Chevrolet Corvette: klasický muscle car z Ameriky

Dnes si krátce představíme americkou klasiku, Chevrolet Corvette. Tento sportovní automobil s motorem 5.7 l V8 se vyrábí už padesát let a stále má svoje kouzlo. Za chvíli se objeví jeho šestá verze, které se věnuje druhá kapitola článku.
Chevrolet Corvette: klasický muscle car z Ameriky
Seznam kapitol
  1. Stávající Corvette páté generace, ceny, parametry, obrázky
  2. Corvette šesté generace: nový vzhled, nový motor (galerie)

Chevrolet Corvette patří k typickým zástupcům amerických muscle cars. Nyní je na trhu už půl století (od 1953), svoje jubileum oslavil tento model letos v létě. Už od počátku produkce se pod kabátem nachází osmiválcový motor small-block, který ke Corvettě neodmyslitělně patří. Za tu dobu prošel samozřejmě vývojem, v pětce má objem 5.7 l, dva ventily na válec a rozvod OHV; starší konstrukce je znát.

Pod kapotou se objevily i další osmiválce, např. 5.4 l a 7.0 l, v současné páté generaci (Corvette 2004) zůstala nakonec pouze stará dobrá „pět-sedmička“ ve dvou výkonových verzích. V průběhu historie docházelo k mnoha různým drobným vylepšením, takže lze říci, co rok, to něco nového. Historie Corvetty je zkrátka více než pohnutá; na detroitský autosalon je naplánováno představení šesté generace, o které si můžete přečíst v další kapitole (a starší bleskovce).

Tip: Pokud vás zajímají předchozí generace Corvetty, určitě si „nalistujte“ stránku Corvette history. A určitě si nezapomeňte stáhnout plakáty, a to jak páté, tak šesté generace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Chevrolet Corvette Z06 vypadá skutečně dobře

Corvetta páté generace (výroba od roku 1997 do 2004) se nabízí celkem ve třech provedeních: Coupé, Convertible a Z06; všechny verze jsou pouze dvousedadlové. Coupé je nabízeno s osmiválcem o výkonu 257 kW (350 koní) při 5200 otáčkách a rozvodem OHV označovaným jako LS1. Standardem je čtyřstupňová automatická převodovka (478 N.m při 4000 otáčkách), na přání se dodává šestistupňový manuál (508 N.m při 4400 ot.). Omezovač zasahuje při 6200 otáčkách.

S manuálem zrychlí Coupé na 60 mph za 4,9 s (60 mph = cca 96 km/h), čtvrt míle pak zdolá za 13,22 s (109 mph), maximálka je 282 km/h. Spotřeba odpovídá výkonu a objemu motoru: 18 mpg ve městě a 25 na highway (mimo město) s automatem, a 19/28 mpg s manuálem. Přepočteno na evropské jednotky to činí u automatu 13,5/9,7 l na 100 km, u manuálu pak 12,8/8,7 l na 100 km. Nádrž má objem 68 litrů, přičemž Corvetta si pochutnává na tom nejlepším benzínu, jenž se v Americe označuje oktanovým číslem 93 (používá se jiné značení než v Evropě).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Coupé je nejlevnější verzí Corvetty --- Nabízí snímací horní část střechy,
která se schová do zavazadlového prostoru

Samozřejmostí jsou kotoučové brzdy na všech kolech. Standardem jsou 17" kola o šíři 8,5" vpředu a 18" kola o šíři 9,5" vzadu, samozřejmě z lehkých slitin. Zadní má větší šířku a velikost z prostého důvodu: aby se výkon motoru lépe přenášel na vozovku. Na předních kolech jsou obuty pneumatiky Goodyear Eagle F1 GS Extended-Mobility P245/45ZR-17, na zadních pak Goodyear Eagle F1 GS Extended-Mobility P275/40ZR-18. Cena Corvetty Coupé začíná na 44 535 dolarech.

Klepněte pro větší obrázek  Na všech kolech jsou kotouče

Convertible je pod kapotou zcela shodné s Coupé, jde pouze o kabriolet. Látková střecha je ovládaná manuálně s vyhřívaným zadním sklem. Cena kabrioletu začíná na 51 535 dolarech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Corvette Z06 má pod kapotou silnější motor a jinou záď než Coupé

Posledním modelem je Z06, který byl představen v polovině roku 2000. Rozdílem je nejen jinak formovaná záď, není tak splývavá jako u Coupé, ale připomíná spíše Convertible se zataženou střechou. Hlavní změnou je ale motor LS6, který ze stejného objemu dostává 298 kW při 6000 otáčkách; točivý moment dosahuje 542 N.m při 4800 otáčkách. Z06 se prodává standardně se šestistupňovým manuálem, přičemž není možné si pořídit automat. Omezovač zasahuje při 6600 otáčkách.

S výkonnějším motorem zrychlí Corvette na 60 mph za 3,9 s, čtvrt míli ujede za 12,4 s (116 mph); maximálka činí 275 km/h. Spotřeba je stejná jako u LS1 s manuálem, tedy 19/28 mpg = 13,5/9,7 l/100 km. Dojezd činí cca 800 km na nádrž. Silnější motor vyžaduje širší kola, proto má Z06 vpředu i vzadu o palec širší disky, ovšem se stejným průměrem. Na ně jsou vpředu obuty pneumatiky Goodyear Eagle F1 Supercar Non-Extended Mobility P265/40ZR-17, vzadu pak Goodyear Eagle F1 Supercar Non-Extended Mobility P295/35ZR-18.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Corvette Convertible --- Corvette Coupé

Ve standardní výbavě nechybí takřka nic: ABS, protiprokluzový systém, systém aktivního řízení, který zabraňuje smyku v kritických situacích (je ho možné samozřejmě vypnout, ale pak budou mít méně zkušení řidiči mít s Corvettou dost práce), sedadla v kůži elektricky ovládaná, dvouzónová automatická klimatizace, tempomat, CD přehrávač, audio soustava Bose, head-up display u Z06 (informace zobrazené „nad“ palubní deskou) apod. Z06 se prodává od 52 385 dolarů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Interiér vypadá slušně na to, že jde o sedm let staré auto

Hlavní parametry:

  • Rozměry: 4566 x 1572 x 1211 mm
  • Rozvor: 2655 mm
  • Motor: small-block 5.7 l V8, LS1 pro Coupé a Convertible, LS6 pro Z06
  • Palivová nádrž: 68 l
  • Zavazadlový prostor: 702 l (Coupé), 394 (Convertible), 377 (Z06)

V další kapitole najdete patnáct obrázků Corvetty šesté generace, která byla představena na detroitském autosalonu 2004, a základní informace.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Stávající Corvette páté generace, ceny, parametry, obrázky
  2. Corvette šesté generace: nový vzhled, nový motor (galerie)
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků