Chevrolet Lacetti 1.4: dostupný elegán (megatest)

Americký koncern General Motors vyrazil do boje o evropského zákazníka s novými zbraněmi - korejské Daewoo převlékl za Chevrolet a inovoval Nubiru, která nyní nese jméno Lacetti. Testovali jsme pětidveřový hatchback s motorem 1.4 69 kW.
Chevrolet Lacetti 1.4: dostupný elegán (megatest)
Seznam kapitol
  1. Proměna Daewoo v Chevrolet, tajemství jménem Lacetti
  2. Interiér, sedačky, pohodlí, odkládací prostory
  3. Místo vzadu, zavazadlový prostor, motor
  4. Naladění podvozku, jízdní vlastnosti, dynamika
  5. Spotřeba, proč volit motor 1.4, stručné hodnocení, plusy a minusy
  6. Komentovaná fotogalerie

Proměna Daewoo v Chevrolet ušla zřejmě málokomu, kdo alespoň trochu sleduje dění ve světě automobilů. Samotný výrobce dal tuto změnu dostatečně najevo poměrně masivní reklamní kampaní v médiích a i následnou propagaci modelu Lacetti, do kterého jistě vkládá největší naděje, šlo jen těžko přehlédnout. Po krátkém průzkumu v mém okolí mohu změnu značky hodnotit jedině pozitivně, zatímco nad Daewoo potenciální zájemci obvykle ohrnovali nos, po vyřknutí slova Chevrolet si většina z nich představila slavný model Corvette a jejich myšlenky se rázem ubíraly jiným směrem.

Tip: Test Daewoo Nubiry s motorem 1.8 90 kW (Lacetti sedan)

Snaha automobilky zajistit změnou značky vozům lepší odbyt a vnímání v očích náročnějších zákazníků, se tak nemusí minout účinkem. Rebranding je však pouhou pozlátkou, pro náročnější klientelu je klíčový kvalitní produkt a v neposlední řadě odpovídající prodejní a poprodejní servis. Při návštěvách několika autosalonů a webových prezentací českých dealerů se mi do úst nezřídka vkrádala slova jako rozháranost a neprofesionalita a bylo vidět, že automobilku čeká v tomto směru ještě velký kus práce. Konec konců, dva měsíce po změně značky nelze čekat zázraky a stále můžeme věřit, že GM udělá z Daewoo Chevrolet se vším všudy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tajemství jménem Lacetti

Jak jsem již zmínil, Lacetti není zcela novým vozem, ale evolucí dříve nabízené Nubiry, ze které přebral většinu techniky a část designových prvků. Původně měl být tento model pouze pětidvéřovým hatchbackem, později ale stejné jméno převzala Nubira sedan a Nubira kombi a v době vstupu na český trh je tak celá řada modelů Lacetti nabízena pod stejným jménem (kombi má nově přídomek Station Wagon neboli SW) a jednotným stylingem. Změna jména přinesla úpravu přední masky u sedanu, pár drobných změn se odehrálo také v interiéru. Hatchback je i tak ze všech tří verzí nejosobitější. Má jiný design, z něhož je krom jiné zádě nejviditelnější jiná přední maska, a výlučně k němu si můžete pořídit motor o objemu 1.4 litru, který se nacházel i v testovaném voze. Všemi změnami nám výrobce pořádně zamotal hlavu a jednoduše je popsat je takřka neřešitelný problém. Kdyby zůstalo Lacetti pouze hatchbackem, byla by situace o mnoho jednodušší, od sedanu a kombi jej totiž dělí více, než se na první pohled zdá.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zvenku vypadá Lacetti velmi hezky a moderně, má hezky střiženou záď a povedenou přední masku

Made in Italy

Pohled na samotné Lacetti nechal zapomenout na všechny nelichotivé soudy a v mé mysli rychle převládl pocit čistoty a elegance. Výrobce již u dřívějších modelů skoncoval s korejským designem a práci na kabátech svých vozů přenechal Italům. Pod design hatchbacku se podepsal věhlasný Giugiaro (sedan a kombík má zase na svědomí Pininfarina) a na vzhledu vozu je to zatraceně znát. Jeho linie jsou čisté a uhlazené, ty tam jsou neočekávané korejské záhyby a kýčovité prvky. Vzhledu prospívá nová přední maska, ta použitá u sedanu a kombíku by dynamicky střiženému hatchbacku neslušela. Zepředu působí vůz sympaticky a elegantně, zboku a zezadu pak dynamicky až sportovně, zejména díky koncovým světlometům kombinujícím bílé a červené kruhové výseče. Vozu nejvíce sluší tmavé barvy, v černé nebo modré metalíze je to opravdu fešák, ten testovaný byl bohužel stříbrný.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Rebranding je dokonalý, po Daewoo ani památky

