Chevrolet Corvette Z06 má s 8L90 řadit rychleji než PDK od Porsche, proč?

Podtitulem článku by mohl být také výrok „měnič vs. dvouspojkové uspořádání“. Podívejme se nyní na to, čím se bude nová osmistupňová samočinná převodovka pro Corvette Z06 lišit od konkurence.
Chevrolet Corvette Z06 má s 8L90 řadit rychleji než PDK od Porsche, proč?

S měničem momentu

Nová Corvette Z06 se stala teprve před několika dny jednou z hlavních hvězd detroitského autosalonu. Co se technických specifikací týče, zřejmě největší pozornost vzbudilo oznámení, že nová samočinná převodovka 8L90 bude i přes zachování kapalinového měniče momentu řadit rychleji než dvouspojková skříň PDK od Porsche. Na detailní parametry k jízdním výkonům si ještě počkáme, Corvette Z06 je připravena pro modelový rok 2015, takže se začne prodávat nejdříve v létě, v mezičase se tedy zatím podívejme na novou převodovku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nová samočinná převodovka GM 8L90 byla postavena pro kombinaci s motorem LT4

Samočinnou skříň 8L90 připravil zvláštní tým General Motors a zachovává si konvenční konstrukci s kapalinovým měničem momentu a soustavou planetových převodů. Pánové z GM tvrdí, že má řadit rychleji a plynuleji než PDK v Porsche 911. „Hledali jsme převodovku, jež umožní každodenní pohodlné ježdění a bude kompatibilní s deaktivací válců,“ vysvětluje Tadge Juechter, šéfkonstruktér projektu Corvette C7.

Chevrolet Corvette Z06: 625 koní a převodovka rychlejší než v 911

Chevrolet Corvette Z06: 625 koní a převodovka rychlejší než v 911

Důvodů pro zcela novou konstrukci byla podle něj celá řada, jedním z těch nejdůležitějších se stala skutečnost, že v současnosti neexistuje žádná dvouspojková převodovka schopná přenášet tak vysoký točivý moment. Hovoří se o porci až 1 000 Nm, takže by pro GM mohlo jít o zajímavý artikl, jenž může eventuálně dodávat řadě jiných automobilek. I když byla skříň 8L90 vyvíjena s potenciálem nasazení i v jiných budoucích modelech GM s pohonem zadních kol, v řadě rysů byla přizpůsobena speciálně vozům  Corvette Stingray (C7).

Zdvojené kapalinové ovládání

Zajímavostí této převodovky je použití zdvojeného hydraulického ovládání, jež má dvě větve. Při plném zatížení motoru LT4 pracují obě, takže maximální tlak v soustavě umožňuje velmi rychlé změny převodů. Při běžných cestovních podmínkách pracuje ale jen jedna z nich, což sice mírně zpomaluje řazení, ale omezuje vnitřní odpory ústrojí, a tím i spotřebu paliva. Řízení převodovky má být koordinováno se standardní deaktivací válců motoru, který tak při částečném zatížení bude chodit jen na čtyři válce. 

Corvette Stingray (C7) dostane osmistupňovou převodovkou

Corvette Stingray (C7) dostane osmistupňovou převodovkou

Vnější rozměry skříně 8L90 mají být stejné jako u konvenčního šestistupňového samočinného ústrojí, výrobce ale slibuje o 3,6 kg nižší hmotnost a v provozu o 5 % nižší spotřebu. Nová převodovka 8L90 má vynikat nezvykle širokým rozpětím převodů. Díky tomu bylo možno stálý převod prodloužit z 2,730 na 2,410, ovšem původní poměr bude u nové Corvette Z06 dodáván na přání. Přímým převodem je šestka, sedmička a osmička jsou tedy s poměry 0,860 a 0,650 rychloběhy.

Corvette Stingray „pálí“ německou dálnicí 300 km/h

Corvette Stingray „pálí“ německou dálnicí 300 km/h

Nová převodovka 8L90 v současnosti prochází jízdními zkouškami a na základě jejich výsledků budou stanoveny momenty řazení a další parametry. Na oficiální údaje k nové Corvette Z06 si proto zřejmě ještě počkáme.
 

 

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

včera | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků