Chevrolet Spark: „facelift“ pro Daewoo Matiz (test)

Místo Daewoo Chevrolet, místo Matiz Spark – to jsou změny, které postihly druhou generaci vozu známého „Matýska“. Ačkoliv jde o druhou generaci vozu, na první pohled se zdá, že Matiz dostal pouhý facelift. Korejskou novinku jsme vyzkoušeli s výkonnějším motorem.
Chevrolet Spark: „facelift“ pro Daewoo Matiz (test)
Seznam kapitol
  1. Nová generace, stejné rozměry, malý kufr, interiér
  2. Místo vzadu, litrový motor, dynamika
  3. Spotřeba, řízení, jízda, plusy a minusy, výbava
  4. Technické parametry, oficiální fotografie
  5. Kompletní fotogalerie (všechny pořízené snímky)

Facelift, nebo nová generace?

Novinka se na českém trhu prodává pod novým názvem Chevrolet Spark; změna značky je globální strategií koncernu General Motors a je pro mě poněkud hůře pochopitelná, změna jména pak jasně ukazuje, že Daewoo se chce od starého Matize distancovat a chce potenciálním zákazníkům ukázat, že nová generace je kvalitativně zcela jiné auto. Všímavý čtenář ale ví, že jména s dobrou reputací a image se nemění… Zkrátka máme tu podobné auto stejných proporcí a se stejnými motory, ale novým podvozkem, novou konstrukcí karoserie, novým řízením aj.

Tip: Kompletní ceník nového Sparku

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Designových změn oproti Matizu není mnoho

Vzhled, jak jsem se už krátce zmínil, se prakticky nezměnil, stejně jako celkové proporce a tvar karoserie (jiná je jen výška, Spark je 15 mm vyšší). Sparka poznáte bezpečně podle kapkovitých světlometů, které se od původních kruhových jasně odlišují. Naopak zadní světla už tak nová nejsou, Matiz dostal kruhové provedení po faceliftu a Spark žádnou výraznou novinku nepředstavil. Vůz stále stojí na 13" kolech, které ani v nejvyšším provedení nejsou vyměněny za lité čtrnáctky; pneumatiky mají rozměr 155/65 R13, na kterých vůz nevypadá právě nejlépe, je tím zvýrazněn už tak malý rozchod kol. Navíc tím trpí stabilita vozu ve vyšších rychlostech a jízdní vlastnosti na klikatých silnících. Ale o tom dále.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hlavním rozdílem ve vzhledu jsou odlišné přední světlomety

Kufr pro nákup

Zavazadlový prostor se stejně jako velikost vozu také nezvětšil, pokud za nárůst nepočítám tři litry – 170 místo 167 l, stejně jako se nijak nezměnil jeho rozměry a možnosti využití. Po sklopení dělených sedadel se prostor zvětší na 845 l, což je oproti 624 l u Matiku solidní zvětšení. Před sklopením opěradel je nutné vyjmout sedáky, jinak opěradla nesklopíte – není ani možné je nechat opřené o přední sedadla, protože byste opěradla nesklopili. Po sklopení vznikne rovná plocha a prostor jako celek vypadá opticky prostorně. Nakládací hrana je o poznání výše než dno zavazadelníku, to je ale u hatchbacků normální. Nosnost Sparku je 415-475 kg (dle motoru a výbavy), což znamená, že i při plném obsazení čtyřmi lidmi odvezete ještě trochu bagáže, což u malých aut není obvyklé. Moc se mi nelíbilo, že se páté dveře neotvírají společně s centrálem, ale je nutné je odemknout klíčem nebo tlačítkem z místa řidiče.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Zavazadlový prostor není velký, ale lépe využitelný než třeba u kolínské trojice

Zcela nový interiér

Interiér se oproti exteriéru změnil podstatně výrazněji, středová konzola i palubka jako celek je zcela odlišná, vypadá o poznání lépe a kvalitněji. Plasty jsou sice tvrdé, ale nevypadají na pohled vůbec špatně – rozhodně lépe než v Matizu. Centrální konzola je docela mohutná, mohou za to budíky umístěné na jejím horním konci. Jsou sice trochu blíže řidiči, než mi bylo milé, ale zvyknout se na to dá a časem mi vůbec nevadilo uhýbat zrakem mimo. Největší je tachometr, vpravo je otáčkoměr, vlevo palivoměr, teplota chladící kapaliny chybí. Dole je pak displej s časem a ujetými kilometry, palubní počítač nemá ani nejvyšší verze. Podbarvení přístrojů může být v závislosti na zvolené barevné kombinaci exteriéru a interiéru modré, oranžové či zelené.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Výrazná středová konzola má na svém horním konci budíky ---před řidičem zůstaly jen kontrolky

Kontrolky jako dálková světla nebo hladové oko jsou na malém displeji za volantem; ten není nastavitelný ani výškově, ani podélně, a to v žádné výbavě. Pozici za volantem najdete docela snadno, testovaná výbava měla naštěstí výškové nastavení sedáku (bez opěradla, pomocí kolečka), takže i rozměrnější kolega se do auta vměstnal. Posez je vyšší, jako na židli, ale to je u aut s malým rozvorem obvyklé – prostor je nahnán výškou karoserie. Sedadla nejsou špatná, na první pohled vypadají komfortně, ale chybí jim lepší opora v oblasti beder, takže na cestě budete docela nervózní. Na krátkých městských trasách to ale nevadí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Vnitřní okruh se zapíná manuálně

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Řadička má hezký tvar --- Schránka není příliš velká --- Pod konzolou jsou odkládací prostory

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sedadla jsou pohodlná, ale se slabým bočním vedením

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Nová generace, stejné rozměry, malý kufr, interiér
  2. Místo vzadu, litrový motor, dynamika
  3. Spotřeba, řízení, jízda, plusy a minusy, výbava
  4. Technické parametry, oficiální fotografie
  5. Kompletní fotogalerie (všechny pořízené snímky)
Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 46 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 13 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků