Chevrolet připravuje pro elektrický Spark nové baterie

Koncern General Motors hodlá u svých elektromobilů opouštět akumulátory typu li-ion. Mementem je i vzplanutí Chevroletu Volt.

Nic si nenalhávejme, elektromobily dnes zatím mohou vozům s konvenčním spalovacím motorem konkurovat ve většině provozních parametrů jen velmi obtížně, přičemž skutečný průlom je podmíněn nejen rozvojem infrastruktury, ale také vývojem nových akumulátorů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Chevrolet Spark EV se představí do dvou let

A právě posledně zmíněný aspekt poněkud „zatopil“ americkému hybridu Chevrolet Volt. Na konci letošního května došlo totiž na půdě bezpečnostního úřadu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) ve Winsconsinu k samovolnému vznícení vraku Voltu, který tři týdny před tím prošel bočním nárazovým testem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Chevrolet Spark ve standardní, aktuální generaci

Zástupci GM se sice bránili tím, že zaměstnanci NHTSA nepostupovali po simulované nehodě v souladu s návodem k obsluze a akumulátory předepsaným způsobem nedeaktivovali, nicméně zástupci NHTSA nařídili zahájit vyšetřování. V půli listopadu byly provedeny další tří nárazové testy, z nichž dva riziko přehřátí či dokonce vzplanutí potvrdily. Ve všech případech k tomu ale došlo s odstupem minimálně několika hodin od nárazu.

Testy | Chevrolet

Test Chevrolet Spark 1,2: lepší než kdy dříve

Evropské testy EuroNCAP přitom u dosud zkoušených elektromobilů a hybridů, osazených vesměs opět akumulátory typu li-ion, žádné podobné riziko neodhalily, nicméně okolnosti okolo baterií li-ion nám pouze připomínají, že samy o sobě nejsou i přes své jasné přednosti pro rozvoj elektromobilů a hybridů řešením.

Koncern General Motors nyní zaměřil svoji pozornost k vývoji nových druhů akumulátorů, se společností A123 Systems uzavřela dohodu na vývoj baterií LFP (lithium-iron-phosphate), jež by se měly objevit již v roce 2013 v elektrickém provedení Chevrolet Spark EV. Ten přitom nebude mít pranic společného se studií Chevrolet E-Spark představenou vloni v Indii.

Chevrolet

Nový Chevrolet Spark: druhá generace je na světě

Akumulátory LFP nabízejí oproti bateriím li-ion řadu předností včetně nižšího zahřívání. Zatím sice uloží méně elektřiny, jde ale o perspektivní platformu pro další vývoj. Firma A123 Systems při výběrovém řízení údajně prokázala v oblasti LFP největší kompetentnost. Za zmínku stojí, že společnost A123 Systems byla jedním z neúspěšných uchazečů o dodávky baterií pro vozy Chevrolet Volt.

V té době prý nepotvrdila dostatečné zkušenosti, nicméně nyní již dodává akumulátory LFP pro BMW ActiveHybrid 5 a stejnou technologii hodlá využívat také Fisker u svého modelu Karma.
 

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

dnes | Daniel Havlina | 2 příspěvky
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků