detroitu. Od roku 1918 je součástí skupiny General Motors, kde byl v pozici konkurenta Fordu T.

V Evropě se pod značkou Chevrolet prodávají především vozy Daewoo. Značky Corvette a Cadillac jsou distribuovány odděleně.

Chevrolet Spark • Chevrolet Aveo • Chevrolet Cruze • Chevrolet Malibu • Chevrolet Trax

Doporučujeme

Články odjinud