U Lacetti jsou dotaženy převratné změny započaté Nubirou a vůz na své okolí působí všelijak, jen ne korejsky. Pokud jsem jsem někomu nezasvěcenému prozdradil, o jaký vůz jde, většinou jsem se dočkal obdivných reakcí na vstup Chevroletu na evropský trh, že jde o převlečeného „Korejce“ nikoho ani nenapadlo. Mně osobně se Lacetti líbí velmi a jeho vnější design je pro mně jednou z nejdokonalejších vlastností celého vozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Skoro jako v bavlnce

Jakkoli se automobilka odvrací od korejského designu, nezapomíná na asijskou velkorysost a štědrost a ve svých vozech stále nabízí bohaté výbavy již u základních modelů. Lacetti není výjimkou, a tak snad ani nepřekvapí, když rozsahem standardně dodávaných prvků poráží většinu konkurence a přitom se svou cenovkou stále řadí mezi nejlevnější vozy v segmentu. Lacetti je s motorem 1.4 l nabízeno ve dvou základních verzích s označením Star za 333 333 resp. 359 900 Kč. Obě obsahují mj. centrál s dálkovým ovládáním, přední okna v elektrice, CD přehrávač se čtyřmi reproduktory, výškově stavitelné sedadlo řidiče a ani v jedné nechybí základní bezpečnostní prvky – dva airbagy a čtyři kotoučové brzdy s ABS.

Dražší verze pak přidává i mechanickou klimatizaci s chlazenou schránkou v palubní desce. Na úplný základ je to výčet více než slušný a s obdivem k němu může vzhlížet i lecjaký kompakt prestižní značky. Právě v dražší verzi základní výbavy, bez jakýchkoli příplatkových prvků, byl dodán i námi testovaný vůz, a tak jsme mohli výjimečně vyzkoušet, jak chutná jeden z dietních pokrmů v nabídce automobilky.
Kromě základní Star si Lacetti můžete pořídit i ve výbavách Elite a Platinum. Ta prvně jmenovaná přidává mj. volant stavitelný ve dvou osách, bederní opěrku pro sedadlo řidiče, odkládací prostor pod sedadlem, přední mlhovky, všechna okna v elektrice, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, alarm a dva reproduktory navíc. Platinum ke všemu přihodí třeba ještě bederní opěrku pro spolujezdce, loketní opěrku pro cestující vzadu, protiprokluz, boční airbagy, dešťový senzor, CD měnič nebo automatickou klimatizaci.

Motory jsou na výběr tři, mimo zmíněné čtrnáctistovky také benzínové 1.6 80 kW a 1.8 90 kW, přičemž platí, že „čtrnáctku“ lze kombinovat pouze s nejnižší a střední, „osmnáctku“ pak pouze s nejvyšší výbavou. Pouze „jedna-šestka“ není žádna fajnovka a kamarádí se s každou z verzí. Cena za nejvybavenější model s motorem 1.8 l činí 462 900 Kč, asi nejrozumnější volba zlaté střední cesty, tedy motoru 1.6 a prostřední výbavy Elite přijde na 392 900 Kč. Rozpočet vám tedy Lacetti patrně nezruinuje, nárůsty cen jsou velmi mírné a třeba rozdíl pouhých 33 000 Kč dělící 1.4 Star a 1.6 Elite je až zarážející. Moderní diesel Lacetti prozatím chybí, ale v nabídce by se měl během objevit během roku 2005.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Proměna Daewoo v Chevrolet, tajemství jménem Lacetti
  2. Interiér, sedačky, pohodlí, odkládací prostory
  3. Místo vzadu, zavazadlový prostor, motor
  4. Naladění podvozku, jízdní vlastnosti, dynamika
  5. Spotřeba, proč volit motor 1.4, stručné hodnocení, plusy a minusy
  6. Komentovaná fotogalerie
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků