Chevrolet Epica 2,0 VCDi: levně na dlouhé cesty

(test) Americká značka, korejská konstrukce a italský diesel pod kapotou. To vše v sobě spojuje Chevrolet Epica VCDi. Jaký je?
Seznam kapitol
  1. Nejen férová cena, Asijský původ, Nabídka verzí
  2. Slušná výbava od základu, Testovaný vůz, Zkrátka decentní, Nečekaně komfortní
  3. Dostatečný zavazadelník, Kokpit na úrovni, Takřka vše ve snadném dosahu
  4. Čiperný a hospodárný, Spíše na dobré cesty, Velký vůz za malé peníze
  5. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie

Nejen férová cena

Chevrolet Epica právě přichází na trh v mírně omalezné podobě, s možností šestistupňového „automatu“ a se sníženou cenu, o čemž jsme vás informovali zde. My jsme měli možnost otestovat jeho dosavadní provedení (modelový rok 2008), a sice v nevyšší výbavě LT a se vznětovým motorem pod kapotou. Jedná se o prostorný sedan s klasickou čtyřdvéřovou karosérií, který je již svojí povahou předurčen k dlouhým cestám. V kombinaci s použitým motorem a stupněm výbavy je možno cestovat jím na těchto trasách rychle, v pohodlí a bezpěčí a při velmi slušných provozních nákladech. My jsme jej vyzkoušeli na trase, jež se pro zkoušku tohoto vozu ukázala jako ideální. Kromě drobnějších pojížděk jsme se touto Epicou svezli z Brna až na samotný východ Slovenska a zpět. Během toho jsme vyzkoušeli nejrůznější typy vozovek a dopravních a povětrnostních podmnínek. A vraceli jsme ji s pocitem uspokojení. Ale to bychom předbíhali. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

Asijský původ

Model Epica se v Evropě objevil na jaře roku 2006. Jedná se o výrobek jihokorejské automobilky GM DAT (GM Daewoo), který nahradil typ Evanda, jenž jsme vám představili v testu ojetiny. Modelu Evanda se prodalo v letech 2003 až 2006 celkem 239 000 kusů, zatímco předchozí Leganza nalezla během roků 1999 až 2003 na celém světě jen 156 000 zákazníků. Jak je vidět, trend je správný, proto také GM DAT připravil pro Epicu v továrně v Bupyongu roční kapacitu 154 000 vozů. Zatímco předchozí Evandu navrhoval Giugiaro, o vzhled Epicy se postaralo vlastní designérské centrum GM DAT.

Ačkoli se Evanda vyráběla i se šestiválci, pro Evropu byl k dispozici výhradně dvoulitrový čtyřválec. Chevrolet Epica však do prodejů vstoupil s dvojicí modernizovaných, řadových a příčně situovaných (!) šestiválců řady XK ve verzích 2,0 V6/105 kW a 2,5 V6/115 kW, přičemž první z nich byl k dostání s pětistupňovou manuálně řazenou převdovkou D24, nebo pětistupňovým „automatem“ značky Aisin, zatímco větší motor byl tímto automatem vybaven standardně. Brzy následoval čtyřválec 2,0 VCDi s filtrem pevných částic DPF z dílen specializované italské továrny VM Motori, jímž byl osazen i zkoušený vůz.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Daewoo Leganza / Daewoo Evanda / Chevrolet Evanda

Nabídka verzí

Chevrolet Epica byl v dobíhajícím modelovém roce nabízen ve třech stupních výbavy s názvy LS, LT Base a LT. LT Base bylo možno objednat pouze s „nafťákem“ a větší ze šestiválců byl dostupný jen s nejvyšší úrovní LT, jinak bylo lze vybírat z kombinací výbav a motorů bez omezení. Vůz na trh vstupoval s cenou 569 000 Kč, přičemž tato cifra se zvláště v posledních měsících ještě dále snižovala. Na vůz těchto rozměrů, který směřuje na vrchol střední třídy, se jedná o ceny velmi příznivé, ale v protikladu k předchozím modelům Leganza a Evanda již nekonkuruje ostatním pouze cenou a nabídkou prostoru.

Jeho devizou jsou totiž také elegantní design (zvláště uvnitř) a nabídka pokrokových výbavových prvků. Na druhou stranu je třeba připomenout velmi omezený seznam výbavy nabízené za příplatek, kde najdeme snad jen metalízu za 13 000 Kč, automatickou převodovku (pro verzi LT) či gumové koberce za 850 Kč a zamykání zpátečky za 7 110 Kč (obé dodáváno přímo dealerem). Pro verzi LT se dodávaly ještě spoilerový body kit (12 500 Kč) a elektricky ovládané střešní okno (20 000 Kč).  Ačkoli zde hovoříme o dosavadním modelovém roce, lze předpokládat, že varianty a ceny pro rok 2009 se prakticky nezmění.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Nejen férová cena, Asijský původ, Nabídka verzí
  2. Slušná výbava od základu, Testovaný vůz, Zkrátka decentní, Nečekaně komfortní
  3. Dostatečný zavazadelník, Kokpit na úrovni, Takřka vše ve snadném dosahu
  4. Čiperný a hospodárný, Spíše na dobré cesty, Velký vůz za malé peníze
  5. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie
TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

19.  4.  2018 | Jan Mička | 37 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků