Chevrolet Corvette (1953 - 1962): Pokus Američanů o dvoumístný sporťák

Kdyby nepřišla přímá konkurence v podobě Fordu Thunderbird, možná by po počátečních problémech s kvalitou ikonická Corvette brzy zmizela z nabídky.
Seznam kapitol
  1. První návrhy a pospíchání s výrobou
  2. Osmiválec a konkurence zachraňují výrobu
  3. Fotogalerie: Chevrolet Corvette C1

Když se řekne Chevrolet Corvette, pravděpodobně si představíte jediné velkosériové americké sportovní auto, které má jízdní vlastnosti a dynamiku zhruba odpovídající obecným představám o tom, jak má sportovní vůz jezdit. Ale zrod skutečného sportovního vozu z USA byl poměrně obtížný a málem skončil propadákem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První koncept vznikl v roce 1953 pro výstavu GM Motorama. Automobilka pospíchala s výrobou a už za půl roku začala prodávat ručně montovaná auta s laminátovou karoserií. Corvette se postupně vyvíjela, velká modernizace přišla v roce 1958

Abychom pochopili, proč nikdy neuměli Američané udělat pořádné sportovní auto podle „evropského“ stylu, musíme se podívat na americkou mentalitu. Zatímco v Evropě byly a jsou úzké zakroucené silnice a malé uličky ve starobylých městech, Spojené státy jsou především o rovných širokých pláních a bulvárech navržených podle pravítka. V Americe zkrátka nikdo kompaktní sportovní vůz nepotřeboval.

Jenže když se pak začali po druhé světové válce z Evropy vracet vojáci, měli zaprvé dostatek našetřených peněz a zadruhé spoustu volného času. Mnohdy si přivezli i různá britská sportovní auta a vlastně importovali do Států úplně nové trendy. Najednou začala být sportovní auta zajímavá a žádaná.

Retro | Zajímavosti | Sportovní auta | Kabriolety | Mazda

Mazda MX-5 (od 1989): Nejprodávanější roadster planety

Zrození dnes legendárního Chevroletu Corvette sahá do roku 1951, kdy konečně známý designér Harley Earl přesvědčil vedení General Motors, aby ho nechali nevrhnout sportovní vůz. Earl přitom na vlastním roadsteru podle britského střihu pracoval už od poloviny 40. let.

Celý projekt dostala za úkol divize Special Projects koncernu General Motors a už na konci roku 1951 byly hotové první nákresy vozu označeného interně jako „Project Opel“. Problém byl ale s tím, že Harley Earl chtěl menší, lehčí a kompaktní auto, General Motors však neměl vhodnou platformu a technologie.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První model měl pouze upravený řadový šestiválec s dvoustupňovým automatem ze skladových zásob. Teprve až později přišel motor V8 a manuální převodovka

Kvůli dohadům ohledně velikosti a použité technice se až v roce 1952 rozhodlo o tom, že Corvette vznikne na běžně používané platformě vozů Chevrolet, kterou měla auta modelových let 1949 až 1954 včetně zavěšení a celého podvozku. Vpředu bylo nezávislé zavěšení, vzadu tuhá náprava s listovými pery. Cílem bylo udržet náklady a cenu co nejníže.

Jediný dostupný motor byl řadový šestiválec 235 Blue Flame (3,9 l), který ale dostal větší kompresní poměr, tři karburátory a ostřejší vačku. Výkon motoru se posunul na 110 kW (150 koní), ale jediná převodovka, která se do vozu vešla, byl dvoustupňový automat Powerglide.

Retro | Zajímavosti | Americká auta | Autosalony | Sedany

Galerie: Přehlídka klasických a policejních aut z New Yorku

Kvůli zpoždění vývoje konstrukce a plánu představit model veřejnosti už na začátku roku 1953 bylo rozhodnuto, že se karoserie podle původních Earlových plánů vyrobí ručně z laminátu. Pro sériovou výrobu se ale počítalo s ocelovou karoserií, jak bylo tehdy běžné, takže mělo jít o dočasné řešení.

První Chevrolet Corvette se představil veřejnosti jako koncept EX-122 na show GM Motorama v lednu 1953 v New Yorku. Vůz vzbudil senzaci a už za půl roku bylo auto „hotové“ k sériové produkci.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Už první rok to vypadalo, že Corvette bude propadák. Místo sportovního auta dostali zákazníci lenochoda s nevalnou kvalitou zpracování. Na nové výrobní lince se však kvalita zlepšila a příchod osmiválce a manuálu značně zlepšil dynamiku

Nakonec bylo rozhodnuto, že Chevrolet kvůli očekávanému nižšímu objemu produkce zůstane u z velké části ručně vyráběné laminátové karoserie. První rok (1953) vzniklo jen 300 nových modelů Corvette a prakticky každý se nějakým způsobem lišil, automobilka se vlastně kontinuálně učila auta vyrábět a hledala nové cesty.

První Corvetty byly všechny bílé s červeným interiérem a černou skládací střechou, kvůli konstrukci karoserie vůz neměl boční okénka (k vozu se dodávaly nacvakávací průsvitné krytky) a každé auto mělo přídavné topení a AM rádio. Cena nového auta byla 3 498 dolarů, což nebylo zrovna málo, a navíc se první vozy potýkaly s velkými problémy s kvalitou.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. První návrhy a pospíchání s výrobou
  2. Osmiválec a konkurence zachraňují výrobu
  3. Fotogalerie: Chevrolet Corvette C1
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků