Chevrolet Caprice PPV: zločinobijec v novém

Chevrolet představil nový postrach zločinců, jenž navazuje na dlouhou tradici velkých sedanů Caprice. Nu což, my zas máme Octavie...

Jeméno Caprice pro americké policisty a taxikáře znamená spolu s výrazem Cown Victoria skutečně hodně, ale éra klasických „full-size” sedanů s oddělenými rámy je již pryč. Chevrolet nyní představil zbrusu nový speciál Caprice Police Patrol Vehicle (PPV), jenž se od roku 2011 začne dostávat na policejní okrsky po celých USA. Jedná se o moderní, velký sedan s pohonem zadních kol, motory V6 či V8 a širokou škálou důmyslně zkonstruovaného zvláštního vybavení. Nový Caprice PPV se představil na letošním tradičním denverském kongresu Asociace policejních šéfů v Coloradu, kteří jej pro své podřízené budou moci objednávat od příštího roku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Nový Chevrolet Caprice PPV je tím pravým nástrojem pro ochránce zákona,“ tvrdí Jim Campbell, šéf fleetových operací koncernu General Motors. „Obdrželi jsme od našich policejních zákazníků řadu potřebných informací, jež nám pomohly k vývoji vozidla, jež se stane důstojnou náhradou Crown Victorie.“ Chevrolet pro policejní složky zatím nabízí modifikované vozy řad Impala a Tahoe. Oproti těmto i dalším konkurentům však nové stroje Caprice byly již od počátku v jistých klíčových skupinách vyvíjeny s ohledem na jejich použití v policejních složkách.

O pohon Caprice se postará šestilitrový osmiválec s výkonem 355 koní (265 kW) osazený technologií Active Fuel Management a schopností spalovat palivo E85, jenž vozu v kombinaci s nově odladěnou automatickou šestistupňovou převodovkou umožní zrychlit z klidu na 96 km/h za méně než 6 s, šestiválec pak bude připraven od konce roku 2011. K dispozici jsou boční okenní airbagy jen pro cestující vpředu, což umožní instalaci bytelné bariéry za předními opěradly (ta byla posunuta vzad pro pohodlnější posez policistů) a maximální ochranu cestujících na té správné straně zákona.

V zavazadelníku se nachází dva akumulátory, z nichž jeden je určen výhradně k napájení spaciálního vybavení. To lze ovládat skrze přehledný dotykový displej nad středovou konzolí, interiér je doplněn schránkami a kapsami pro umístění pušek, obušků a dalších předmětů, bez nichž se policista neobejde. Přední sedadla byla nově navržena tak, aby nabídla komfort i oporu osobám s různými druhy postav, k čemuž pomohla i speciální výplň sedáků a opěradel. Strany sedáků byly přizpůsobeny tak, aby nepřekážely předmětům zavěšeným na opascích (pistole, tasery, tonfy, atd.) a umožnily policistům rychlé opuštění vozidla. Interiér je čalouněn odolnými materiály.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Chevrolet Caprice PPV stojí na podlahové plošině se zadním pohonem a rozvorem prodlouženým na 3 010 mm, který se stal základem i pro Camaro, nezávislé zavěšení všech kol se má postarat o bezpečné jízdní vlastnosti za všech podmínek. Celkový objem interiéru činí 3 172 litrů, což je dokonce více než u vozů Ford Crown Victoria.

Mezi další specifické prvky policejního vozu Caprice patří dále výkonnější alternátor, dodatečné chladiče motorového a převodového oleje a náplně posilovače řízení, osmnáctipalcové ocelové ráfky, výkonné kotoučové brzdy se speciálními deskami, tužší pérování nebo nově odladěný stabilizační systém. Některé prvky zvláštních systémů mohou být přemístěny do zavazadelníku, což zvětší prostor pro obsluhu vozidla.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jak bylo řečeno výše, Chevrolety nejsou americkým policistům neznámé. Řadu desetiletí policejní složky objednávají rychlé sedany se základní výbavou a výkonnými motory, z nichž některé se na běžný civilní trh vůbec nedostaly. Za příklad poslouží model Biscayne z roku 1959, jehož osmiválec s objemem 5,6 l dával plných 315 koní, což mu (před plným půlstoletím!) umožnilo dosahovat rychlosti bezmála 220 km/h. Všechny policejní Chevrolety včetně toho nejnovějšího nesou tradiční objednávací kód 9C1 a my si je nyní krátce připomeneme

V roce 1965 do výbavy policejních Chevroletů Biscayne a Bel Air přibyl nový „big block“ s objemem 6,3 l, od následujícího roku až 6,9 l, jenž z nich dělal jedny z nejrychlejších silničních strojů své doby. Od roku 1977 se pod tlakem ropné krize začínají policejní Chevrolety zmenšovat, v osmdesátých letech nahradil Caprice dosluhující Impaly a uvedl nový „small block“ s objemem 5,7 l. Roku 1991 přichází zcela nový Caprice, o tři roky později dostane nový osmiválec LT1 s výkonem 260 koní, což mu postačí k tomu, aby se stal jedním z nejrychlejších policejních vozů své doby. V roce 1996 výroba Chevroletů Caprice končí, neboť se pohlaváři konecrnu General Motors rozhodli zrušit produkci vozů s pohonem zadních kol a samostatným rámem, což uvolnilo prostor konkurenčním Fordům Crown Victoria. Ale nyní je Caprice zpět a hlásí se znovu do služby. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Chevrolet Caprice PPV

bazar

Chevrolet Cruze 1,8
Rok výroby: 2011
Stav: 56 781 km
Cena: 152 000 Kč
Chevrolet Cruze 2
Rok výroby: 2011
Stav: 81 629 km
Cena: 165 000 Kč
Chevrolet Captiva 2
Rok výroby: 2007
Stav: 75 051 km
Cena: 217 000 Kč
Chevrolet Cruze 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 795 km
Cena: 190 000 Kč
Chevrolet Orlando 1,8
Rok výroby: 2011
Stav: 96 725 km
Cena: 220 000 Kč
Chevrolet Captiva 2
Rok výroby: 2006
Stav: 81 521 km
Cena: 190 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků