Americký svalovec Chevy Camaro ve sportovní variantě Z/28 se vydal na obávanou Severní smyčku Nürburgringu, aby na dálku změřil síly s konkurencí.
Nová Z/28 není nejvýkonnější verzí nového Camara, tato pocta zůstává vyhrazena modelu ZL1. Je ale „nejokruhovější“, nejvíce vhodná pro jízdu na závodní trati. Camarem Z/28 Chevrolet odpovídá na konkurenční Mustang Boss 302.
Namísto kompresorem přeplňovaného motoru má Camaro Z/28 atmosféricky plněný vidlicový osmiválec LS7 o objemu rovných sedmi litrů (!) s titanovými sacími ventily, suchou vanou a speciálním sacím i výfukovým traktem.
Americká „Carrera RS“
První Camaro Z/28 z roku 1967 bylo určeno pro závody třídy Trans-Am 2 Amerického klubu sportovních vozů. Mělo odhlečený motor V8 5,0 l, rychlejší řízení a okruhový podvozek. Klimatizace nebo samočinná převodovka naopak chyběly.
Výsledkem je „nejméně“ 373 kW (507 koní) a 637 Nm, nejvyšší otáčky činí 7000 min-1. Sílu motoru přenáší na zadní kola šestistupňový manuál Tremec TR060 přes samosvorný diferenciál se šnekovým ozubením. Převodovka i diferenciál mají chladicí okruh s dostatečným výkonem pro okruhové nasazení.
Hlavní devizou podvozku jsou nové tlumiče pérování, které umožňují nastavení tahového a tlakového útlumu vždy pro rychlý a pomalý zdvih kola zvlášť. Práci tlumičům navíc ulehčují samotná kola, která jsou i s 19palcovými pneumatikami v součtu o 19 kg lehčí než dvacítky na Camaru SS. Těžiště kleslo o 33 mm.
Pneumatiky Pirelli mají vpředu i vzadu shodný rozměr 305/30 ZR19. Jedná se o první sériovou aplikaci nového typu pneumatik s obchodním označením Pzero Trofeo R a podle Chevroletu také o nejširší přední obutí mezi všemi sériovými auty.
Zejména díky tomu se Camaro Z/28 pyšní příčným zrychlením 1,05 g a záporným podélným zrychlením 1,5 g při brzdění. To mimochodem obstarávají brzdy Brembo s kotouči 394x36 mm a šestipístkovými třmeny vpředu a 390x32 mm se čtyřpístkovými brzdiči vzadu. Mimochodem, kotouče jsou z karbonového kompozitu. Kdo říká, že americké sporťáky musí být technicky primitivní?
Důkladná odtučňovací kůra spočívala v odstranění sady na opravu pneumatik, odhlučňovacích materiálů a čalounění zavazadlového prostoru v kombinaci s instalací menší baterie a tenčího zadního okna (3,2 vs 3,5 mm). Klimatizace se dodává pouze na přání a xenony či mlhovky nedostanete na Z28 vůbec.
Díky tomu všemu je Z/28 o 45 kg lehčí než Camaro SS s atmosféricky plněným motorem, oproti přeplňovanému Camaru ZL1 činí úspora dokonce 136 kg.
Sada aerodynamických úprav obsahuje i funkční difuzor a podle výrobce generuje „v okruhových rychlostech“ skutečný přítlak. Konkrétními hodnotami se ovšem Chevrolet nepochlubil.
Že jako celek auto funguje, ale dokazuje tohle nové video. Chevrolet Camaro Z/28 zajel Nordschleife v čase 7:37:47. Jistě, ve srovnání s rekordní jízdou Porsche 918 Spyder žádná senzace, ale výsledek je o čtyři desetiny lepší než v případě aktuálního Porsche 911 Carrera S. Závidět mohou i o víc než dvě sekundy pomalejší Lamborghini Murciélago či Mercedes-Benz SLS AMG.