Chevrolet Sequel se zapsal do historie

Chevrole Sequel, technologicky patrně nejpokrokovější automobil světa, se navždy zapsal do automobilové historie – stal se totiž prvním elektromobilem, který elektrickou energii vyrábí ve vodíkových palivových článcích, jenž dokázal ujet 300 mil (asi 480 km) na jedno naplnění vodíkové nádrže. Rekordní jízda probíhala na běžných silnicích, pokrokovost Chevroletu Sequel spočívá v tom, že tento vůz neprodukuje žádné škodlivé emise.

„Touto jízdou docílil General Motors dalšího důležitého mezníku na cestě ke komerčnímu využívání automobilů s palivovými články – Sequel totiž dokázal ujet takovou vzdálenost, jakou naši zákazníci považují za odpovídající pro běžné využívání automobilu,“ říká Larry Burns, viceprezident GM odpovědný za výzkum, vývoj a strategické plánovaní. „Při našem testu jsme navíc nevyprodukovali žádné škodlivé emise, protože automobil s vodíkovými palivovými články vypouští jen neškodné vodné páry. A navíc vodík, použitý pro pohon modelu Sequel, byl vyrobený za pomoci energie hydroelektrárny u Niagarských vodopádů, což je čistý a obnovitelný zdroj. To tedy znamená to, že celý proces – od výroby vodíku až po jeho použití jako pohonné látky – se skutečně obešel bez produkce CO2.“

Sequel se veřejnosti představil v roce 2005 na Mezinárodním autosalonu NAIAS v Detroitu. První pojízdné prototypy vyjely vloni na podzim. Sequel je prvním vozidlem na světě, které úspěšně integruje pohonný systém s vodíkovými palivovými články a široké spektrum pokrokových technologií, jako je např. elektrické ovládání řízení a brzd („drive by wire“), kdy odpadá tradiční mechanická vazba mezi ovládacím a výkonným prvkem. Trakční elektromotory se ukrývají v nábojích kol, do podlahy jsou integrovaní lithium-ionové baterie, vůz má lehkou hliníkovou konstrukci. Pohonnou látkou je čistý vodík, motor emituje jen vodní páry. Nyní se Sequel stal prvním automobilem s palivovými články, který má akční rádius dostatečný pro jeho využívání v reálném životě.

„General Motors potvrdil, že díky pokrokovým technologiím je možné, aby automobil přestal být trnem v oku ekologů a že je možné snížit i naši závislost na ropě,“ říká Larry Burns. „Chevrolet Sequel jasně dokládá, že naše vize budoucnosti automobilů jsou reálné a obhajitelné.“

Jízda Sequelu na 300 mílové trati státem New York odstartovala z centra GM Fuel Cell Activity Center v Honeoye Falls, kde specialisté, kteří pro GM vyvinuli technologii palivových článků, také oficiálně zapsali Sequel do historických análů. 300-mílové mety dosáhl Sequel v Tarrytowne. General Motors tímto krokem znovu potvrdil svůj závazek dodat již letos na podzim část z flotily 100 Chevroletů Equinox poháněných palivovými články v rámci demonstračního programu „Project Driveway“ do oblasti New Yorku.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 1 příspěvek
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků