Chevrolet připravuje pro elektrický Spark nové baterie

Koncern General Motors hodlá u svých elektromobilů opouštět akumulátory typu li-ion. Mementem je i vzplanutí Chevroletu Volt.

Nic si nenalhávejme, elektromobily dnes zatím mohou vozům s konvenčním spalovacím motorem konkurovat ve většině provozních parametrů jen velmi obtížně, přičemž skutečný průlom je podmíněn nejen rozvojem infrastruktury, ale také vývojem nových akumulátorů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Chevrolet Spark EV se představí do dvou let

A právě posledně zmíněný aspekt poněkud „zatopil“ americkému hybridu Chevrolet Volt. Na konci letošního května došlo totiž na půdě bezpečnostního úřadu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) ve Winsconsinu k samovolnému vznícení vraku Voltu, který tři týdny před tím prošel bočním nárazovým testem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Chevrolet Spark ve standardní, aktuální generaci

Zástupci GM se sice bránili tím, že zaměstnanci NHTSA nepostupovali po simulované nehodě v souladu s návodem k obsluze a akumulátory předepsaným způsobem nedeaktivovali, nicméně zástupci NHTSA nařídili zahájit vyšetřování. V půli listopadu byly provedeny další tří nárazové testy, z nichž dva riziko přehřátí či dokonce vzplanutí potvrdily. Ve všech případech k tomu ale došlo s odstupem minimálně několika hodin od nárazu.

Test Chevrolet Spark 1,2: lepší než kdy dříve

Test Chevrolet Spark 1,2: lepší než kdy dříve

Evropské testy EuroNCAP přitom u dosud zkoušených elektromobilů a hybridů, osazených vesměs opět akumulátory typu li-ion, žádné podobné riziko neodhalily, nicméně okolnosti okolo baterií li-ion nám pouze připomínají, že samy o sobě nejsou i přes své jasné přednosti pro rozvoj elektromobilů a hybridů řešením.

Koncern General Motors nyní zaměřil svoji pozornost k vývoji nových druhů akumulátorů, se společností A123 Systems uzavřela dohodu na vývoj baterií LFP (lithium-iron-phosphate), jež by se měly objevit již v roce 2013 v elektrickém provedení Chevrolet Spark EV. Ten přitom nebude mít pranic společného se studií Chevrolet E-Spark představenou vloni v Indii.

Nový Chevrolet Spark: druhá generace je na světě

Nový Chevrolet Spark: druhá generace je na světě

Akumulátory LFP nabízejí oproti bateriím li-ion řadu předností včetně nižšího zahřívání. Zatím sice uloží méně elektřiny, jde ale o perspektivní platformu pro další vývoj. Firma A123 Systems při výběrovém řízení údajně prokázala v oblasti LFP největší kompetentnost. Za zmínku stojí, že společnost A123 Systems byla jedním z neúspěšných uchazečů o dodávky baterií pro vozy Chevrolet Volt.

V té době prý nepotvrdila dostatečné zkušenosti, nicméně nyní již dodává akumulátory LFP pro BMW ActiveHybrid 5 a stejnou technologii hodlá využívat také Fisker u svého modelu Karma.
 

bazar

Chevrolet Captiva 2
Rok výroby: 2007
Stav: 138 263 km
Cena: 190 000 Kč
Chevrolet Aveo 1,4
Rok výroby: 2010
Stav: 83 946 km
Cena: 80 000 Kč
Chevrolet Spark 1,2
Rok výroby: 2010
Stav: 59 576 km
Cena: 96 000 Kč
Chevrolet Orlando 2
Rok výroby: 2011
Stav: 114 436 km
Cena: 210 000 Kč
Chevrolet Cruze 1,8
Rok výroby: 2012
Stav: 52 433 km
Cena: 175 000 Kč
Chevrolet Orlando 1,8
Rok výroby: 2011
Stav: 73 083 km
Cena: 246 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků