Chevrolet Corvette Z06 má s 8L90 řadit rychleji než PDK od Porsche, proč?

Podtitulem článku by mohl být také výrok „měnič vs. dvouspojkové uspořádání“. Podívejme se nyní na to, čím se bude nová osmistupňová samočinná převodovka pro Corvette Z06 lišit od konkurence.
Chevrolet Corvette Z06 má s 8L90 řadit rychleji než PDK od Porsche, proč?

S měničem momentu

Nová Corvette Z06 se stala teprve před několika dny jednou z hlavních hvězd detroitského autosalonu. Co se technických specifikací týče, zřejmě největší pozornost vzbudilo oznámení, že nová samočinná převodovka 8L90 bude i přes zachování kapalinového měniče momentu řadit rychleji než dvouspojková skříň PDK od Porsche. Na detailní parametry k jízdním výkonům si ještě počkáme, Corvette Z06 je připravena pro modelový rok 2015, takže se začne prodávat nejdříve v létě, v mezičase se tedy zatím podívejme na novou převodovku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nová samočinná převodovka GM 8L90 byla postavena pro kombinaci s motorem LT4

Samočinnou skříň 8L90 připravil zvláštní tým General Motors a zachovává si konvenční konstrukci s kapalinovým měničem momentu a soustavou planetových převodů. Pánové z GM tvrdí, že má řadit rychleji a plynuleji než PDK v Porsche 911. „Hledali jsme převodovku, jež umožní každodenní pohodlné ježdění a bude kompatibilní s deaktivací válců,“ vysvětluje Tadge Juechter, šéfkonstruktér projektu Corvette C7.

Autosalony | Sportovní auta | Premiéry | Chevrolet

Chevrolet Corvette Z06: 625 koní a převodovka rychlejší než v 911

Důvodů pro zcela novou konstrukci byla podle něj celá řada, jedním z těch nejdůležitějších se stala skutečnost, že v současnosti neexistuje žádná dvouspojková převodovka schopná přenášet tak vysoký točivý moment. Hovoří se o porci až 1 000 Nm, takže by pro GM mohlo jít o zajímavý artikl, jenž může eventuálně dodávat řadě jiných automobilek. I když byla skříň 8L90 vyvíjena s potenciálem nasazení i v jiných budoucích modelech GM s pohonem zadních kol, v řadě rysů byla přizpůsobena speciálně vozům  Corvette Stingray (C7).

Zdvojené kapalinové ovládání

Zajímavostí této převodovky je použití zdvojeného hydraulického ovládání, jež má dvě větve. Při plném zatížení motoru LT4 pracují obě, takže maximální tlak v soustavě umožňuje velmi rychlé změny převodů. Při běžných cestovních podmínkách pracuje ale jen jedna z nich, což sice mírně zpomaluje řazení, ale omezuje vnitřní odpory ústrojí, a tím i spotřebu paliva. Řízení převodovky má být koordinováno se standardní deaktivací válců motoru, který tak při částečném zatížení bude chodit jen na čtyři válce. 

Zajímavosti | Tajné | Technika | Sportovní auta | Chevrolet

Corvette Stingray (C7) dostane osmistupňovou převodovkou

Vnější rozměry skříně 8L90 mají být stejné jako u konvenčního šestistupňového samočinného ústrojí, výrobce ale slibuje o 3,6 kg nižší hmotnost a v provozu o 5 % nižší spotřebu. Nová převodovka 8L90 má vynikat nezvykle širokým rozpětím převodů. Díky tomu bylo možno stálý převod prodloužit z 2,730 na 2,410, ovšem původní poměr bude u nové Corvette Z06 dodáván na přání. Přímým převodem je šestka, sedmička a osmička jsou tedy s poměry 0,860 a 0,650 rychloběhy.

Zajímavosti | Americká auta | Video | Sportovní auta | Fascinace | Kupé | Chevrolet

Corvette Stingray „pálí“ německou dálnicí 300 km/h

Nová převodovka 8L90 v současnosti prochází jízdními zkouškami a na základě jejich výsledků budou stanoveny momenty řazení a další parametry. Na oficiální údaje k nové Corvette Z06 si proto zřejmě ještě počkáme.
 

 

Chevrolet Captiva 1.991
Rok výroby: 2007
Stav: 188 221 km
Cena: 150 000 Kč
Chevrolet Kalos 1.399
Rok výroby: 2005
Stav: 161 386 km
Cena: 34 000 Kč
Chevrolet Orlando 1.796
Rok výroby: 2012
Stav: 146 586 km
Cena: 182 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků